نتانیاهو در تنگنای قانون، ساختار و سهم‌خواهی

تهران- ایرنا- بنیامین نتانیاهو که مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی است حاضر شده قوانین و ساختار سیاسی این رژیم را برای پاسخ‌گویی به سهم‌خواهی احزاب شریک خود تغییر دهد.

به گزارش ایرنا، حزب لیکود پنجشنبه شب از توافق نتانیاهو با احزاب تندرو برای تشکیل کابینه ائتلافی خبر داد و اعلام کرد وزارت جنگ و دارایی به صورت چرخشی در اختیار این احزاب خواهد بود.

براساس این توافق، تا سال ۲۰۲۵، بزالل اسموتریچ رهبر حزب صهیونیسم دینی وزیر دارایی و آریه درعی رهبر حزب شاس وزیر داخله خواهد شد و بعد از آن این دو فرد، جایشان را عوض می کنند.

این در حالی است که برخی گزارش های دیگر حاکی است که بخش های کلیدی وزارت دارایی در اختیار دفتر نخست وزیری یعنی شخص نتانیاهو خواهد بود.

نزاع بر سر خلف وعده نتانیاهو

براساس گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، درعی روز دوشنبه، نشست مذاکرات بین نتانیاهو و اسموتریچ را به نشانه اعتراض ترک کرد.

درعی در این نشست خواستار این شده بود که وزارت داخله و بهداشت که سهم حزب شاس هستند از نظارت دپارتمان بودجه وزارت دارایی مستثنی شوند.

در این نشست، اسموتریچ که قرار است وزیر دارایی شود به شدت با این ایده مخالفت و اعلام کرد که بخش بودجه در وزارت دارایی با درخواست درعی مخالفت کرده است.

نتانیاهو در تنگنای قانون، ساختار و سهم‌خواهی

درعی، رد درخواست وی برای مستثنی شدن از نظارت اداره بودجه را نقض توافق اولیه با نتانیاهو اعلام کرد.

این دومین بار در یک هفته گذشته است که درعی با نتانیاهو درباره تشکیل کابینه درگیر شده است.

ایتامار بن گویر رهبر حزب «عوتسما یهودیت» نیز در یک نشست حزبی، درباره هرگونه تغییر مفاد توافق های پیشین حاصل شده با نتانیاهو هشدار داد.

گفته می شود که لیکود از برخی امتیازات داده شده به بن گویر از جمله تغییر قوانین حق تیر و مصونیت نظامیان صهیونیست از تعقیب قضایی عقب نشینی کرده است.

تغییر ساختار برای پاسخ به سهم‌خواهی

روزنامه اقتصادی گلوب، انتقال انجمن موسوم به "مراکز اجتماعی" از وزارت آموزش به وزارت داخله را یکی از خواسته های حزب شاس اعلام کرد که درباره آن بین این حزب و لیکود توافق حاصل شده است.

انتقال برخی بخش های آموزشی به حزب دینی تندروی «نوعم» به رهبری آوی ماعوز نیز از دیگر توافق های انجام شده است.

یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی نیز به بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود به خاطر معامله با احزاب دینی افراطی درباره وزارت جنگ این رژیم حمله کرد.

نتانیاهو در تنگنای قانون، ساختار و سهم‌خواهی

یائیر لاپید دوشنبه صبح در پیامی توئیتری نوشت: بر اساس توافق حاصل شده بین حزب لیکود و حزب «صهیونیسم دینی»، اسموتریچ رهبر این حزب مسئول انتصاب یک سرهنگ تمام به عنوان هماهنگ کننده عملیات های (نظامی) و همچنین مسئول انتصاب یک سرهنگ دوم به عنوان مسئول امور غیرنظامی در قلمرو (سرزمین‌های اشغالی) خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که در کابینه های گذشته رژیم صهیونیستی، این افراد توسط فرمانده ستاد مشترک ارتش این رژیم انتخاب می شدند، گفت: نتانیاهو وزارت (جنگ) را به حریدی‌ها فروخته است.

تغییر ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی برای پاسخ به سهم خواهی در مورد توافق لیکود با بن گویر نیز صدق می کند و اداره املاک و مستغلات و پلیس مرزی کرانه باختری و «وزارت توسعه نقب و جلیله» نیز در وزارت امنیت داخلی ادغام و تحت کنترل وی قرار گرفت.

تغییر رئیس کنست برای تغییر قوانین

روزنامه صهیونیستی "تایمز اسرائیل" درباره تغییر رئیس کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی و انتصاب یک رئیس موقت تا زمان تشکیل کابینه نیز نوشت: از آنجا که بسیاری از وزیران کابینه براساس قوانین موجود نمی توانند این پست را به عهده بگیرند هدف از این تغییر فراهم کردن زمینه برای اصلاح قوانین و تسهیل حضور آنها در کابینه است.

این رسانه صهیونیست، درعی را که سابقه دو بار محکومیت به خاطر فساد مالی را در کارنامه خود دارد از جمله وزیرانی معرفی کرد که بدون اصلاح قوانین نمی تواند وزیر شود.

«میکی لوی» رئیس پیشین کنست در بیانیه ای اعلام کرده بود که هدف از تغییر وی، فراهم کردن زمینه برای ورود مجرمان به کابینه است.

با توافق انجام شده با اتحاد "یهودیت توراتی" در روز دوشنبه، نتانیاهو تاکنون توانسته با چهار حزب از پنج حزب پیروز انتخابات توافق نامه امضا کند.

نتانیاهو که مامور تشکیل کابینه است بخش های کلیدی وزارت دارایی را به دفتر نخست وزیری منتقل کرده و پست های کلیدی کابینه مثل وزارت جنگ و خارجه را نیز به یاران خود در حزب لیکود خواهد داد.

کارشناسان سیاسی، کابینه جدید رژیم صهیونیستی را که بعد از پنج سال بن بست سیاسی روی کار خواهد آمد، از تندروترین و فاسدترین کابینه های تاریخ این رژیم جعلی ارزیابی کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha