۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84959537
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رویای درمانی زوج‌های نابارور خراسان‌شمالی در آستانه تحقق

۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۷:۴۸
کد خبر: 84959537
سعید وحیدی
رویای درمانی زوج‌های نابارور خراسان‌شمالی در آستانه تحقق

بجنورد- ایرنا- فراهم کردن زمینه درمان زوج های نابارور خراسان شمالی از اقدامات جهادی دولت سیزدهم برای اجرای قانونی جوانی جمعیت بود که این روزها با تجهیز مرکز درمان ناباروری بجنورد در آستانه تحقق است.

به گزارش ایرنا، گرچه سالهاست که برای زدودن گرد پیری از قامت این کشور صحبت از سیاست های انگیزشی برای جوانی جمعیت می شد اما هیچگاه این سیاست ها در مرحله اجرا قرار نمی گرفته است به گونه ای که همچنان برخی استان ها همانند خراسان شمالی از مرکز درمان ناباروری محروم بودند.

محرومیت خراسان شمالی و نبود تجهیزات درمان ناباروری، زوج های جوان این خطه را در مسیر درمان به کلان های شهرهایی همچون تهران و مشهد می کشاند که فارغ از سختی های سرگردانی در این استان‌ها، متحمل پرداخت هزینه های بسیاری نیز می شدند.

مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی نیز بر این امر اذعان داشتند که به دلیل نبود تجهیزات درمان در استان، سالانه زوج‌های زیادی برای ادامه راه درمان ناباروری خود مجبور به خروج از استان می شوند که گاها متاسفانه چالش‌های این موضوع روند درمان آن‌ها را متوقف می کند.

ساختمان مرکز درمان ناباروری بجنورد در سال ۱۳۹۷ احداث و بخشی از تجهیزات این مرکز تهیه شده بود اما به‌دلیل نبود تجهیزات، خدمات ارایه شده در آن مرکز درمانی به روش ابتدایی و "آی یو آی" بود که با توجه به اهمیت امر جوانی جمعیت و رویکرد جهادی دولت در تخصیص اعتبارت، تجهیزات این مرکز درمانی بعد از سال ها بلاتکلیفی خریداری شد تا دیگر زوج های جوان برای فرزندآوری آواره استان های دیگر و متحمل هزینه های گزاف نشوند.

جدای از سیاست های تشویقی دولت برای جوانی جمعیت همچون چتر حمایتی گسترده بیمه سلامت و پرداخت تسهیلات فرزندآوری، تجهیز تنها مرکز درمان ناباروری با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار خدمتی است ماندگار تا رویای بچه دار شدن زوج های ناباروری در این خطه از شمالشرق کشور به واقعیت بدل شود و آنها نیز به گونه ای طعم سیاست های عدالت محور سلامت را بچشند.

رویای درمانی زوج‌های نابارور خراسان‌شمالی در آستانه تحقق

تجهیز مرکز درمان ناباروری

سرپرست معاونت درمان در این خصوص می گوید: بالاخره با رویکرد جهادی دولت در حوزه بهداشت و درمان تجهیزات تنها مرکز درمان ناباروری استان خریداری شد و این مرکز فعالیت خود را با تست بر روی نمونه‌های حیوانی آغاز کرد.

دکتر علی عفتی‌زاده می افزاید: از ابتدای سالجاری ۶۷ میلیارد ریال برای تجهیز تنها مرکز درمان ناباروری استان هزینه شد و سایر تجهیزات مورد نیاز این مرکز نیز با تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی در حال خرید است و در روزهای آینده تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه این مرکز در ابتدا با تست بر روی نمونه‌های حیوانی فعالیت خود را آغاز کرده است، می گوید: اواخر آذر ماه سالجاری نیز خدمات تخصصی درمان ناباروری برای زوج های نابارور استان ارایه خواهد شد.

رویای درمانی زوج‌های نابارور خراسان‌شمالی در آستانه تحقق

درمان رایگان ۷۰۵ نفر زوج نابارور

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه می گوید: ۷۰۵زوج استان در سالجاری از خدمات رایگان تنها مرکز درمان ناباروری استان بهره‌مند شدند.

عفتی زاده می افزاید: از این تعداد ۶۴۳ نفر در سالجاری ویزیت و ۶۲ نفر تشکیل پرونده جدید بوده است.

وی ادامه داد: همچنین ۹۱ نفر دارو درمانی(آی او) و ۲۲ نفر آی یو آی را با همکاری مامای ارشد دریافت کردند.

عفتی زاده با بیان اینکه درمان ناباوروی از خدمات مهم بیمارستان بنت الهدی شهرستان بجنورد است، می گوید: این مرکز امسال خدمات جدیدی همچون سونوگرافی های تخصصی (واژینال) را به زوجین نابارور ارایه می دهد و تمام خدمات فوق تخصصی در این مرکز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

رویای درمانی زوج‌های نابارور خراسان‌شمالی در آستانه تحقق

فعال شدن قرارگاه جوانی جمعیت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در استان می گوید: این قرارگاه برای اجرای دقیق و هدفمند قانون جوانی جمعیت در استان تشکیل و وظایف هر یک از اعضای قرارگاه به طور دقیق مشخص شده است.

دکتر محمدرضا اکبری می افزاید: همچنین کمیته های درمان ناباروری، مراقبت و پشتیبانی نیز در راستای جوان سازی جمعیت استان تشکیل شده است.

وی می گوید: در ابتدای کار، طرح ها و مشوقات جوان سازی جمعیت این قرارگاه برای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان اجرا می شود.

اکبری یادآور می شود: همچنین در سالجاری ۱۶ هزار و ۲۴۴ سفیر سلامت و ۱۹ هزار و ۸۸۶ خانور در راستای تبیین سیاست های جمعیت، ترویج فرزندآوری آموزش دیده اند.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در جلسه مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

این استان حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و هم اکنون طرح سنجش ناباروری در شهرهای بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و فاروج در حال اجرا است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و هم اکنون طرح سنجش ناباروری در شهرهای بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و فاروج در حال اجرا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha