به گزارش ایرنا، شهر جدید پرند در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در حاشیه اتوبان ساوه واقع شده است و در حال حاضر حدود ۲۷۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ براساس آمارها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین پرند و تهران در رفت و آمد هستند و با این اوصاف تکمیل و بهرهبرداری از خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، میتواند دغدغههای حمل و نقلی بخش قابل توجهی از مردم این خطه را برطرف کند.
فرماندار شهرستان رباط کریم چهارشنبه عصر در گفت وگو با رسانه ها از سفر رئیس جمهور کشورمان به این شهرستان در روز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه خبر داد.
امید احمدی اظهار داشت: آیت الله رئیسی در ادامه بازدید از شهرستانهای استان تهران میهمان مردم رباط کریم و پرند خواهد بود.
وی تصریح کرد: بازدید از پروژههای مسکن ملی پرند ، طرح های عمرانی رو به پایان و دیدار عمومی با مردم و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان از جمله برنامههای رئیس جمهور خواهد بود.
مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد؛ بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
این روند ادامه داشت تا اینکه ۲۹ تیر امسال محسن منصوری استاندار وقت استان تهران و معاون اجرایی کنونی رئیس جمهور در مراسم زیر تست سرد رفتن متروی پرند که طی آن قطار با حرکت از ایستگاه فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) وارد ایستگاه پرند شد، گفت: با پیش بینی و تامین اعتبار از محل مولدسازی اراضی شهر جدید پرند، فاز اول مترو پرند انجام شد و این پروژه با اعتبار هزار میلیارد تومان تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
او این را هم گفت که پروژه متروی پرند از پروژههای سنگین به حساب میآید که نهادها و افراد زیادی در بخشهای مختلف زحمات بسیاری کشیدند و همه دست به دست یکدیگر دادند تا کار مترو به صورت جدی دنبال شود.
منصوری با بیان اینکه بخش اعظم پروژه مترو پرند در دولت انقلابی و مردمی انجام شده است، خاطرنشان کرد: مطالعات این پروژه از سال ۸۴ آغاز، در سال ۹۱ تحویل شهرداری تهران شد و با نگاه فرابخشی پروژه پیش رفت و از سوی دیگر وزارت راه و قرارگاه خاتم طبق توافق کارهای خود را در راه اندازی مترو به خوبی پیش می برند و تا اتمام پروژه این همکاری ها ادامه خواهد داشت.
استاندار پیشین تهران تصریح کرد: پیش بینیها و تامین منابع از محل مولدسازی اراضی شهرجدید پرند با ۱۰۰۰ میلیارد تومان فاز نخست آن تا پایان سال اتمام و تست نهایی آن انجام می شود.
همچنین در این مراسم امید احمدی فرماندار رباط کریم گفت: ۴۸ هکتار زمین از اراضی شهرپرند با همکاری شرکت شهرکهای جدید تغییر کاربری شده و با واگذاری آن به قرارگاه خاتم النبیا، منابع مورد نیاز پروژه مترو یعنی ۱۰۰۰ میلیارد تومان تامین شده است.
تزریق منابع مالی می تواند راهگشا و مفتح این پروژه باشد
براساس برنامهریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند میرسد.
۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاههای شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهرهبرداری رسیده اما ۲۰ کیلومتر اصلی خط متروی پرند هنوز بطور کامل انجام نشده است.
جالب اینکه به گفته مدیران شرکت مترو تهران در این ۲۰ کیلومتر مذکور، بیش از ۹۰ درصد در بحث عملیات ساختمانی و ۹۹ درصد در زیرسازی تکمیل شده است اما بارها اعلام شده که تزریق منابع مالی می تواند راهگشا و مفتح این پروژه باشد.
مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه به تازگی در گفت و گو با رسانه ها تصریح کرده است: برای بهره برداری از خط متروی پرند باید منابع مالی از سوی دولت و شرکت عمران شهر پرند تزریق شود چراکه براساس قانون، شهرداری تهران نمیتواند حتی یک ریال برای خطوط متروی خارج از محدوده تهران هزینه کند.
او این را هم گفت که ما مشکلات نقدینگی در دولت را درک میکنیم اما پیمانکار برای ادامه کار نیازمند تأمین اعتبار لازم است و به همین دلیل سال گذشته به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم، پیمانکار حاضر است تا زمین مجاور ایستگاه متروی شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار است، به ازای اعتباراتی که هزینه کرده و مخارجی که پیش رو دارد، به عنوان معوض بردارد؛ اما باید کاربری آن تعیین تکلیف شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه گفت:هزینههای ساخت این خط مترو برعهده دولت است که اعتباری حدود یکهزار میلیارد تومان برای این خط مترو در نظرگرفته که ۷۵۰ میلیارد تومان از این بودجه، به صورت غیر نقد پیشبینی شده است.
درستی افزود: در حال حاضر در فاز آخر کار یعنی خرید و تکمیل تجهیزات هستیم که برای خرید تجهیزات نیز باید پیمانکار با شرکت هایی که در ارتباط است قرارداد ببندد که معمولا با توجه به نوع تجهیزات بین چهار تا شش ماه زمان برای ساخت و ورود به کارگاه زمان لازم دارد و تا شرایط مالی مشخص نشود، قرارگاه خاتم نمیتواند به پیمانکار تجهیزات درخواست خرید تجهیزات بدهد؛ پس به طور طبیعی اجرای پروژه متوقف میشود و افتتاح پروژه نیز با تاخیر انجام میشود.
آیت الله رئیسی رئیس جمهور با سفر به شهرستان رباط کریم قرار است یکی از بخش های سفر خود را به بازدید از مترو پرند اختصاص داد؛ و مردم منتظر دستور رئیس جمهور مردمی برای باز کردن این گره هستند که روند خدمت رسانی به آنها را کُند کرده است.
نظر شما