کمک‌های فنی و اعتباری، به بخش پژوهشی هرمزگان اختصاص خواهد یافت

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان گفت:‌ این استان برای نخستین بار کمک‌های فنی و اعتباری را به بخش پژوهش اختصاص می‌دهد که این کار در گذشته انجام نشده است.

مهدی دوستی روز چهارشنبه در آخرین روز از برپایی نمایشگاه هفته پژوهش به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا کنون به هیچ عنوان از کمک‌های فنی و اعتباری استفاده نکرده بودیم و امسال برای نخستین بار در بودجه استانی ۲۰ درصد را کنار گذاشته‌ایم و ۲۰۶ میلیارد تومان از این مبلغ را توزیع کردیم.

وی ادامه داد: در نشست‌های شورای برنامه‌ریزی هم بودجه را به همین مسایل تخصیص دادیم و بخشی از این درصد در زمینه زیرساخت‌های واحدهای فناور و بخشی هم به عنوان تخفیف سودی است که بنگاه‌ها از تسهیلات استفاده می‌کنند، چونکه اکنون بنگاه‌های دانش بنیان وام ۱۴ درصدی می‌گیرند که بخشی از این سود را متقبل شدیم یعنی ۶ درصد از سود را از محل کمک‌های فنی و اعتباری تأمین می‌کنیم.

وی اضافه کرد: چون قرار است بخشی از مبلغ ۲۰۶ میلیارد تومانی برای پرداخت مبلغی از سود باشد تسهیلات بیشتری هست چون کسری از یک تسهیلات بیشتری است، برنامه داریم این را با توجه به اصلاحاتی که درخواست کردیم افزایش دهیم و برای امسال درخواست پنج درصد افزایش داده‌ایم و اگر بتوانیم این افزایش را بدهیم تقریباً این مشکل حل می‌شود.

استاندار هرمزگان ابراز داشت: البته این تنها و صرفاً برای پژوهش نیست و کمک‌های فنی و اعتباری دارای تنوع است اما بخشی از آن را به پژوهش اختصاص دادیم و بخشی هم برای تولید است.

دوستی ابراز کرد: الان یکی از دغدعه‌های ما این است که پژوهش را در کشور خوب انجام می‌دهیم اما در زمینه حلقه‌هایی این را تبدیل به محصول کرده و به بازار می‌رساند دچار چالش هستیم که برای حلقه بازار بیشتر کمک می‌کنیم اما همه زنجیره تولید واحدهای دانش بنیان را مد نظر داریم.

وی همچنین اظهار داشت: انتظار این است که دانشگاه‌ها تمرکز بر مسائل استان داشته باشند و پایان‌نامه و رویکرد آموزشی را به این سمت سوق بدهند، در بخشی هم که ضعف داریم یعنی تبدیل تحقیقات به محصول و رساندن آن به بازار با همکاری استانداری هرمزگان مشکل ها را شناسایی کنند.

استاندار هرمزگان بیان کرد: منظور ما همه دانشگاه هاست اما با توجه به اینکه در اکوسیستم هدف و محور دانشگاه هرمزگان است این دانشگاه نقش بیشتری باید ایفا کند.

مساله اصلی فراهم کردن زیرساخت اکوسیستم فناوری در هرمزگان است

دوستی اشاره کرد: در زمینه زیرساخت‌ها نمی‌توان قول ۱۰۰درصدی داد که می‌توان همه آن‌ها را تأمین کرد و در زمینه حمایت‌ها هم گاهی مواقع و موارد نیازهایی وجود دارد، به عنوان مثال برخی شرکت‌ها برای ارسال محصول و کالای خود نیازهایی دارند که پنج ماه قبل نشستی برای حل این موضوع برگزار شد اما هنوز مشکل‌هایی برای ارسال کالا به سایر مناطق وجود دارد.

وی بیان کرد: گاهی هم زیرساخت‌هایی وجود دارد که برای توسعه ضعیف هستند و مساله اصلی در استان فراهم کردن اکوسیستم فناوری بوده که به نظرم مهمتر از همه چیز است، باید یک اکوسیستمی باشد که بچه‌های ما را از دوران مدرسه آموزش بدهد و تربیت کند.

استاندار هرمزگان بیان کرد: اکنون تمرکز بر روی رویدادها، تک طرح‌ها و کارهای جزیره‌ای است که اگر بتوان آن اکوسیستم را شکل داد گام اساسی برداشته شده است و این کار با کمک برخی نهادها به‌خصوص دانشگاه هرمزگان درحال انجام است.

دوستی گفت: ان‌شاءالله هرمزگان را به این سمت ببریم و پارک علم و فناوری هرمزگان با دانشگاه هرمزگان محور این کار شوند و هدف اصلی این است که محیط کاملاً فناور در هرمزگان ایجاد کنیم.

رییس شورای اداری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: صنایع مستقر در هرمزگان بزرگ مقیاس هستند و خوشه‌های آن‌ها در استان شکل نگرفته است و این موضوع در خوشه‌های تولیدی و خدماتی صدق می‌کند، به عنوان اورهال پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های فولاد و سایر صنایع باید در هرمزگان انجام شود و اصلی‌ترین کار تشکیل خوشه‌هاست اما دانش فنی و لایسنس صنایع بزرگ مقیاس همیشه در بیرون کشور بوده است.

دوستی بیان کرد: این عرصه‌ای است که اگر وارد آن شویم شاید مدت‌ها زمان نیاز داشته باشد اما اگر خوشه های خدماتی و تولیدی مرتبط با آن‌ها را در استان شکل دهیم هم مساله اشتغال حل می‌شود و هم فناوری بهتر نمود و بروز می‌یابد.

استاندار هرمزگان با اشاره به برپایی نمایشگاه هفته پژوهش در مجتمع بصیرت دانشگاه هرمزگان خاطرنشان کرد: این نمایشگاه در ابعاد مختلف دارای دستاوردهای قابل عرضه بسیاری است که می‌توان به برق و الکترونیک، شیلات و کشاورزی و مواد غذایی و غیره اشاره کرد و از افراد حقیقی و حقوقی برای دیدن آن دعوت می‌کنیم.

دوستی ادامه داد: آثار خوبی در معرض نمایش قرار گرفته و شاهد تنوع بسیاری هستیم، پایان نامه‌ها و مسیر تحقیقاتی هم براساس آنچه در معرض نمایش قرار گرفته به سمت نیازهای واقعی هرمزگان هدایت شده که این در رشته‌های فولاد و شیمی و الکترونیک قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: خواسته ملی و استانی مسوولان از دانشگاه‌ها گام برداشتن در مسیر حل مسائل و مشکل‌های ملی و استانی است و در زمینه تجاری سازی اصلی‌ترین مساله بازار است که باید پشتیبانی اصلی را در این بخش از پژوهشگرانی که محصولی تولید کرده‌اند انجام دهیم.

اخبار مرتبط