به گزارش ایرنا از شرکت ملی پست، «محمدرضا قادری» در دومین نشست «ترسیم نقشه نوآوری شرکت ملی پست» که با حضور محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی، حسین غضنفری معاون فناوری اطلاعات و هوشمندسازی و جمعی از مدیران حوزه فنی شرکت ملی پست و همچنین شرکتهای استارتاپی و دانش بنیان عضو مرکز نوآوری پست و اعضای کارگروه ویژه بررسی طرحهای شرکتهای نوآور و دانش بنیان مرکز نوآوری پست تشکیل شد، با بیان مطلب فوق گفت: هدف از برگزاری این جلسات هدایت موضوعات نوآوری به سمت نیازمندیها و اولویتهای پست و مشتریان در خدمات جدید و تمرکز بر روی نوآوری در خدمات و فرایندها است.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست افزود: در این نشستها با در نظر گرفتن شناخت موجود از بازار، باید مشخص کنیم که چه محورهایی برای پست اولویت دارد و کجا میتوان از ظرفیتهای پست و استارتاپها در کنار هم استفاده کرد.
وی، با اشاره به اینکه بناست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضوابط شناسایی سکوهای مشمول طرح حمایت از سکوها و کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال و شرایط بهرهمندی از حمایتهای آن را در فراخوانی منتشر کند، عنوان کرد: سکوهای متقاضی باید با مراجعه به پرتال معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به ثبت نام اقدام کنند تا مشخص شود که مشمول آییننامههای حمایت از سکوها و کسبوکارهای دیجیتال مصوب کارگروه اقتصاد دیجیتال خواهند شد یا خیر.
رئیس مرکز نوآوری پست موضوع این نشست را «پست لجستیک» خواند و گفت: پست لجستیک یکی از مهمترین موضوعات مطرح در شبکه پستی کشور است و ما باید نوآوری و ارتقای ظرفیت لجستیکی پست را جزو اولویتها قرار دهیم.
وی با بیان اینکه شرکت ملی پست تصمیم دارد به پست لجستیک ورود پیدا کند و آن را جزو ماموریتهای خود میداند، گفت: ظرفیت خدمات پستی، وابسته و محدود به ظرفیت رهسپاری است.
قادری با اشاره به تعداد زیاد نمایندگیهای بخش قبول، جمعآوری و توزیع در بخش خصوصی و ظرفیت مناسب این بخش افزود: ظرفیت رهسپاری ناوگان پستی و همچنین «پست ویژه شهری» نیز با ارتقای پست لجستیک تقویت میشود.
رئیس مرکز نوآوری پست گفت: چنین سرویسی ما را در رهسپاری پست کمک میکند از این حیث که وقتی مرسولات جمعآوری میشود دوباره میتوان پالت و ترولیها را به صورت یک بار لجستیکی در پست لجستیک جابهجا کرد، لذا محدودیتی در این خصوص نداریم و میتوانیم ظرفیت پست را افزایش دهیم.
قادری افزود: با توجه به رشد چشمگیر مرسولات و کالای تجارت الکترونیکی، معتقدم بزرگترین مانع توسعه خدمات شرکت ملی پست در حال حاضر و آینده محدودیت در حوزه تجزیه و مبادلات و رهسپاری است که اگر برطرف بشود، ظرفیت و سهم خیلی بیشتر از این بازار را میتوانیم پوشش دهیم.
وی با تاکید بر لزوم تشکیل ناوگان جمعآوری و توزیع و همچنین ایجاد زیرساخت برای ایجاد هابهای لجستیکی جدید عنوان کرد: برنامه ما این است که برای توسعه ناوگان از پلتفرم و بازارگاههای حمل بار آنلاین کمک بگیریم، یعنی به جای اینکه یک ناوگان اختصاصی درست کنیم، صرفاً برای تنظیمگری، سهمی را ناوگان اختصاصی خودمان انجام دهد؛ ولی بخش عمده یعنی حدود ۹۵ درصد نیاز از ناوگان فعال موجود بخش خصوصی با استفاده از پلتفرمها برای ثبت نام و ساماندهی آنها استفاده شود.
پست؛ توانمندساز اقتصاد جهانی است
محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در این نشست با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴ اولین بار گزارشی از بانک اقتصاد جهانی مطرح شد و شبکههای پستی را تلفیقی از جریان کالا، جریان اطلاعات و جریان پول برشمردند، افزود: به دلیل این تلفیق، پست به پلتفرمی قوی در حوزه جریان اقتصادی کشورها و البته جریان جهانی محسوب میشود.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست اضافه کرد: ما بعدها با توسعه این مدل و اضافه کردن «جریان مشتری» پست را به عنوان یک ابزار ارتباطی که بر اساس نیاز مردم باید باشد تعریف کردیم. امروز هم اگر در واقع یک نگاهی داشته باشیم به سرویسهایی که در پستهای مختلف دنیا وجود دارد، سرویسهایی هستند که همه بر حسب نیاز مشتریان و جوامع مختلف اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه ماهیت استارتاپها با همین مکانیزم اتفاق میافتد، گفت: باید با نوآوری و استراتژیهای نوین با آمیخته نشدن با فضای شرکتهای دولتی، بتوانید خدمات و سرویسهای نوین مبتنی بر نیاز مردم شکل دهید.
در پایان شرکتهای عضو مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و حملونقل پیشرفته ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با طرح پست لجستیک شرکت ملی پست به بحث و گفتگو در خصوص نحوه اجرا و موانع طرح پرداختند.
نظر شما