شورایی از هنرمندان برای برگزاری منظم دوسالانه نگارگری تشکیل شود

تهران- ایرنا- عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، دوسالانه‌ها را رکن مهم هنرهای تجسمی‌ عنوان کرد و گفت: باید شورایی متشکل از هنرمندان نگارگر برای برگزاری منظم این رویداد تشکیل شود.

پرویز حاصلی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: اکنون نه تنها در هنر نگارگری بلکه در تمامی رشته‌های هنری، موثرترین روش برای ارائه و در معرض دید قرار گرفتن آثار، برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره هنرهای تجسمی فجر و دوسالانه‌هاست. بر این اساس اگر این رویدادها به صورت مناسب یا به‌ کلی برگزار نشوند به این وجه از ارائه آثار لطمه بسیاری وارد می‌شود.

وی گفت: دوسالانه‌ها رکن مهمی در هنرهای تجسمی هستند؛ به خصوص در رشته نگارگری که یک هنر سنتی و ملی است. در صورت برگزارنشدن دوسالانه‌ها ما آگاهی دقیقی نسبت به ویژگی‌های کمی و کیفی هنرمندان و فعالیت‌های هنری آنان نخواهیم داشت.

حاصلی، معرفی هنرمندان و آثار شاخص هنری در رشته‌های مختلف، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای فعالیت بهتر و استقرار علاقه‌مندان به یک رشته هنری در معرض مشاهده فعالیت‌های آن‌ رشته را از مهمترین اهداف برگزاری دوسالانه‌های هنری عنوان کرد و افزود: در بخش جنبی این رویداد هنری نیز زمینه‌های فعالیت‌ فرهنگی، پژوهشی و اقتصادی نیز وجود دارد که در اولویت‌های بعد قرار می‌گیرند.

عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران درباره ویژگی‌های این رویداد بیان کرد: انتظار می‌رفت که یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری تفاوت‌های بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته داشته باشد اما اکنون با توجه به روند برگزاری این رویداد، به نظر می‌رسد که تفاوت چندانی با سال‌های گذشته وجود ندارد. درباره بررسی کمیت و کیفیت آثار نیز باید منتظر برگزاری نمایشگاه باشیم.

وی اظهارداشت: این دوسالانه قرار است در بخش‌های رقابتی، مدعوین و پژوهشی برگزار شود و این موارد در جلسات شورای سیاستگذاری نیز مورد بحث قرار گرفته است.

حاصلی با اشاره به برگزارنشدن منظم دوسالانه‌های هنری پیشنهاد تشکیل شورایی مرکب از هنرمندان نگارگر را مطرح کرد و گفت: معمولا اگر متصدیان معاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهند به صورت انفرادی برای برگزاری دوسالانه‌ها تصمیم بگیرند، دچار چنین مشکلاتی می‌شویم که این رویدادها به صورت منظم برگزار نشده و گاه با وقفه‌های طولانی مواجه می‌شوند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق شورایی متشکل از هنرمندان نگارگر و افرادی که می‌توانند به برگزاری دوسالانه کمک کنند و موثر باشند، تشکیل شود و تصمیم‌گیری در این زمینه لزوما برعهده یک نهاد دولتی نباشد؛ چراکه با تغییر دولت‌ها ممکن است سیاست‌ها تغییر کند.

عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تاکید کرد: اگر قرار است شورایی برای برگزاری و چگونگی برگزاری دوسالانه‌های هنری وجود داشته باشد، باید یک شورای فراگیر و مورد قبول عموم هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر باشد. متاسفانه در حوزه تصمیم‌گیری، نحوه برگزاری و داوری دوسالانه‌ها وظایف به‌ صورت متعادل و فراگیر تقسیم نمی‌شوند و در این راستا در دوره‌های گذشته شاهد نوسانات و چالش‌هایی زیادی بوده‌ایم.

به گزارش ایرنا، مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن نگارگری ایران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دانشگاه‌ها و جامعه هنری، یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران را در رشته‌های نگارگری، گل و مرغ، تذهیب و طراحی نگارگری برگزار می‌کند.

این دوسالانه با هدف توسعه و اعتلای جایگاه نگارگری در ایران معاصر، ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی هنر نگارگری متناسب با حفظ و تداوم اصول بنیادین این هنر و حمایت از هنرمندان مستعد این حوزه، در سه بخش مسابقه (رقابتی)، مدعوین و مقالات علمی برگزار می‌شود.

شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری را عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و رئیس شورا و اعضای آن شامل پرویز حاصلی، میثم حسنخانی، سلیمان سعیدآبادی، محسن سیدمحمودی، امیر طهماسبی، لیلا عباسی، حسین عصمتی، خشایار قاضی‌زاده، سجاد محمدیارزاده و سلیمان سعیدآبادی دبیر هنری دوسالانه تشکیل می دهند.

نمایشگاه آثار منتخب یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در فرهنگستان هنر، مؤسسه فرهنگی هنری صبا برپا خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha