حدود ۱۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی سالانه غربالگری ایدز می‌شوند

مشهد- ایرنا- کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه بین ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی غربالگری اچ.آی.وی می‌شوند.

دکتر علی حسین پور روز سه شنبه به مناسبت هفته جهانی ایدز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که هم اکنون در این غربالگری‌ها سالانه ۵۰ بیمار مبتلا به ویروس اچ.آی.وی، در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی می‌شوند افزود: بیش از ۵۵ درصد از این افراد مرد هستند اما سیر شیوع این بیماری به سمت زنان است و تعداد بیشتری از زنان در حال مبتلا شدن به این بیماری اند.

وی با بیان این که غربالگری اچ.آی.وی در مکانهای مختلفی همچون کمپ‌های ترک اعتیاد، زندان‌ها، مادران باردار و سایر اقشار جامعه در حال اجراست ادامه داد: غربالگری، درمان و ارائه داروهای بیماری اچ.آی.وی در مراکز مشاوره رفتاری در مشهد و در هر شهرستان به صورت رایگان صورت می‌گیرد و فرد بیمار زیر پوشش بیمه ای قرار می‌گیرد.

کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که تا کنون ۷۴۵ بیمار مبتلا به ویروس اچ.آی.وی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شده‌ و تحت درمانند افزود: میزان شناسایی مبتلایان به اچ.آی.وی در جمعیت استان خراسان رضوی نسبت به برخی از استان‌هایی که این بیماری در آنها شیوع بیشتری دارد بسیار پایین‌تر است.

حسین پور افزود: توزیع سرنگ، ارائه آموزش‌های پیشگیری از اچ.آی.وی، عدم ورود ویروس به چرخه انتقال و یا مراجعه پایین افراد برای غربالگری از جمله علل این موضوع به شمار می‌رود.

وی با بیان این که هم اکنون در خصوص کیت آزمایشی سریع تشخیص اچ.آی.وی کمبودی نداریم ادامه داد: امسال بیش از ۱۰ هزار کیت آزمایشی اچ.آی.وی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است.

کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که ارتباط جنسی با فرد مبتلا و تعدد روابط جنسی تنها راه انتقال و سرایت ویروس اچ.آی.وی نیست گفت: تماس با خون آلوده، انتقال از مادر به فرزند و استفاده از سرنگ آلوده از دیگر راه‌های انتقال این ویروس است.

حسین پور افزود: همه افراد می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند اما در برخی افراد، احتمال ابتلا به ویروس اچ.آی.وی زیاد و در برخی کم است اما این طور نیست که هرکسی به این ویروس مبتلا شده از طریق رابطه جنسی مبتلا شده باشد و این تفکر اشتباه است.

وی اضافه کرد:مبتلایان به اچ. آی. وی اگر شناسایی شوند و افراد تحت درمان قرار بگیرند و دارو مصرف کنند می‎‌توانند همانند یک فرد معمولی عمر کنند اما اگر بیماران شناسایی نشوند و بیماری پیشرفت کند وارد مرحله ایدز می شود که درمان آن بسیار سخت می‌شود.

اول دسامبر مصادف با دهم آذر روز جهانی مبارزه با ایدز است به همین مناسبت از دهم تا شانزدهم آذر در کشورمان هفته اطلاع رسانی درباره ایدز نام‌گذاری شده است. شعار روز جهانی ایدز در سال جاری "همبستگی جهانی، مسوولیت مشترک " است.

ایدز (AIDS)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ اچ آی وی، یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha