سایه محرومیت بر روستاهای اطراف شیراز

۱۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبر: 84959060
سایه محرومیت بر روستاهای اطراف شیراز

شیراز-ایرنا-مدیریت شهری شیراز در دهمین روز آذرماه امسال از آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت زدایی در ۴۰ محله شیراز خبرداد و این در حالی است که بسیاری از مناطق محروم چسبیده به این کلانشهر جزء محدوده خدمات رسانی شهرداری محسوب نمی‌شود و اهالی آن از محرومیت‌های بسیاری رنج می‌برند.

به گزارش ایرنا،مناطق بسیاری در سطح شیراز است که به دلیل اتصال آن به این کلانشهر نه می‌توان نام روستا بر آن نهاد و نه جزء محدوده خدمات رسانی شهرداری شیراز قرار دارند.

مناطقی مانند قلعه دودمان،سلطان آباد، جرسقال، خاتونک، شاهپورجان،گردخون، کوشک بیدک، نصرآباد، گشنگان و ...که سالیان درازی است اهالی این مناطق رنج بسیار می‌برند و متولی توانمندی مانند شهرداری شیراز برای خدمات شهری ندارند.

سایه محرومیت مطلق بر روستاهای بیخ گوش کلانشهر شیراز
روستای گردخون چسبیده به شیراز و در اوج محرومیت


عدم خدمات رسانی وسایل حمل و نقل عمومی ،آتش نشانی،خدمات شهری ،پسماند،اورژانس،آب آشامیدنی و .... در کنار وجود هزاران سگ ولگرد که به دلیل تردد فاصله تا مدارس که بعضا یک تا ۲ کیلومتر پیاده روی دارد جان کودکان این مناطق را با خطر جدی مواجه کرده است.
تعداد این نوع روستاهای بیخ گوش شیراز از ۴۰ روستا بیشتر است و در سالهای گذشته بارها موضوع الحاق یا عدم الحاق آن توجه مسئولان شهرستان شیراز و فارس را جلب کرده و جدای از تصمیم در این خصوص،باید فکری اصولی برای خدمات رسانی به مردم محروم این مناطق کرد.

سایه محرومیت مطلق بر روستاهای بیخ گوش کلانشهر شیراز
فریاد واعطشا اهالی سلطان آباد خصوصا در تابستان بلند است

توسعه شیراز و مهاجر پذیری این کلانشهر در ۲۰ سال گذشته به نحوی بوده که اکنون جمعیت بعضی از این روستاشهرها از جمعیت بسیاری از شهرستان‌های استان فارس بیشتر شده است.
روز گذشته ۱۰ آذرماه ۱۴۰۱ عملیات اجرایی محرومیت زدایی در ۴۰ محله شهر شیراز آغاز شد در حالی که جای این نوع خدمات در دهها روستای متصل به شیراز و دور از خدمات خالی است.

لزوم تهیه سند جامع محرومیت زدایی

مهدی طاهری رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه های محرومیت زدایی در ۴۰ محله از مناطق یازده گانه شهر شیراز گفت: بیش از ۴۰ سال است که انقلاب اسلامی با شعار رفع محرومیت زدایی کار خود را آغاز کرده است اما اینکه چرا بعد از گذشت ۴دهه امروزه شاهد کلنگ زنی عملیات محرومیت زدایی هستیم نشان می دهد اقدامات بیشتر باید از سوی تمام مسولان همزمان با مدیریت شهری و شورا صورت بگیرد.
مهدی طاهری با بیان اینکه یکی از جدی ترین تکالیف کمیته محرومیت زدایی شورای شهر تهیه سند جامع محرومیت زدایی شهر شیراز بعنوان یک تکلیف از شهرداری است افزود: در این سند براساس نقشه شهر شیراز ، تمام پروژه های محرومیت زدایی مورد نیاز محلات را شناسایی و در یک برنامه چهارساله برای اجرا تدوین شود.
به گفته ریس شورای شهر شیراز در این سند وظایف دستگاه های مسئول مشخص می‌شود تا تمام نیازها توسط دستگاه های متولی تعیین گردد تصریح کرد: یکبار برای همیشه سند محرومیت شهر شیراز باید تدوین شود تا دستگاه ها کنار هم قرار گیرد و هرکسی مسولیت خود را قبول کند و شاهد رفع محرومیت در محلات شهر شیراز باشیم.
طاهری با ارزش خواندن اقدامات محرومیت زدایی توسط شهرداری خاطر نشان کرد: همه کارهای شهرداری شیراز دارای ارزش است اما انجام پروژه های محرومیت زدایی از جمله این ۴۰پروژه با ارزش ۵۰۰میلیارد تومان که جامعه هدف بیشتر ی را تحت تاثیر قرار می دهد ارزشمند است.
رییس شورای شهر شیراز با ثروت خواندن سرمایه اجتماعی از وظیفه دستگاه ها و مدیریت شهری و شورا برای حفظ این سرمایه تاکید کرد و گفت: سرمایه اجتماعی یک ثروت برای کشور است که باید آن حفظ کرد تا جمهوری اسلامی باقی بماند که برای این کار همت همه جانبه نیاز داریم.
طاهری ضمن تاکید بر این مطلب که با رفع محرومیت از محلات می توان سرمایه اجتماعی را افزایش داد عنوان کرد: شورای ششم شهر شیراز با شعار انقلابی مسولیت را برعهده گرفته است که باید بعد از پایان این دوره به وعده‌های انقلابی در زمینه محرومیت زدایی جامعه عمل بپوشاند.
او از همکاری و هماهنگی استاندار ،نمایندگان و سایر مسولان دستگاه ها بعنوان یک ضرورت در کنار مدیریت شهری و سپاه برای رفع محرومیت تاکید کرد و گفت: سپاه پاسداران اکنون خط مقدم رفع محرومیت زدایی و به دنبال حفظ ارزش های ایران اسلامی است و این ارزش همان سرمایه اجتماعی است پس نشانه جمهوری اسلامی اسلامی درکنار هم بودن برای رفع محرومیت و افزایش سرمایه اجتماعی است.
طاهری تاکید کرد: با محرومیت زدایی نباید شعار گونه عمل کرد بلکه با یک‌ سند مشخص بصورت جهادی وارد میدان عمل شویم.
او ادامه داد: مجموعه اقدامات ما در مدیریت شهری و مدیریت استانی باید بگونه ای باشد که دیگر عنوان محله کمتر برخوردار به بعضی مناطق ندهیم.
طاهری با بیان اینکه دفع آبهای سطحی جز مهمترین وظایف است گفت: قرار گاه مشترک بین شورا ،شهرداری و سپاه برای جلوگیری از کارهای موازی ایجاد شود تا اقدامات در یک محور انجام گردد.
رئیس شورای شهر شیراز ضمن اشاره به اینکه طی سنوات آتی باید پروژه های محرومیت زدایی با سند برطرف شود،افزود: امیدوارم روزی شاهد گرفتن جشن پایان رفع محرومیت زدایی باشیم.
او همچنین از بارگذاری سند محرومیت زدایی در سامانه شفافیت خبر داد و گفت: مردم و یاوران شورای محلات می توانند براساس این سند
مطالبه گری کنند.
توسعه خدمات رسانی در شیراز امری ضروری است اما خدمت به جمعیت صدها هزار نفری روستاهای اطراف شیراز که وضعیتی خوابگاهی دارد و نیروی کار این کلانشهر را در خود جای داده نیز لازم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha