۱۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84959656
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه آمریکایی:دولت بایدن در تحقیقات مرتبط با افغانستان کارشکنی می‌کند

تهران – ایرنا- تارنمای خبری آمریکایی «هیل» در گزارشی اختصاصی عنوان کرد: دولت بایدن در مسیر تحقیقات در امور مرتبط به افغانستان کارشکنی می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، هیل در این باره گزارش داد: جمعی از جمهوریخواهان ارشد از «کمیته امور خارجی» مجلس نمایندگان در نامه ای که بطور اختصاصی به هیل ارسال داشتند دولت بایدن را به کارشکنی در زمینه تحقیقات افغانستان چه در زمینه کمک های مالی و چه در زمینه خروج از افغانستان متهم کردند.

تارنمای این رسانه خبری آمریکایی یادآور شد: این نامه حاکی از آن است که جمهوریخواهان در دوره جدید مجلس نمایندگان چگونه قصد آن دارند تا تحقیقاتی را در زمینه علل خروج آمریکا از افغانستان از دولت بایدن به عمل آورند.

این نامه که توسط «مایکل مک کال» (Michael McCaul ) نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس از اعضای کمیته امورخارجه کنگره که به نظر می رسد در دوره جدید ریاست آنرا برعهده خواهد گرفت به هیل ارسال شده، از عدم همکاری وزارتخانه های امورخارجه، خزانه داری و «آژانس توسعه جهانی آمریکا» (USAID) با «دفتر بازرس ویژه در زمینه بازسازی افغانستان» موسوم به «سیگار» (SIGAR) (مرجع اصلی نظارتی بر دولت آمریکا در ارتباط با بازسازی افغانستان)؛ انتقاد کرد.

این نماینده جمهوریخواه دراین نامه خطاب به هیل دراین باره نوشته است: عدم توجه وزارت امورخارجه و خزانه داری به درخواست های سیگار غیر قانونی و غیر قابل قبول است و از تمامی این وزارتخانه ها و نهادها خواسته می شود تا پیش از آنکه کنگره دست به اقدامات لازم زند، به تبعیت کامل با این دفتر (سیگار) برآیند.

رسانه آمریکایی:دولت بایدن در تحقیقات مرتبط با افغانستان کارشکنی می‌کند
سیگار - SIGAR

تعیین ضرب الاجل

هیل نوشت: مک کال در نامه ای که به مورخ اول دسامبر ۲۰۲۲ است (۱۰ آذر ۱۴۰۱) نگاشته شده است به «ژانت یلن» وزیر خزانه داری، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «سامانتا پاور» رئیس آژانس توسعه جهانی آمریکا دو هفته زمان داده است تا به تمامی درخواست های این دفتر که از ۱۶ ماه اوت ۲۰۲۱ بی پاسخ مانده و از سوی دولت بایدن بدان وقعی ننهاده، پاسخ داده و با آن همکاری کنند.

تارنمای این رسانه خبری آمریکایی درادامه این مطلب نوشت: مک کال اعلام داشته که وزارتخانه های دولت بایدن پیشتر در نامه ای به این دفتر تحقیقاتی (سیگار) نوشته بودند که درخواست های این دفتر برای کسب اطلاعات در زمینه افغانستان نامربوط است و اعلام داشته اند که آمریکا از ماه اوت سال ۲۰۲۱ زمانی که گروه طالبان باردیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفته کمک های مالی خود را به این آن کشور متوقف کرده و درخواست های این دفتر موازی کاری با دیگر کمیته های تحقیقاتی کنگره در امور افغانستان است.

بنابراین گزارش، سیگار که در سال ۲۰۰۸ میلادی به منظور نظارت بر کمک های مالی آمریکا در امور بازسازی افغانستان تاسیس شد، پس از خروج آمریکا از افغانستان نیز بر این نظارت ها ادامه داده است.

این گزارش می افزاید یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا دراین باره به هیل گفته است که این وزارت خانه علی رغم مخالفت خود در مورد حکم سیگار برای تبعیت از آن دفتر، همچنان به درخواست های آنان درمورد افغانستان پاسخ می دهد.

هیل نوشت: هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه از دولت بایدن به خاطر خروج از افغانستان انتقاد دارند، جنگی که که طی ۲۰ سال بالغ بر ۲.۲ تریلیون دلار هزینه در برداشت و هنگام خروج (فرار) از افغانستان ظرف مدت دوهفته ۱۵۰ هزار نفر به یکباره تخلیه و در پی بمبگذاری فرودگاه کابل ۱۳ سرباز آمریکایی ازجمله ۱۵۰ افغانی کشته شدند.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: مک کال در ماه اکتبر گذشته نیز نامه ای به وزارت خارجه آمریکا ارسال داشته و در آن خواستار دریافت هرگونه اسناد و مدارک مرتبط به خروج آمریکا از افغانستان در دولت بایدن شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha