بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آستانه روز دانشجو

بیرجند - ایرنا - جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشستی که به مناسبت روز دانشجو در این دانشگاه برگزار شد، دغدغه‌ها، مطالبات و پیشنهادات خود را بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست دانشجویی که دوشنبه شب حدود سه ساعت برگزار شد پس از اجرای برنامه‌های مختلف، نمایندگان دانشجویان سوالات خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کردند و مسوولان دانشگاه نیز پاسخ دادند.

ابتدای مراسم حضور نداشتن رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مورد سوال دانشجویان واقع شد که مسوولان دانشگاه علت آن را برگزاری جلسه اضطراری در وزارتخانه برای اخذ مجوز ارتقای دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس به دانشکده علوم پزشکی عنوان کردند.

دانشجویان هم خواستار برگزاری نشست پرسش و پاسخ با حضور رئیس دانشگاه در اولین فرصت و ادامه‌دار بودن این نوع نشست‌ها در طول سال تحصیلی شدند.

مشکلات خوابگاهی و کمبود تجهیزات در خوابگاه، افزایش ساعت ورود و خروج دانشجویان، برخورد نامناسب بدنه کارشناسی دانشگاه با دانشجویان، نبود نظرخواهی از دانشجویان در زمینه برگزاری برنامه‌ها و اجرای طرح‌های فرهنگی و عمرانی، حقوق پایین دانشجویان همکار با دانشگاه از مهمترین دغدغه‌ها و مشکلاتی بود که در نشست توسط نمایندگان دانشجویان مطرح شد.

بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آستانه روز دانشجو

با دانشجو به‌صورت اقناعی صحبت شود

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اولین نفری بود که پشت تربیون قرار گرفت و از مسوولان دانشگاه خواست با دانشجو به‌صورت اقناعی صحبت کنند و دانشجو را به عنوان یک عضو پویا بپذیرند.

محمد قاسمی‌فر با بیان اینکه باید شرایطی در دانشگاه فراهم شود که دانشجو ظرفیت‌های وجودی خود را بشناسد گفت: اگر دانشجو ظرفیت و قابلیت‌های خود را بشناسد خودش مسیر خود را پیدا خواهد کرد و این مساله‌ای است که مورد مطالبه مقام معظم رهبری هم هست.

وی با انتقاد از آنچه برخورد نامناسب بدنه کارشناسی دانشگاه با دانشجویان دانست، افزود: تقاضای ما این است که این نوع برخوردهای نامناسب و نگاه‌های از بالا به پایین اصلاح شود و فضای گفت و گو بین دانشجو و مسوولان دانشگاه فراهم شود.

این فعال دانشجویی خواستار ادامه‌دار بودن جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان شد و گفت: نشست مسوولان با دانشجویان به فضاهای رسمی اکتفا نشود و حضور در داخل خوابگاه‌ها و سلف سرویس نیز بیشتر شود و در مجموع مسوولان با دانشجویان زندگی کنند.

وی دانشجو را رکن اصلی توسعه و پیشرفت جامعه خواند و تاکید کرد که نمایندگان دانشجویان باید در تصمیمات دانشگاه سهیم شوند.

درخواست مکان برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی

دیگر نماینده دانشجویی این دانشگاه گفت: با توجه به احداث پردیس خواهران، مکانی برای دختران در نظر گرفته تا مشکلات آنان رفع شود.

امیررضا غلامیان خواستار اختصاص مکانی برای تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی شد تا این تشکل‌ها بتوانند فعالیت‌های موثر برای اهداف خود داشته باشند.

وی ایجاد فضای گفت و گو در دانشگاه را بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: باید این اجازه به تشکل‌ها داده شود که بتوانند فضای گفت و گو را برای دانشجویان فراهم کنند و دانشجویان بتوانند مسائل خود را رودرو و در فضایی صحیح و کارآمد بیان کنند.

این دانشجو افزود: درخواست داریم که مسوولان دانشگاه جلسات متعدد و منظم با نمایندگان دانشجویان داشته باشند تا مشکلات آموزشی به‌صورت موردی بررسی و حل شود، مهمترین مشکلات آموزشی در دانشکده دندانپزشکی وجود دارد که دغدغه‌های متعددی برای دانشجویان ایجاد کرده است.

وی خواستار بهره‌گیری مسوولان از نظرات و پیشنهادات دانشجویان شد و گفت: در این خصوص صندوق پیشنهادات و انتقادات راه‌اندازی شود همچنین نشست‌ با دانشجویان ادامه‌دار باشد.

بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آستانه روز دانشجو

انتقاد از کمبود تجهیزات خوابگاهی

نماینده دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم خواستار افزایش ساعت بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی شد و گفت: تعداد ساعت حضور نگهبان در ورودی خوابگاه خواهران افزایش یابد.

فاطمه حسنی با طرح این سوال که چرا سالن ورزشی دانشجویی برای برگزاری امتحانات استفاده می‌شود؟ افزود: با این اقدام دانشجویان حوزه قهرمانی نمی‌‎توانند فعالیت‌های مستمر خود را ادامه دهند.

وی بیان کرد: برای محل برگزاری آزمون‌ها مکان دیگری مشخص شود تا دانشجویان آواره نشوند.

این دانشجو از کمبود تجهیزات خوابگاه‌های دانشجویی از جمله اتو و جاروبرقی گفت و افزود: برخی مشکلات دانشجویان دختر مکتوب ارسال شده و درخواست ما این است که توسط متولیان دانشگاه پیگیری شود.

تامین ۲ خوابگاه دانشجویی در سال جاری

اما معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به سوالات و انتقادهای مطرح شده گفت: برای برگزاری این نشست پرسش و پاسخ و جشن دانشجویی ساعت‌ها با دانشجویان وقت گذاشته شد تا به نحو احسن برگزار شود.

محمدرضا رئیسون از دانشجویان خواست موتور پیشران و محرک دانشگاه باشند و افزود: همچنین درخواست ما این است که پیشنهادات خود را ارایه کنید و طرح‌های ارائه شده و قابل اجرا از سوی دانشجویان در دانشگاه اجرایی خواهد شد.

وی از افزایش ساعت تردد دانشجویان در خوابگاه‌های دختران از ۲۰:۳۰ دقیقه به ساعت ۲۱ خبر داد و گفت: دانشکده پرستاری قاین به دانشکده علوم پزشکی ارتقا یافت که خبر خوبی برای خراسان جنوبی است به همین خاطر رئیس دانشگاه سفری به تهران داشته تا مجوز ارتقای دانشکده پیراپزشکی فردوس هم از وزارتخانه اخذ شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: در پردیس دانشگاه به دلیل فصل سرما دانشجویان مانند پارک بانوان می‌توانند از فضای پردیس استفاده کنند و تجهیزات ورزشی مورد نیاز هم خریداری شد.

وی خرید و تامین ۲ خوابگاه دانشجویی طی چهار ماه امسال برای دانشجویان را اقدامی مهم دانست که در راستای رفع دغدغه اسکان دانشجویان انجام شده است.

رئیسون از امضا و مبادله تفاهم‌نامه تکمیل استخر دانشجویی دانشگاه خبر داد و گفت: در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص یافت و عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد که امیدواریم هرچه سریعتر تکمیل شود.

بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آستانه روز دانشجو

تعلیق دانشجویان از تحصیل صحت ندارد

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعلیق برخی دانشجویان از تحصیل، صحت ندارد گفت: اگر در محیط اجتماعی زندگی می‌کنیم باید پایبند به مسائل اجتماعی محیط باشیم تا دچار مشکل نشویم لذا انتظار ما از دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته این است که قوانین و مقرارت را رعایت کنند تا با توجه به ابلاغ آیین‌نامه جدید دچار مشکلی نشوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: فرصت تضارب آرا در دانشگاه وجود دارد اما در فضای هوشمندانه، اندیشمندانه و متفکرانه باید انجام شود، بدانید برگزاری نشست‌ها در فضای هیجانی نه تنها مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه آسیب‌زا هم است.

وی با بیان اینکه آمادگی برای شنیدن صدای دانشجو در دانشگاه وجود دارد گفت: درخواست ما این است که برنامه‌ها، مشکلات و مسائل را به‌صورت مکتوب به معاونت فرهنگی و دانشجویی منتقل کنید تا پیگیری شود.

افزایش سه برابری اعتبارات دانشجویی

رئیسون با بیان اینکه امکان تردد دانشجویان تا ساعت یک شب در داخل پردیس خوابگاهی دختران وجود دارد افزود: استفاده از سالن ورزشی دانشجویی تنها برای برگزاری آزمون‌های ملی استفاده می‌شود و به جد پیگیر هستیم که مجور مرکز آزمون‌ها را بگیریم تا این مشکل رفع شود.

وی بیان کرد: اگر برنامه‌های ورزش تخصصی و قهرمانی دانشجویان با هم تداخل دارد، دانشجویان سالن‌های ورزشی را به‌صورت آزاد اجاره کنند و هزینه آن توسط دانشگاه پرداخت خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش حقوق کار دانشجویان همکار با دانشگاه نیز خبر داد و گفت: در اولین جلسه هیات رئیسه این موضوع پیگیری خواهد شد تا دغدغه این دانشجویان رفع شود.

وی افزود: در سال جاری جذب اعتبارات بخش فرهنگی و دانشجویی استان ۳۰۴ درصد افزایش یافته که نشان از اقدامات خوب دنبال شده در حوزه دانشجویی است.

همچنین در این نشست از دانشجویان نمونه و برتر یک سال اخیر دانشگاه در عرصه‌های مختلف تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha