۱۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۸
کد خبر: 84962989
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نسخه خطی یک کتاب فقهی ۶۰۰ ساله در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- نسخه خطی کتاب فقهی"اللمعة الدمشقیه فی فقه الامامیه" با قدمت نزدیک به ۶۰۰ سال روز سه شنبه در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، کتاب اللمعة الدمشقیة از متون فقهی جامع و مختصر و معروف شیعی است و از معتبرترین کتب فقهی به شمار می‌رود. این اثر توسط محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول از فقها و علمای معروف و مشهور شیعه در قرن هشتم، مشتمل بر ۵۲ بخش از طهارت تا دیات نگاشته شده است.

این اثر که در ۲۷ ذی القعده سال ۸۴۹ هجری توسط "ابراهیم بن علی بن احمد کشدیش" به خط نسخ در ۱۰۷ برگ کتابت شده در سال ۱۰۶۷ هجری قمری توسط ابن خاتون عاملی وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده است.

استاد گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی در آیین رونمایی از این اثر گفت: شهید اول از فقیهان درجه اول شیعه است و چندین اثر فقهی تأثیرگذار و مشهور از وی به جای مانده است.

حجت الاسلام محمدحسن حائری افزود: اللمعة الدمشقیة یکی از معروف‌ترین کتاب‌های فقهی شیعه است که به همراه شرح بسیار معروف "الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة" قرن‌هاست که در حوزه‌های علمیه شیعه تدریس می‌شود.

کارشناس نسخ خطی کتابخانه آستان قدس هم با برشمردن شاخصه های میراث مکتوب اظهار داشت: این آثار که نشان دهنده فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، شخصیت و رفتار و گفتار انسانها و اقوام گذشته است، مستندی از هویت ملی می‌باشد.

سیدرضا صداقت حسینی، راه اندازی تشکیلات حافظه جهانی یونسکو در سال ۱۹۹۲ را راهی برای ثبت، حفظ و صیانت از این میراث برشمرد و گفت: گام بعدی پس از صیانت از این میراث، انتشار برای استفاده محققین و جامعه علمی کشور است و کتابخانه آستان قدس در این راه همیشه برای کمک به محققان و پژوهشگران آماده است.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha