دمای هوای مازندران تا ۱۲ درجه کاهش می‌یابد

ساری - ایرنا - هواشناسی مازندران با اشار به شکل گیری و تقویت جریانات سرد و مرطوب شمالی و عبور متناوب امواج در تراز میانی جو، پیش‌بینی کرد که آسمان این استان از امروز تا اواسط هفته آینده بارانی و با کاهش محسوس دما همراه باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرد با ورود سامانه جدید که با بارش باران و وزش باد در شهرهای ساحلی و جلگه‌ای و بارش برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی همراه است، دمای هوا نیز در مناطق مختلف کاهش یابد و این وضعیت به طور متناوب تا اواسط هفته آینده تداوم خواهد داشت.

طبق پیش‌بینی هواشناسی از امروز پنجشنبه تا اواسط هفته آینده به تناوب شاهد بارندگی و وزش باد و کاهش دما در سطح استان خواهیم بود و بارش‌ها در مناطق کوهستانی و ارتفاعات به شکل برف است.

با شکل گیری و استقرار جریانات خنک شمالی و عبور متناوب امواج از تراز میانی جو، دمای هوا نیز در مناطق مختلف مازندران روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت و بیشترین میزان کاهش دما در روز دوشنبه هفته آینده اتفاق خواهد افتاد، به گونه‌ای که این کاهش دما در شهرهای ساحلی و جلگه‌ای بین پنج تا هشت و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات نیز بین پنج تا ۱۲ درجه خواهد بود.

جدول پیش‌بینی پنج روزه هواشناسی نشان می‌دهد که بیشترین میزان کاهش دما در شهرهای ساحلی و جلگه‌ای مربوط به ساری، آمل، میاندورود و نکا است. دمای هوای این مناطق از ۱۶ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز جاری، با هفت درجه کاهش در روز دوشنبه به ۹ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

مناطق کوهستانی و ارتفاعات مازندران نیز همانند شهرهای ساحلی و جلگه‌ای در چند روز آینده شاهد کاهش دما خواهند بود، به گونه ای که دمای هوای این مناطق نیز به طور میانگین بین پنج تا ۱۲ درجه کاهش می یابد و ساکنان این مناطق شب‌های پاییزی سردی را پیش رو خواهند داشت و دمای هوا شبانه در برخی از مناطق کوهستانی به چند درجه زیر صفر خواهد رسید.

جدول پیش‌بینی پنج روزه هواشناسی نشان می‌دهد که بیشترین میزان کاهش دما در چند روز آینده در مناطق کوهستانی، مربوط به بلده است. دمای هوای این منطقه از هفت درجه سانتی‌‍گراد بالای صفر در روز جاری، با ۱۲ درجه کاهش در روز دوشنبه آینده، به چهار درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد. پس از آن بیشترین میزان کاهش دما مربوط به کجور و کیاسر است، دمای هوای این مناطق نیز از ۹ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز جاری، با ۹ درجه کاهش در روز دوشنبه به صفر تا یک درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

طبق این جدول، بیشترین میزان کاهش دمای هوای شبانه در روز دوشنبه آینده در بلده اتفاق خواهد افتاد به گونه‌ای که ساکنان این منطقه دمای هشت درجه سانتی‌گراد زیر صفر را تجربه خواهند کرد. پس از بلده، ساکنان سیاه بیشه و رینه با ۶ و کجور و بیشه بنه هزار جریب نکا با پنج درجه سانتی‌گراد زیرصفر، شب‌های سردی را پیش‌رو خواهند داشت.

هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش یابـی هواشناسـی، ابری همراه با کاهش دما، بارش پراکنده باران و در بعدازظهر و شب با بارندگی و وزش باد و در مناطق کوهستانی مه آلود با بارش برف و در روزهای جمعه و شنبه را نیز در نیمه غربی استان ابری، گاهی با بارندگی و در مناطق کوهستانی مه آلود با بارش پراکنده برف و در نیمه شرقی نیز نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده باران پیش‌بینی کرده است.

داده‌های آماری از ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که دشت ناز ساری با ۱۷.۸ و آلاشت با ۴.۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و سردترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرمترین ساعت به ۱۶ درجه سانتیگراد بالای صفر میرسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته حدود ۲ درجه کاهش نشان می‌دهد.

وضعیت دریای خزر نیز در روز جاری مواج و طوفانی پیش‌بینی شده است.

از شامگاه شنبه تا روز یکشنبه آسمان مازندران ابری، بارانی و با کاهش دما و در ارتفاعات نیز مه آلود با بارش برف و وزش باد و از روز دوشنبه تا روز چهارشنبه، نیمه غربی استان نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده باران و در مناطق کوهستانی مه آلود با بارش پراکنده برف و در نیمه شرقی نیز نیمه ابری گاهی افزایش ابر با احتمال بارش پراکنده باران همراه خواهد بود.

هواشناسی مازندران روز گذشته نیز با اشاره به شکل گیری و تقویت جریانات سرد و مرطوب شمالی و عبور متناوب امواج در تراز میانی جو با صدور هشدار سطح زرد، نسبت به بارش باران، کاهش دما و، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی از امروز پنجشنبه تا روز دوشنبه هفته آینده هشدار داده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha