۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84963840
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر مصر در ژنو با همتای ایرانی خود دیدار کرد

۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۱
کد خبر: 84963840
سفیر مصر در ژنو با همتای ایرانی خود دیدار کرد

تهران - ایرنا - « احمد ایهاب جمال الدین»‌ سفیر و نماینده دائم مصر نزد سازمان ملل در ژنو با «علی بحرینی» همتای ایرانی خود دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «بوابه الاهرام» مصر امروز (چهارشنبه) گزارش داد که «احمد ایهاب جمال الدین» سفیر و نماینده دائم مصر در سازمان ملل متحد در ژنو از «علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو استقبال کرد.

بر اساس این گزارش، دو سفیر در ژنو درباره تعدادی از موضوعات و دستور کار این سازمان و همچنین سایر سازمان‌ها و آژانس‌های تخصصی دیگر در ژنو با دیگر گفت و گو کردند.

پیشتر وزارت امور خارجه ایران در جولای گذشته اعلام کرده بود که ارتباطات دیپلماتیک مستقیم بین قاهره و تهران وجود دارد و مذاکرات رسمی دیپلماتیک آن‌ها را از وجود میانجی بی‌نیاز کرده است و دو کشور در سال‌های گذشته شاهد همکاری‌های سازنده بوده اند.

در سال‌های اخیر ایران بارها علاقه‌مندی خود را برای گسترش روابط با مصر اعلام کرده و تلاش داشته که سیگنال‌های مثبتی برای این کشور در راستای اجرای سیاست توسعه روابط با کشورهای منطقه ارسال کند؛ سیگنال‌های مثبتی که به نظر می‌رسد به نتیجه مشخصی در زمینه گسترش روابط دیپلماتیک بین دو کشور رسیده است.

پیشتر نیز منابع دیپلماتیک مصر تیرماه امسال (۱۴۰۱) به رسانه‌های عربی منطقه گفته بودند که هیات‌هایی از ایران و مصر در عمان دیدار و گفت وگو کرده‌اند اما این خبر هنوز از سوی منابع رسمی تایید یا تکذیب نشده است.

این منابع گفته بودند که در جریان سفر اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به مسقط، دیداری میان دو هیات بلندپایه ایرانی و مصری صورت گرفته است و دو طرف در این دیدار بر سر گسترش روابط بین دو کشور توافق کرده اند.

ایران و مصر دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه هستند؛ هر چند روابط این دو کشور در دوران‌های مختلف با فراز و نشیب‌هایی روبرو شده است. ایران و مصر با وجود برخی اختلاف‌ها و دیدگاه‌ها؛ منافع مشترکی در زمینه مسائل اقتصادی، امنیت منطقه‌ای، مسائل سیاسی خاورمیانه و جهان اسلام دارند. با این وجود، شاید بتوان گفت یکی از مهمترین و بحث انگیزترین موضوعات در حوزه سیاست خارجی ایران و مصر، اهمیت روابط نزدیک دو کشور است که با توجه به نقش این دو کشور در منطقه، شکل گرفتن آن از اولویت خاصی برخوردار است.

تحلیلگران معتقدند که به هر میزان که دامنه همکاری بین ایران و مصر افزایش یابد، به همان نسبت موقعیت رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه متزلزل و آسیب‌پذیر خواهد شد. با توجه به این مساله نه تنها رژیم صهیونیستی و آمریکا تمایلی به نقش‌آفرینی تهران و قاهره در منطقه ندارند، بلکه کاهش سطح تعاملات و دامن زدن به شکاف سیاسی میان دو کشور از اهداف واشنگتن و تل آویو است.

تحلیلگران معتقدند، با چشم پوشی از اختلافات در کوتاه مدت و کنار گذاشتن پیش شرط در فرایند عادی‌سازی روابط دو کشور می‌توان زمینه‌های اتفاق نظر و چگونگی گسترش و تعمیق حوزه‌های همکاری مشترک را به رسمیت شناخت و زمینه همکاری و برقراری روابط دیپلماتیک را مهیا کرد. با شناسایی نقاط مشترک و گسترش روابط دیپلماتیک منافع، فرصت‌ها و امتیازهای بی‌شمار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نصیب ایران و مصر خواهد شد.

این نزدیکی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر تحولات جهان اسلام داشته باشد. همکاری و تعامل سازنده ایران و مصر و استفاده از ظرفیت این کشور برای اعتمادسازی با دیگر کشورهای عربی سبب می‌شود ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری و فائق آمدن بر مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha