مدیرکل منابع طبیعی سمنان: کشاورزی ناپایدار، زباله و فعالیت صنعتی، آلاینده‌های خاک هستند

سمنان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان آلایندگی خاک را پدیده پنهان زیست‌محیطی برشمرد و گفت: کشاورزی ناپایدار، فعالیت‌های صنعتی، معدنی و زباله‌های مناطق مسکونی، آلاینده‌های اصلی خاک محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، جعفرمرادی حقیقی روز یکشنبه در آیین روز جهانی خاک در سالن شهید نقاشیان اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان افزود: بیش از ۹۵ درصد نیازهای غذایی بشر و درصد قابل توجهی از پوشاک و سایر مایحتاج جمعیت رو به رشد انسان در بستر خاک تولید و تأمین می‌شود و این در حالی است که بشر با اقداماتی که در راستای توسعه و زندگی راحت تر انجام می دهد باعث آلودگی و نابودی این مولفه زیستی مهم شده است.

وی بیان کرد: در حالی که بسیاری از تغییرات و آلودگی‌های ایجاد شده در زمین توسط انسان قابل مشاهده است، آلودگی خاک تقریبا نامریی، اما بسیار خطرناک است.

وی تاکیدکرد: در واقع آلودگی خاک یک تهدید پنهان در زیر پای انسان است، آلودگی خاک از طریق کشاورزی ناپایدار، فعالیت‌های صنعتی، معدنی و زباله‌های مناطق مسکونی به وجود می‌آید.

مرادی حقیقی با بیان اینکه خاک دارای ظرفیت بالایی برای فیلترکردن و جذب آلاینده‌ها، تخریب و کاهش اثرات منفی آلاینده‌ها است، اما این ظرفیت محدود است، اضافه کرد: تاکنون یک سوم از خاک کره زمین بر اثر توسعه ناپایدار فعالیت‌های انسانی نابود شده است، با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر، آلودگی خاک به یک تهدید جهانی تبدیل خواهد شد.

کلید توسعه کشاورزی کشور توجه به خاک است

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان هم در این نشست ضمن برشمردن ارزش های خاک، اظهار داشت: بهره‌برداری و مدیریت نادرست سبب شده تا با چالش فرسایش و تخریب خاک روبه‌رو باشیم.

محمدرضا قاسمی با بیان این که تبیین ارزش های خاک و فرهنگ سازی می تواند در صیانت از منابع خاک کشور مفید و اثرگذار باشد، اضافه کرد: سیاست گذاری و مدیریت بهره برداری در حفظ خاک موثر است و این مساله در نهایت کشاورزی پایدار را رقم خواهد زد.

وی خاطرنشان کرد: کلید توسعه کشاورزی کشور توجه به خاک است و تدوین یک نقشه راه جامع که از ابتدا تا مزرعه کشاورز را مدنظر قرار دهد ضروری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تاکید بر بهره مندی از مشارکت مردم و ایجاد گفتمان حفاظت از خاک در سطح عمومی جامعه، بیان کرد: در مبحث آبیاری اراضی زراعی و باغ ها باید حتما به مقوله شوری و سایر ترکیبات شیمیایی خاک توجه شود و همه اقدامات باید سازگار با وضعیت و کیفیت خاک و بر پایه شناخت خاک به عنوان یک موجود زنده باشد.

سمنان با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha