توجه دولت به مزیت اقتصادی؛ تغییر الگوی کشت برای ۳۱محصول در هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- استان هرمزگان دارای ۳۱ نوع محصول زراعی است که امسال طبق ابلاغ وزارت جهادکشاورزی تغییر الگوی کشت برای همه این محصولات اجرا شده و به صورت روزانه میزان سطح زیرکشت محصولات از طریق سامانه جامع پهنه‌بندی محصولات کشاورزی رصد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، الگوی کشت همان تعیین نوع محصول، مکان تولید و مقدار معین در یک بازه زمانی است که وزارت جهادکشاورزی امسال برای نخستین بار در کشور این طرح را به استان‌ها ابلاغ کرد تا علاوه بر حفظ و ارتقای تولید با الگوی مصرف فعلی، زمینه افزایش ضریب نفوذ دانش با ارتقای عملکرد در هکتار، کاهش ضایعات کشاورزی، توسعه کشت دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه کم آب بَر و اصلاح کشت سبزی و صیفی از زمین باز به گلخانه فراهم شود.

هرچند اصلاح الگوی کشت برای به ثمر نشستن و تحقق بهتر محصولات کشاورزی، امسال برای نخستین بار از سوی دولت سیزدهم در کشور طراحی، تدوین و اجرایی شده است، اما اجرای این طرح در استان هرمزگان سابقه طولانی دارد و اکنون این برنامه‌ریزی بهتر و با سرعت و انسجام بیشتری در حال اجراست و با جدیت در استان دنبال می‌شود.

به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه از مهرماه امسال پس از ابلاغ الگوی کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی تمامی محصولات به تفکیک میزان کشت برای مدیریت شهرستان‌های استان ارسال شده است؛ گفت: در این الگوی کشت حفظ منابع آب، حفظ خاک، محیط زیست، دانش بومی کشاورزان و همچنین بهره گیری بهینه از ظرفیت‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک در تولید محصولات کشاورزی در کنار هم در یک اقلیم خاص دیده شده است که به کمک نیازهای کشور و جذاب بودن مزیت‌های اقتصادی برای کشاورز می‌آید.

توجه دولت به مزیت اقتصادی؛ تغییر الگوی کشت برای ۳۱محصول در هرمزگان

سیدرضا امیرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح الگوی کشت فعلی در استان هرمزگان ۷۶ هزار هکتار با تولید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که با الگوی کشت ابلاغی از وزارتخانه همپوشانی دارد.

وی اظهارداشت: در اجرای الگوی کشت امسال باید بتوانیم با همین میزان هکتار سطح زیرکشت (۷۶ هزارهکتار) با روش «به‌زراعی» به تولید ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تن محصول برسیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان یادآورشد: درالگوی کشت با روش به‌زراعی (روش‌های تغذیه، نحوه آبیاری، نوع بذر در کشت، مبارزه با آفت‌ها و بیماری‌ها) یا همان افزایش بهره وری از منابع آب و خاک؛ می‌توانیم عملکردمان را بالا ببریم؛ یعنی به طور مثال اگر قبل از این در یک هکتار ۵۰ تن گوجه فرنگی کشت می‌کردیم باید با این روش اصلاح الگوی کشت به ۶۰ تن برسد.

هرمزگان استانی برتر در الگوی کشت

مدیرامور زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان یادآورشد: چندین سال است که الگوی کشت در استان هرمزگان اجرا می‌شود و کشاورزان ما آن را رعایت می‌کنند و در این چند سال هم جزو استان‌های برتر در الگوی کشت بودیم و پیشینه خوب و موفقی در کشور داریم.

امیرزاده اظهارداشت: الگوی کشت هرمزگان هرساله رعایت می‌شود اما از آنجایی که گاهی با استان‌های همجوار همپوشانی دارد، باعث می‌شود کشاورزان ما آسیب ببینند البته با اجرای طرح الگوی کشت در استان‌ها این مشکل برطرف می‌شود.

وی ابرازداشت: در سال زراعی جاری تغییر الگوی کشت برای ۳۱ محصول کشاورزی در استان هرمزگان کلید خورده است که ۱۷ نوع از این محصولات مربوط به سبزی و صیفی است.

الگوی کشت هرمزگان هرساله رعایت می‌شود اما از آنجایی که گاهی با استان‌های همجوار همپوشانی دارد، باعث می‌شود کشاورزان ما آسیب ببینند البته با اجرای طرح الگوی کشت در استان‌ها این مشکل برطرف می‌شودامیرزاده اضافه کرد: بیشترین سطح زیرکشت سبزی و صیفی در هرمزگان مربوط به گوجه فرنگی با ۱۲ هزار هکتار، پیاز ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار، بادمجان ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار، هندوانه هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، فلفل ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار و خیار سبز ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار است که باتوجه به نیاز کشور به این محصولات، در الگوی کشت استان دیده شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ادامه داد: بیشترین کشت سبزی و صیفی استان هرمزگان مربوط به شهرستان‌های میناب با ۲۰ هزار هکتار، بندرعباس ۱۴ هزار هکتار و رودان ۱۰ هزارهکتار است.

تسهیلات و مشوق‌های الگوی کشت به کشاورزان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه مشوق‌های دولت برای کشاورزان در بحث الگوی کشت بیشتر به صورت تسهیلات و آب بها است، گفت: یکی از بحث‌های الگوی کشت ما، بحث مشوق‌هاست که ابتدا دولت تسهیلاتی را برای اجرای این طرح به کشاورزان پرداخت می‌کند و دوم بحث بهای آب بوده که اعلام کردیم کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند، آب بهایشان ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند که در این راستا با آب منطقه ای و وزارت نیرو به تفاهم رسیده اند تا آب بهایشان به نصف کاهش پیدا کند.

امیرزاده یادآورشد: دولت همچنین در زمینه کودهای اَزُته، فسفاته و پتاسه به کشاورزان نیز یارانه می‌دهد و در بذر محصول، در استان هرمزگان در تولید بذر گندم خودکفا هستیم؛ یعنی بذر گندم گواهی شده و برچسب دار (لیبل دار) در اختیار کشاورز قرار می‌دهیم و جزو معدود استان‌هایی هستیم که ۱۰۰ درصد بذر گواهی شده در اختیار گندمکاران قرار می‌دهیم که از این نوع گندم استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

استان هرمزگان نیازمند ارائه الگوی کشت جدید است

اصلاح الگوی کشت، مرهمی بر آلام زمین

توجه دولت به مزیت اقتصادی؛ تغییر الگوی کشت برای ۳۱محصول در هرمزگان

وی بیان داشت: بابت این گندم‌ها نیز دولت به صورت غیرمستقیم به کشاورزان یارانه می‌دهد که بتوانند با قیمت مناسب این بذر را تهیه کرده و بکارند؛ چون این نوع بذر در نهایت باعث می‌شود که تولید گندم افزایش پیدا کند و برای همین دولت حمایت‌های خیلی خوبی انجام داده است.

این مسوول در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: در اجرای الگوی کشت چندین وزارتخانه هماهنگ هستند، چرا که ما به تنهایی نمی‌توانیم بلکه تمام این ارگان‌ها از جمله استانداری‌ها، فرمانداری‌ها تا بانک‌های کشاورزی، وازرت نیرو و برق باید ما را حمایت کنند.

امیرزاده ادامه داد: وزارتخانه جهادکشاورزی سطح کشت را باتوجه به نیاز کشور تعریف می‌کند و به استان‌ها یک تعریفی از سطوح می‌کند باتوجه به عملکرد که همان اقلیم باشد که ما در اقلیم‌های مختلف عملکردهای مختلف داریم و وزارتخانه به ما ابلاغ کرده که چه نوع محصولاتی را بکاریم و این ابلاغی که به ما انجام داده، به شهرستان‌ها ابلاغ کردیم.

در بحث دانه‌های روغنی کلزا، سبزی و صیفی، علوفه و صنعتی همه این‌ها جزو استان‌هایی هستیم که ۱۲ ماهه سال کاشت و برداشت داریم و شاید استانی مانند هرمزگان نباشد که در هر چهار فصل سال از لحاظ تنوع کاشت و برداشت محصول در طول سال درگیر کشت و زرع باشد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: وقتی از وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود، باتوجه به ظرفیت و اقلیم، ما این محصولات را بین تمام شهرستان‌ها تقسیم بندی می‌کنیم؛ در نقاط مختلف استان مرکز خدمات جهادکشاورزی داریم که این مراکز چندین روستا را پوشش می‌دهند و در آنها کارشناس پهنه، مسوول یک سطحی از آن بخش زراعی و کشاورزی است.

امیرزاده ادامه داد: کارشناسان با برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزش با کشاورزان، بحث ابلاغیه الگوی کشت را به کشاورزان آموزش می‌دهند و این سلسله مراتب از وزارتخانه تا سطح روستاها و کشاورزان ادامه می یابد؛ شهرستان‌های ما نیز این الگوی کشت را در مراکز خدمات جهادکشاورزی تقسیم بندی می‌کنند.

وی گفت: همکاری بسیار خوبی بین مراکز جهادکشاورزی و کشاورزان استان هرمزگان وجود دارد که این تعامل باعث شده در الگوی کشت جزو استان‌های برتر باشیم.

امیرزاده ادامه داد: براساس الگوی کشت به طور مثال در شهرستان حاجی آباد بیشترین کشت ما گندم با حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار، ذرت با پنج هزار و ۳۰۰ هکتار و کنجد با یکهزار و ۳۰۰ هکتار است.

وی با اشاره به بحث تضمین در خرید و فروش و بازار محصولات کشاورزان یادآورشد: همیشه توصیه می‌کنیم کشاورزان بازار خودشان را هم ببینند و بر اساس نیاز بازار کشت کنند و برای همین اصرار داریم که تعاونی‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها و روستاها شکل بگیرد و در بحث فروش نیز اصناف کشاورزی و تعاونی‌ها فعال شوند تا بتوانند بحث فرآوری، بسته بندی، بازاریابی و همه موارد انجام دهند.

توجه دولت به مزیت اقتصادی؛ تغییر الگوی کشت برای ۳۱محصول در هرمزگان

افزایش ۳۰ درصدی کشت‌ استراتژیک گندم در هرمزگان

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: تاکید وزارت جهادکشاورزی در الگوی کشت بر تولید ‌و کشت محصولات استراتژیک نظیر گندم، جو، ذرت علوفه‌ای و دانه ای و کلزا بوده است که بر این اساس هر کارشناس پهنه یک میزان از پهنه را در دست دارد و نظارت می‌کند که در هر سطح از پهنه چه میزان محصول باید کشت شود.

در کشت قراردادی که در دولت سیزدهم اجرای آن کلید خورده است، حدود ۱۳۰ درصد قیمت گندم افزایش پیدا کرده و واقعی شده است؛ یعنی جذابیت کشت‌های استراتژیک ما مثل گندم که نیاز قوت اصلی مردم است، بالا برده که در این زمینه کشاورز با انگیزه بیشتر به سمت نیازهای اصلی آن جامعه یعنی کشت‌های استراتژیک تمایل پیدا می‌کند و این همان مزیت اقتصادی است.

وی بیان داشت: این مزیت اقتصادی باعث شده که در استان هرمزگان درهمین امسال ما افزایش کشت حدود ۳۰ درصدی در سطح گندم داشته باشیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهارداشت: ذرت دانه‌ای نیز که خوراک دام و طیور ما را فراهم می‌کند، امسال جزو کشت‌های استراتژیک ما بوده که افزایش ۱۰۰ درصدی در سطح زیرکشت این محصول در منطقه حاجی آباد، میناب و رودان داشته‌ایم؛ البته در ماه آینده شهرستان جاسک هم اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: این‌ها اقداماتی است که دولت سیزدهم توانسته با افزایش جذابیت کشت‌های استراتژیک، مردم و کشاورزان را به سمت این نوع کشت‌ها سوق دهد و استقبال خیلی خوبی در بحث این نوع کشت داشته باشند.

امیرزاده اضافه کرد: از ۲ سال قبل که دولت قیمت‌ها را واقعی کرده و جذابیت کشت‌های استراتژیک را بالا برده است، باعث شده که کشاورزان با افزایش مزیت اقتصادی که در الگوی کشت تعریف شده، باتوجه به اقلیمی که ما در استان داریم کشت استراتژیک افزایش پیدا کند.

توجه دولت به مزیت اقتصادی؛ تغییر الگوی کشت برای ۳۱محصول در هرمزگان

تحقق اقتدار غذایی، گامی فراتر از امنیت غذایی

وی همچنین با اشاره به کشت‌های قراردادی نیز گفت: امسال یکی از کارهایی که وزارت جهاد کشاورزی با جدیت پیگیر آن بوده، بحث کشت قراردادی است که در استان هرمزگان کشت استراتژیک گندم داریم؛ پارسال که کشت قراردادی به صورت پایلوت در هرمزگان انجام شد، استان ما جزو سه استان برتر بود و رتبه خوبی در این راستا کسب کردیم و کشاورزان هم استقبال خوبی کردند.

امیرزاده یادآورشد: در این نوع کشت قراردادی گندم، کشاورزان در سامانه ثبت نام و یا به مرکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند؛ این رویه و نوع کشت، روز به روز شرایط بهتری را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تولید گندم جزو نیازهای استراتژیک کشور است، یادآور شد: نگاه در این دولت از حرکت در حوزه امنیت غذایی فراتر رفته و به سمت اقتدار غذایی در حال پیمودن مسیر هستیم که مساله بسیار مهمی در این عرصه به شمار می رود.

این مسوول ادامه داد: طبق قراردادهای امسال، گندم در حاجی آباد، پارسیان، بندرعباس، میناب، رودان و بستک کشت می‌شود، اما بیشتر آن در حاجی آباد متمرکز خواهد بود.

نگاه در این دولت از حرکت در حوزه امنیت غذایی فراتر رفته و به سمت اقتدار غذایی در حال پیمودن مسیر هستیم که مساله بسیار مهمی در این عرصه به شمار می رودمدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: امسال ۵۰ درصد قراردادی که کشاورزان گندمکار ما انجام می‌دهند، ۵۰ درصد کودهای پایه فسفات پتاسه دولت کمک می‌کند و در بحث بیمه نیز به طور کامل دولت انجام می‌دهد اما در زمان برداشت این هزینه‌ها از کشاورز کسر می‌شود و مابقی زحمات‌شان به حساب آن ها واریز می‌شود.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود سطح زیرکشت گندم با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال زراعی گذشته، از ۱۲ هزار تن به افزون بر ۱۴ هزار تُن برسد؛ دولت سیزدهم یکی از کارهای بسیار بزرگی که انجام داد بحث افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت گندم بود که باعث شد کشاورزان ما به سمت این کشت تمایل پیدا کنند.

این مسوول یادآورشد: این میزان افزایش سطح زیرکشت گندم موجب افزایش تولید از ۴۸هزار به بیش از ۶۵ هزار تُن می‌شود.

امیرزاده ادامه داد: کشت گندم در هرمزگان از نیمه آبانماه آغاز شده و تا نیمه دیماه هم ادامه می‌یابد و برداشت این محصول نیز از نیمه فروردین ماه سال آینده آغاز و تا نیمه تیرماه ادامه خواهد داشت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: اصلاح الگوی کشت در هرمزگان با راهکارهای گوناگونی ادامه دارد که یکی از آن‌ها افزایش سطح زیرکشت گندم و کاهش سطح زیرکشت محصولاتی مانند بادمجان و هندوانه است.

این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی استان هرمزگان اضافه کرد: سطح زیرکشت ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای نیز سال گذشته به ترتیب ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که هر یک امسال به چهار هزار هکتار افزایش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha