۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۶
کد خبر: 84962117
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژاپن بودجه دفاعی خود را در ۵ سال آینده ۴۳ تریلیون ین افزایش خواهد داد

تهران- ایرنا- دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) اعلام کرد که این کشور به منظور تقویت بودجه دفاعی خود، حدود ۴۳ تریلیون ین (۳۱۸ میلیارد دلار) از سال مالی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ اضافه خواهد کرد؛ این رقم بیش از ۵۰ درصد افزایش را نسبت به هزینه آن در برنامه پنج ساله کنونی نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کیودو، ۴۳ تریلیون ین اعلام شده بیش از ۲۷.۴۷ تریلیون ین بیشتر از رقمی است که دولت ژاپن در ابتدا قرار بود در برنامه پنج ساله خود به بودجه دفاعی اضافه کند. براساس برنامه پنج ساله دولت ژاپن، قرار بود از ابتدای سال مالی ۲۰۲۳، این رقم برای حفظ بازدارندگی منطقه‌ای به ویژه تهدیدهای امنیتی چین و کره‌شمالی هزینه شود.

دفتر نخست وزیری ژاپن اعلام کرد که کیشیدا امروز در خصوص افزایش بودجه دفاعی با شونیچی سوزوکی وزیر اقتصاد و یاسوکازو هامادا وزیر دفاع گفت‌وگو کرده است.

تصمیم دولت کیشیدا در حالی اعلام می‌شود که حزب لیبرال دموکرات وی، هدف خود را دو برابر کردن هزینه‌کرد دفاعی ژاپن و رساندن آن به سطح ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور طی پنج سال آینده قرار داده بود؛ اقدامی که همگام با کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

ژاپن در سال‌های گذشته همواره بودجه دفاعی خود را در سطح یک درصدی از تولید ناخالص داخلی‌اش نگاه داشته یا تنها سالانه ۵ تریلیون ین به آن اضافه می‌کرد. دولت ژاپن براساس براساس قانون اساسی این کشور، سیاست امنیتی خوداتکایی داشته است.

براساس این گزارش، دولت ژاپن در طول پنج سال آینده ناچار خواهد بود تا اقداماتی را در راستای حفظ ثبات منابع مالی دنبال کند؛ باید در نظر داشت که بودجه بهداشت در ژاپن در بدترین شرایط نسبت به اقتصادهای صنعتی قرار دارد و در حال حاضر میزان بدهی عمومی به بیش از ۲ برابر حجم تولید ناخالص داخلی رسیده است.

نگرانی‌های فزاینده‌ای در خصوص افزایش سریع بودجه دفاعی ژاپن در بین همسایگان این کشور به ویژه چین و کره‌شمالی به وجود آمده زیرا که پکن در حال توسعه حضور نظامی خود در منطقه آسیا-پاسیفیک بوده و پیونگ یانگ نیز بدنبال برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha