۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۸
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84956714
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست استونی از کشورهای اروپایی برای افزایش هزینه‌های دفاعی

تهران – ایرنا – وزیر امور خارجه استونی ضمن درخواست از دیگر کشورهای اروپایی برای دو برابر کردن مخارج دفاعی شان به دلیل جنگ اوکراین، اعلام کرد که کشورش قصد دارد هزینه های دفاعی ملی را به ۳ درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از یورونیوز، «اورماس رینسالو» به این مساله در جریان سفر به کی یف به منظور گفت و گو با شش تن از دیگر وزیران امور خارجه منطقه بالتیک و اسکاندیناوی (فنلاند، لتونی، لیتوانی، ایسلند، نروژ و سوئد) اشاره داشت.

این سفر با هدف نشان دادن حمایت از کی یف انجام شد در شرایطی که اوکراین با خاموشی هایی به دلیل حملات پهپادی و موشکی روسیه روبه روست.

وزیر امور خارجه استونی گفت: ما مشتاقیم ببینم که کشورهای اروپایی هزینه های دفاعی شان را در برهه جنگ اوکراین و پس از جنگ دو برابر کنند و ما نیز قصد داریم ۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشورمان را برای دفاع ملی اختصاص دهیم.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هفته گذشته اعلام کرد کشورهای عضو این ائتلاف نظامی که استونی نیز عضو آن است، باید در زمینه هزینه کردن مبالغ بیشتر از۲ درصد تولید ملی در زمینه دفاعی تصمیم گیری کنند.

بسیاری از متحدان ناتو از زمان حمله روسیه به اوکراین هزینه های نظامی شان را افزایش داده اند.

کی یف که عضو ناتو نیست اما درخواست عضویت در این ائتلاف را ارائه داده، به شدت خواستار حمایت متحدان غربی اش از زمان حمله روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین است.

در همین حال، وزیر امور خارجه استونی گفت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که استونی نیز در میان آنهاست، باید سطح بودجه ای را که برای حمایت نظامی از اوکراین اختصاص می دهند، افزایش دهند.

وی افزود: اتحادیه اروپا مجموعا حدود ۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی اش را در زمینه کمک های نظامی به اوکراین اختصاص داده و من قول می دهم اگر بتوانیم این رقم را به ۱ درصد افزایش دهیم، تفاوت قابل توجهی در تغییر مسیر جنگ ایجاد خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha