۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84956284
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲۰ فعال صنایع دستی خراسان‌شمالی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند

بجنورد-ایرنا- سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: ۱۲۰ فعال صنایع دستی استان برای دریافت ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به بانک های عامل معرفی شدند.

پروانه کلاته روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان این تسهیلات برای هر نفر از ۴۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیاد ریال متغیر است که با توجه به سود پایین و بازپرداخت بلندمدت نسبت به سال های گذشته با استقبال صنعتگران همراه بود.

وی افزود: پارسال نیز از محل تسهیلات تبصره ۱۸، ۱۷۱ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی برای ۹۰ نفر از صنعتگران با کارمزد ۴ درصد پرداخت شد.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به حمایت از صنعتگران افزود: علاوه بر پرداخت تسهیلات، افراد فعال و واجد شرایط برای شرکت در نمایشگاه های سایر استان ها نیز معرفی و حمایت می شوند.

وی عنوان کرد: صنعتگران استان نیز در برگزاری و حضور در نمایشگاه ها همواره نقش موثری داشته اند به گونه ای که در سالجاری با توجه توانمندی های خود در بسیاری از نمایشگاه های کشوری حضور یافتند.

به گفته وی؛ از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و پنج اثر که اکثرا دست بافته های سنتی هستند مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

در استان خراسان شمالی، ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی فعالیت می کنند که ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند و بیشتر در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

از آغاز تاسیس خراسان شمالی تاکنون ۲۱ هزار و ۱۳۸ نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی نیز ۲ هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که با توجه به تجمع بافندگان آن در شهرستان بجنورد، این منطقه به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha