غفلت و کوتاهی در اجرای طرح های آبخیزداری ، تولیدات کشاورزی مازندران را تحت تاثیر منفی قرار داد

ساری-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: غفلت و کوتاهی در اجرای طرح های آبخیزداری ، تولیدات کشاورزی مازندران را تحت تاثیر منفی قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن عنایتی روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری افزود: تغییرات اقلیمی در اثر بی توجهی به منابع طبیعی نیز سبب اثرات منفی بر تولیدات محصولات کشاورزی شده است.

وی بیان کرد: مراقبت از عرصه های طبیعی، کشاورزی را در بهره وری ،بهره برداری و صیانت تحت تاثیر مستقیم قرار می دهد.

وی تاکید کرد: باید آینده منابع طبیعی مازندران را بازنگری و بروز کنیم و اولویت بندی را در حفظ جنگل های هیرکانی گذاشته و عملیاتی کنیم.

رییس سازمانی جهاد کشاورزی مازندران، آبخیزداری در عرصه های طبیعی برای کشاورزی را مهم و حیاتی توصیف کرد و ادامه داد: اگر شرایط عرصه های طبیعی و کشاورزی را به این شکل پیش ببریم، نگرانی ها صد چندان می‌شود.

عنایتی تصریح کرد: تمرکز کارشناسی بر منابع طبیعی مازندران، سبب بهره وری در تولیدات محصولات کشاورزی می شود ، در حاضر وضعیت منابع طبیعی مازندران با توجه به کارکردش در تولیدات کشاورزی ، اصلا مناسب نیست.

وی گفت: با توجه به وضعیت بارندگی های مازندران، مراتع درجه یک در منابع طبیعی بسیار کم داریم .

وی با اظهار این که شرایط جنگل های مازندران نیز اصلا مناسب نیست ، بیان کرد: غفلت هایی که در حراست از جنگل وجود دارد ، بسیار نگران کننده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تنوع محصولات کشاورزی در استان به توجه به نقش محوری در امنیت ملی غذایی ، وابستگی تنگاتنگی به وضعیت مناسب عرصه طبیعی دارد، بنابراین برای اجرای طرح های آبخیزداری و حراست از عرصه های طبیعی باید نگاه ملی را تقویت کنیم.

به گزارش ایرنا، در این مراسم سید علی علوی به عنوان مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - منطقه ساری معرفی شد و از اسحاق عطایی که بیش از ۲ سال در این پست خدمت کرده، تجلیل شد.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha