جمعیت آهوان پناهگاه میاندشت جاجرم ۳۲ درصد افزایش یافت 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: نتایج سرشماری پاییزه حیات وحش امسال نشان می‌دهد که جمعیت آهوان در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته است.

رضا شکاریان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به عنوان مامن طعمه اصلی یوزپلنگ ها دارای اهمیت و این میزان افزایش جمعیت آهوان در این پناهگاه بی سابقه است.

وی تصریح کرد: افزایش جمعیت آهوان در حالی رخ داد که این خطه با کمبود نزولات جوی و خشکسالی روبه رو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: تمهیداتی از قبیل تقویت، تجهیز و افزایش منابع آبی، خرید علوفه، کنترل دام مازاد و حفاظت بالا در برخورد با متخلفان شکار و صید بخشی از اقدامات این واحد برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی و حفاظت منطقه بوده است.

افزایش جمعیت آهوان و پرسه آنان در روستاهای اطراف

شکاریان اظهار داشت: افزایش جمعیت حیات وحش در کنار کمبود منابع غذایی به علت خشکسالی به یقین سبب برهم خوردن توازن و خروج حیات وحش به حاشیه مناطق و ورود به مزارع کشاورزی خواهد شدکه این موضوع هم موجب خسارت به مزارع کشاورزان می شود و علاوه بر آن حفاظت از حیات وحش را با مشکل مواجه می کند.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل تمام توان را به کار بسته است تا با تامین آب و توزیع علوفه این آسیب را به حداقل برساند و در کنار این اقدام، آموزش و تعامل با جوامع بومی محلی هم در حال انجام است تا با ارائه راهکارهای مناسب و گفتمان این آسیب ها کاهش یابد.

افزایش جمعیت آهوان سبب افزایش جمعیت گوشتخواران

شکاریان خاطرنشان کرد: حیات وحش زنجیره ای در هم‌تنیده و پیوسته است و به یقین رشد گونه‌های شاخصی چون آهو موجب رشد و تقویت گوشتخواران آن منطقه خواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه به رصد گوشتخواران از طریق دوربین های تله ای مشخص شد جمعیت آنان نیز در وضعیت مناسبی به لحاظ تعداد و تنوع بوده و غالب گوشتخواران زیستگاه‌های بیابانی از جمله کاراکال، کفتار، گرگ گربه وحشی در میاندشت حضور دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: گونه در حال انقراض یوزپلنگ آسیایی نیز به عنوان یکی از نادرترین و مهمترین گربه سانان دنیا از دیرباز در این منطقه حضور داشته و گاهی در میاندشت حضور پررنگ و گاهی به سختی یافت می شد اما کارشناسان معتقد هستند میاندشت به لحاظ قابلیت های زیستگاهی و به لحاظ موقعیت جغرافیایی منطقه مهمی برای گونه ارزشمند یوزپلنگ است که ارتباط مستقیمی با منطقه توران دارد.

وی افزود: در چند سال اخیر حضور کمرنگ این‌گونه موجب نگرانی های کارشناسان حیات وحش شد اما با ثبت و مشاهده این گونه در ۲ سال اخیر در حاشیه پناهگاه حیات وحش میاندشت، موضوع حضور این گونه را تقویت کرده و علیرغم اینکه دوربین های تله ای نتوانسته اند تصاویری از یوز ثبت کنند اما مشاهدات مستقیم مردم و همیاران و ثبت آثار و نمایه های آن نشان از حضور آن در حاشیه شمالی پناهگاه و کریدور میاندشت توران دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: تمام توان خود را بکار خواهیم گرفت تا با فراهم سازی فاکتور های حفاظت مانند طعمه، آب، امنیت جاده ای، کنترل دام و سگ های ولگرد و آموزش جوامع محلی شرایط را برای حضور و افزایش یوزپلنگ آسیایی فراهم آوریم.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha