فیلم| مغربیها در سراسر کشورشان علیه عادی سازی روابط با تل آویو شعار دادند

تهران - ایرنا - اقشار مختلف مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مغرب در مقابل ساختمان مجلس در شهر رباط و دیگر شهرهای این کشور برای حمایت از فلسطین و محکومیت هرگونه عادی سازی روابط کشورشان با تل آویو و مخالفت با تصویب قوانین مرتبط با همکاری اقتصادی و تجاری با دشمن صهیونیستی تجمع کردند. 

به گزارش ایرنا، در تجمع مقابل ساختمان پارلمان مغرب که در پی فراخوان گروه اقدام ملی برای فلسطین (غیر دولتی) برای بزرگداشت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین انجام شده بود، مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل شعارهایی در محکومیت عادی‌سازی روابط با این رژیم و در همبستگی با مردم فلسطین از جمله «فلسطین امانت است و عادی‌سازی خیانت است»، «مغرب سرزمین آزاد من است و صهیونیست در آن جایی ندارد»، «مغرب و فلسطین یک ملت واحد هستند و جدا از هم نیستند» سر دادند.

«عزیز هناوی» نویسنده دیده بان مغرب علیه عادی‌سازی به پایگاه خبری العربی الجدید گفت: این تجمع اعتراصی در راستای فعالیت‌هایی است که هرساله توسط آزادگان جهان در همبستگی با مردم فلسطین برگزار می‌شود و ویژگی دیگر آن در سطح ملی است که بار دیگر بر ثابت قدمی مردم مغرب نسبت به اینکه مساله فلسطین یک موضوع ملی است تاکید دارد.

به گفته هناوی، این تجمع مردمی در چارچوب افزایش هجمه عادی‌سازی روابط حکومت مغرب با تل آویو است که هفته گذشته با تصویب پارلمان مغرب در مورد قوانین عادی‌سازی روابط با صهیونیستها در سطح اقتصادی و در زمینه حمل و نقل هوایی به سطح بسیار بالایی رسید.

وی اشاره کرد: پرسش بزرگی در مورد مشروعیت مردمی مجلس فعلی مغرب مطرح است.

برپایه این گزارش، در ۲۱ همین ماهی که از عادی سازی روابط مغرب با تل آویو گذشه است، مجلس نمایندگان مغرب دو قانون را تصویب کرد که یکی پیش‌نویس قانون موافقت با موافقتنامه خدمات هوایی است که در ۱۱ اوت ۲۰۲۱ در رباط امضا شد و معافیت متقابل از حقوق گمرکی و هزینه‌های بازرسی و مالیاتی را در نظر می‌گیرد و دیگری در مورد همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین مغرب و رژیم اشغالگر صهیونیستی است که تسهیل مشارکت در نمایشگاه‌های تجاری و رویدادهای اقتصادی برگزار شده در مغرب و سرزمین‌های اشغالی را فراهم می‌کند.

در صورتی که دو اتاق پارلمان (نمایندگان و مشاوران) تصویب کنند، این دو موافقتنامه در روزنامه رسمی منتشر می‌شود تا به عنوان دو موافقتنامه بین رباط و تل آویو لازم الاجرا شود.

افزون بر تجمع مرکزی مخالفان با عادی سازی روابط با تل آویو مقابل پارلمان مغرب، چندین شهر مغرب نیز در روزهای دوشنبه و سه شنبه بنا به دعوت فراخوان جبهه مغرب (غیر دولتی) در حمایت از فلسطین و مخالفت با عادی سازی» شاهد تجمع‌های اعتراضی، تظاهرات هنری، ورزشی و فعالیت‌های اکروباتیک تحت شعار «برای برچیده شدن نظام آپارتاید صهیونیستی» بود.

صدها شهروند و حقوقدان در شهرهای کازابلانکا، مراکش، مکناس، خویبکه، وجده، گرسیف، ازمور، تارودانت، بنی ملال، الجدیده و ازرو در تجمع‌های اعتراضی در همبستگی با مردم فلسطین و محکوم کردن عادی‌سازی روابط بین رباط و تل اویو شرکت کردند.

علاوه بر این، جنبش «اتحاد و اصلاحات» بازوی مدافع حزب مخالف عدالت و توسعه بار دیگر از دولت مغرب و رژیم‌های عربی که روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل دارند خواست تا از مسیر عادی‌سازی تجدید نظر و عقب‌نشینی کنند.

این جنبش در سرمقاله‌ای در سایت رسمی خود به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین نسبت به «خطر نفوذ رژیم صهیونیستی به جامعه مغرب و جوامع عربی» هشدار داد و بیان کرد که «این رژیم جنایتکار تنها به دنبال منافع خود است».

جنبش «اتحاد و اصلاحات» مغرب افزود که رژیم اشغالگر فلسطین"به دلیل سابقه جنایی، سوابق تروریستی و پروژه شهرک‌سازی که توسط قدرت‌های بزرگ استعماری حمایت می‌شود، یک تهدید واقعی برای ثبات و انسجام اجتماعی است.

رژیم صهیونیستی و مغرب اواخر سال ۲۰۲۰ و با حمایت دولت وقت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا از سرگیری روابط دیپلماتیک میان خود خبر دادند.

از آن زمان، یک دفتر ارتباطی رژیم اسرائیل در مغرب در سفر یائیر لاپید وزیر امور خارجه وقت این رژیم به رباط در اوت گذشته (مرداد/ شهریور سال ۱۴۰۰) افتتاح شد.

همچنین دفتر ارتباط مغرب در تل آویو نیز بار دیگر افتتاح و خط هوایی مستقیم نیز میان دو طرف راه‌اندازی شد، اقدامی که با مخالفت گروه‌های فلسطینی و نیز مردم مغرب روبرو شد.

مردم مغرب در مخالفت با عادی‌سازی روابط دولت این کشور با رژیم صهیونیستی بارها در شهرهای مختلف این کشور راهپیمایی اعتراض‌آمیز برگزار کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha