سینا قربانی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با تاکید براینکه در عصر حاضر عرصه های فرهنگی و اجتماعی به واسطه شکل گیری آرایش جدید رسانهای و ارتباطی متلاطم شده است، افزود: در چنین شرایطی شناسایی وضع موجود و مقایسه آن با دیروز و تفکر در فردای پیشرو، ضرورتی انکارناپذیر است.
وی ادامه داد: کشورهایی که توانستهاند به واسطه بهرهمندی از دادهها و اطلاعات در عرصه های اجتماعی و فرهنگی فهم و شناخت بیشتری از شرایط خود پیدا کنند، همواره نحوه ورودشان به مسایل سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی همراه با موفقیت و دستاورد بوده است.
قربانی با اشاره به اینکه در عصر کنونی به دلیل تحول و تکثر اجتماعی، فرهنگی در جوامع انسانی که خود را در ظهور تغییرات فرهنگی و اجتماعی نشان می دهد، رصد مستمر و ارزیابی تحولات این عرصه ضرورت بنیادی است، اظهار کرد:برای فهم تحولات فرهنگی مدیران نیازمند شناخت ارزشها و نگرش های حوزه جغرافیایی محل مسئولیت خود هستند.
وی تصریح کرد: در ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۳ پیمایش به تفکیک استان ها ارزشها و نگرش های ایرانیان را ارزیابی کرده است که آخرین موج پیمایش آن مربوط به سال ۱۳۹۴ است.
تحلیلگر مسایل فرهنگ و رسانه افزود: با شناخت از ارزشها و نگرشهای مردم هر استان می توان برمبنای دادهها و اطلاعات به دست آمده، درکی واقع بینانه از تغییرات در ارزشها، پنداشت باورها، نگرشها و انگیزه های آحاد افراد جامعه پیدا کرد و نتیجتا یافته های حاصل از چنین پیمایش هایی اگر در تصمیمگیری ها و سیاستگذاریها لحاظ شود قطعا می توان حیات فرهنگی و اجتماعی کارآمدتری داشت.
قربانی با انتقاد از نحوه برخی از تصمیمگیری های فرهنگی و اجتماعی در دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: موج سوم پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان به تفکیک هر استان سال ۱۳۹۴ در اختیار بسیاری از مسئولان استانی قرار گرفت اما متاسفانه با کمتوجهی به یافتههای ارزشمند این پیمایش در تصمیمگیری ها و غفلت در این حوزه موجب شد تا شرایطی اجتماعی بحرانیتر گردد.
وی با ذکر نتیجه دو شاخص ارزیابی در استان مازندران در موج سوم پیمایش که متعلق به دولت یازدهم است، اظهار کرد:از مجموع ۵۴۸ سوالشونده، ۴۷.۹درصد سن مناسب ازدواج برای پسران را ۲۶ الی ۳۰سالگی اعلام کردند و ۵۱.۰۶درصد سن مناسب برای دختران را ۲۱ الی۲۵ سالگی، لذا در چنین شرایطی در سیاستگذاری های اجتماعی و اقتصادی استان می بایست به مسئله مسکن و اشتغال این جامعه آماری توجه کرد در همان اواسط سال ۱۳۹۴.
تحلیلگر مسایل فرهنگ و رسانه افزود: شاخص دیگر مربوط به حوزه بانوان مازندران است که ۴۷.۳ درصد پاسخگویان معتقد بودهاند که زنان همانند مردان در تامین مخارج خانواده می بایست سهیم باشد، لذا در چنین شرایطی که استقبال به اشتغال زنان وجود داشته می بایست تصمیمگیری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به سمت ایجاد بستر شغل پایدار برای بانوان حرکت میکرده.
قربانی تصریح کرد:به طور کلی اصلاحات و تغییر ریلهای سیاستگذاری و تصمیمگیری در حوزه فرهنگی یک شبه قابل لمس برای عموم نیست و غفلت ها و کمکاری های گذشته در شاخص های مهم می بایست درس عبری برای تصمیمات جدید باشد، زیرا دیگر فرصت آزمون خطا از تعداد انگشتان دست کمتر شده است.
نظر شما