رییس دانشگاه هرمزگان: پیوند دانشگاه و صنعت بدون مرز شده است

بندرعباس - ایرنا - رییس دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه پیوند دانشگاه با صنعت بدون مرز شده است، گفت:‌ جامعه صنعتی پیرامونی و بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته‌اند امروزه از سهام‌محوری باید به سمت ذینفعان کلیدی حرکت کرد.

محمد صادقی روز چهارشنبه در نشست مشترک دانشگاه هرمزگان با برخی از صنایع فعال در این استان، توضیح داد: به این نتیجه رسیدیم که شاید دیگر عمر نظریه سهامداری و سهام محوری یا به اصطلاح حقوقی‌ها ذینفع محوری خاتمه یافته است و در بسیاری از جاها این‌گونه گفت و گو کردن با صنعت بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: هنوز صنعت تصور می‌کند ذینفعان سهامداران هستند و سهامداران در اولویت خاصی قرار دارند که سالیان متمادی برای این هزینه شده و سهامدار هم خود را مالک می‌داند، اما حداقل دستاورد یک ساله ما در ارتباط با صنعت این را نشان می‌دهد که صنایع پیرامونی وارد نوزایی شده‌اند که نظریه ذینفع محوری را به نوعی پشت سر گذاشته‌اند و امروز ذینفعان کلیدی به نوعی در کنار آن‌ها هستند.

رییس دانشگاه هرمزگان افزود: بر همین اساس می‌بینید در صنایع بزرگ استان دفتر ارتباط با صنعت داریم و کارهای بزرگی را با یکدیگر آغاز کرده‌ایم، کارهایی با پالایشگاه نفت بندرعباس آغاز شده که در زمان خاص خودش در خصوص آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

وی گفت:‌ رابطه خوبی با صنایع پیرامونی آغاز شده است و آن‌ها هم وارد یک نظریه با عنوان منفعت مشترک شده‌اند و برپایه منفعت مشترک به ذینفعان کلیدی خود توجه دارند.

صادقی تأکید کرد: سبقت جویی با صنعت وجود ندارد و رابطه دانشگاه با صنعت ایجاد شده است و دانشگاه به عنوان مشاور علمی و پشتیبان در کنار صنعت قرار گرفته و رابطه بهینه‌ای شکل گرفته است.

وی اشاره کرد: دانشگاه هرمزگان در بُعد سیاستگذاری در قواعد ملی هم درحال مشارکت بوده و مصادیق آن تفاهم نامه‌هایی است که با شرکت پالایش پخش، ملی مهندسی و جاهای دیگر منعقد شده است.

کار دانشگاه گفتمان سازی است

رییس دانشگاه هرمزگان ابراز داشت: نشست‌هایی که با نمایندگان خود داریم و گفت و گوهایی که در سطح جامعه انجام می‌شود مؤید این مطلب است، کار دانشگاه گفتمان سازی بوده و خلق گفتمان می‌کند برای اینکه براساس آن گفتمان محصولاتش را نه تنها خودش بلکه جامعه پیرامونش هم استفاده می‌کند.

صادقی گفت: اگر بنگاهی بپذیرد که سرمایه اجتماعی مهمترین سرمایه‌اش است به سراغ دانشگاه خواهد آمد و امروزه ارتباط دانشگاه هرمزگان با صنعت اینگونه شده است و بر یک نکته مشترکی با هم تلاش می‌کنیم.

وی اضافه کرد: هر دو نیازمند سرمایه اجتماعی هستیم و بدون سرمایه اجتماعی نمی‌توانیم نرخ امنیت خود را تأمین کنیم، در دانشگاه به دنبال تأمین منافع صنعت و هم‌افزایی هستیم و خوب حرکت کردیم.

رییس دانشگاه هرمزگان تأکید کرد: انتظار داریم در بسیاری از موارد مقررات زدایی انجام شود، با تورم مقررات مواجه هستیم و اگر مقررات زدایی شود اصل‌ها به ما کمک می‌کند که چگونه رفتار کنیم.

صادقی یادآور شد: راه اصلی دستیابی به توسعه از دامان تعریف قواعد دوجانبه می‌گذرد و یکی از قواعدی که امروزه در اختیار ماست منفعت مشترک است.صادقی یادآور شد: راه اصلی دستیابی به توسعه از دامان تعریف قواعد دوجانبه می‌گذرد و یکی از قواعدی که امروزه در اختیار ماست منفعت مشترک است.

منفعت مشترک ما با صنعت و جامعه، دانشگاه هرمزگان یک اقبال بزرگ دارد و آن هم این است که مطالعات بنیادی استان را راهبری کرده است و بدون شک همچنان که رصد توسعه بایستی بوسیله دانشگاه‌ها انجام شود تبیین و جهت بخشی را هیچ کسی بهتر از آن‌ها نمی‌تواند بیان کند.

وی ابراز داشت: امروزه در حقوق توسعه و عالم توسعه گفته می‌شود توسعه امری فنی نیست و امری چند جانبه است که تولیت آن صرفاً در اختیار دولت‌ها نیست.

رییس دانشگاه هرمزگان اظهار داشت: بهترین مرجع برای توسعه، دانشگاه و دانشگاهیان هستند و دانشگاه هرمزگان سیاستگذاری خود را بر همین مبنا قرارداده است تا مشارکت فعالی داشته باشد.

وی افزود:‌ این دانشگاه در ارتباط با صنعت و جامعه اعتقاد دارد سه ضلع مثلث دولت، صنعت و دانشگاه بایستی در یک جاهایی خطوط موازی‌شان را به سمتی ببرند که بتوانند مخرج مشترک برای بهینه‌سازی ثروت جامعه پیرامون خود داشته باشند.

رییس دانشگاه هرمزگان گفت: بر مبنای مرجعیت علمی و سیاستگذاری هایی که در وزارت علوم و اسناد بالادستی انجام شده در هر سه حوزه به این صورت مشارکت داشته‌ایم.

صادقی تأکید کرد: بخش اصلی در حوزه دولت است و معتقدیم بایستی گفتمان واحدی در خصوص ارتباط با صنعت داشته باشیم و ابزارهای اصلی قواعد را تغییر بدهد یا به سمتی هدایت کند که حداکثر شدن مطلوبیت رخ بدهد.

دانشگاه باید در تعیین قواعد بازی نقش اساسی داشته باشد

رییس دانشگاه هرمزگان گفت: باید در تعیین قواعد بازی به عنوان جامعه میزبان و بخش عظیمی از صنعت که ۶۰ درصد بنزین کشور در این استان تولید می‌شود یا مقررات گذاری آن نقش آفرینی اساسی داشته باشیم تا در عصری که از کارایی سخن به میان می‌آید و این تبدیل مهمترین خواسته‌های بشری تبدیل شده است موفق باشیم.

وی مثال زد: اگر شما بهترین زمین فوتبال و بازیکنان را داشته باشید اما داوری داشته باشید که هر لحظه خطا می‌گیرد بازی از زیبایی خواهد افتاد.

صادقی افزود:‌ اگر توسعه امری اجتناب‌ناپذیر است لازمه آن توجه به سرمایه‌های محیطی و محلی است، بر همین اساس شعار دانشگاه را به سمت اقتصاد دریا پایه بردیم که بتوانیم یافته‌های خود را در تعیین قواعد ملی به اشتراک بگذاریم.