تخصیص آب به شهرک صنعتی مراغه و رفع موانع سرمایه‌گذاری در دره «گشایش»

مراغه- ایرنا- کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی امروز/ چهارشنبه / با محوریت مراغه در محل فرمانداری برگزار و علاوه بر گره‌گشایی از طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری همچون مجموعه دره «گشایش»، تامین ۲۰ لیتر بر ثانیه آب برای شهرک صنعتی شهرستان نیز در این کارگروه تصویب شد.

به گزارش ایرنا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی در این کارگروه افزود: آب مورد نیاز صنایع قبلی تامین شده و این شهرک اکنون به ۲۰ لیتر بر ثانیه آب جهت استقرار صنایع کم‌آب‌بر و شرب واحدهای موجود نیاز دارد که بر اساس مصوبه این کارگروه تا ۲۰ روز دیگر از محل سد علویان تامین می‌شود.

محمد کلامی اضافه کرد: همچنین درخواست مسئولان برای اختصاص ۲۸ لیتر بر ثانیه آب برای شهرک گلخانه‌ای شهرستان با ۱۹ هکتار مساحت نیز با نظر مثبت در کمیته مربوطه مطرح می‌شود و شخصا در آن کمیته از تخصیص آب برای آن دفاع خواهم کرد.

وی با ابراز تعجب از اینکه شهرک صنعتی مراغه پس از حدود ۲ دهه فعالیت همچنان با مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه مواجه است، بیان کرد: مسئولان مربوطه استانی در این کارگروه با انتقال سایت روستای خانقاه به ورودی شهرک یا ایجاد یک سایت جدید تا پایان سال جاری موافقت کردند و رفع این مشکل طی حدود سه ماه آینده جزو یکی دیگر از مصوبه‌های این کارگروه به شمار می‌رود.

کلامی همچنین از پشتیبانی امور دام استان خواست نسبت به خرید از مرغداریهای مراغه به صورت جدی وارد میدان شود و افزود: علاوه بر مرغ «آرین» باید به ۷۰ درصد بقیه هم فکری شود، همچنین مسئولان مربوطه نحوه پرداخت را هم باید ساماندهی کنند.

وی خطاب به مدیران بانکی استان نیز بیان کرد: در جلسات می‌گویید که مشکلی در زمینه تضامین ندارد اما مردم و صنعتگران با مشکلات عدیده مواجه می‌شوند.

تشکیل جلسه برای بررسی مشکل انتقال پساب کاوه سودا به دریاچه ارومیه

معاون اقتصای استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص مشکل انتقال پساب کاوه سودای مراغه به دریاچه ارومیه، تصریح کرد: یکشنبه پیش‌رو جلسه‌ای تخصصی برای همین مورد در محل استانداری برگزار می‌شود.

گره‌گشایی از طرح‌های گردشگری؛ از سرمایه‌گذاری در «شورسو» تا دره «گشایش»

«کلامی» در این جلسه با تاکید بر اینکه بخش گردشگری مراغه باید به دلیل محدودیت‌های منابع آبی و ظرفیت‌های موجود شهرستان بسیار پررنگ‌تر از سایر بخش‌های اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: سرمایه‌گذاری در دره گشایش مراغه که جزو مناطق نمونه گردشگری مصوب هیئت دولت بوده و تمامی مراحل اداری آن طی شده، به دلیل موانع موجود در مسیر واگذاری اراضی ملی، طی سالهای گذشته متوقف شده است اما با مصوبه این کارگروه ۳۲ هکتار از اراضی ملی طی یک هفته آینده به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح اشغال این طرح ۵۰۰ هکتار است، اضافه کرد: سرمایه‌گذار طرح حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی منقه را هم تملک کرده و بر اساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، این طرح جزو طرح‌های اصلی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان است.

به گزارش ایرنا سرمایه‌گذاری در مجتمع آبدرمانی «شورسو» نیز در این کارگروه مطرح شد و معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با ابراز تعجب از توقف این طرح، بیان کرد: اینکه سرمایه‌گذار قبل از اتمام مراحل تغییر کاربری اراضی به ساخت و ساز اقدام کرده باشد، نباید موجب توقف طرح شود؛ حجم سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومان است و امور اراضی جهاد کشاورزی استان باید فارغ از اینکه کار عمرانی قبل از تغییر کاربری انجام شده است یا خیر؟ بر اساس مصوبه این کارگروه مجوزهای لازم را باید صادر کند.

«کلامی» از همانجا به رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز زنگ زد و قول اخذ مجوز از محل تبصره یک ماده یک برای تغییر کاربری اراضی در طرح سرمایه‌گذاری «شورسو» را اخذ کرد.

بلاتکلیفی ۲۰ ساله طرح دهکده توریستی مراغه پایان می‌یابد؟

طرح احداث دهکده توریستی در حاشیه دریاچه سد علویان مراغه که بر اساس عقد یک تفاهم‌نامه در سال ۱۳۸۲ بین شهرداری و شرکت آتی‌ساز کلید خورده بود نیز در این کارگروه مطرح شد و معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص این طرح، بیان کرد: متولی احداث شهرک ویلایی راه و شهرسازی و متولی طرح‌های گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی است؛ بر همین اساس سرمایه‌گذار این طرح باید هر دو مجوز را به صورت همزمان جلو ببرد.

وی تاکید کرد: اگر شرکت آتی‌ساز همت ادامه کار را دارد، ویلاسازی را از مسیر راه و شهرسازی و گردشگری را از مسیر میراث فرهنگی پیش ببرد و مسئولان استانی هم بر اساس مصوبه این کارگروه با نظر مثبت به این طرح نگاه خواهند کرد.

به گزارش ایرنا در ادامه این جلسه برخی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله شرکت خشکبار رزان مراغه نیز مطرح و معاون اقتصادی استاندار با نظر مساعد دستور لازم برای رفع مشکلات شان را صادر کرد.

برگزاری کارگروه تسهیل در شهرستان‌ها فرصتی مغتنم برای توسعه متوازن استان

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز تشکیل جلسات تسهیل و رفع موانع تولید استان در شهرستان‌های مخختلف استان را فرصتی مغتنم برای توسعه متوازن استان خواند و گفت: مراغه از ظرفیت‌های ویژه در بخش‌های کشاورزی و گردشگری برخوردار است و تامین آب شهرک صنعتی یکی از مصوبه‌های ارزشمند این کارگروه برای شهرستان است.

داود اسدیان از رفع سایر مشکلات شهرک صنعتی از جمله آنتن‌دهی تلفن همراه نیز ابراز خرسندی کرد و بیان کرد: گروه صنعتی کاوه سودا با اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۲ هزار نفر با مشکلات عدیده مواجه است و تشکیل جلسه اختصاصی برای رفع این مشکلات نشان از اراده مسئولان دولت سیزدهم در زمینه رونق تولید دارد.

به گفته وی اکنون حوضچه‌های پساب این کارخانه پر شده و پروژه خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه نیز تعطیل شده است؛ در حالی که نگرانی‌هایی نسبت به سرازیر شدن این پساب بر اثر بارندگی‌های فصلی وجود دارد.

وی همچنین صدور مجوز برای احداث مجتمع پرندگان زینتی در مراغه را خواستار شد و بیان کرد: پرورش خانگی پرندگان زینتی در این شهرستان طرفداران بسیاری دارد و با احداث این مجتمع می‌توان فرصت‌های شغلی جدید برای اهالی فراهم کرد.

«اسدیان» توجه به رفع مشکلات بخش معدن و همچنین استقرار نظام مهندسی معدن در شهرستان را خواستار شد و افزود: اکنون توقع از بانک‌ها فراتر از وضعیت فعلی است تا تولید در زمینه‌های مختلف تسهیل شود.

به گفته وی عرضه و تقاضا برای تسهیلات بانکی سنخیتی با هم ندارد و بانک‌ها گاهی ضمانت‌نامه‌هایی درخواست می‌کنند که خارج از توان صنعتگران است؛ همچنین در پرداخت وام‌های تکلیفی، ضامن زنجیره‌ای و اعطای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نیز مشکلاتی وجود دارد.

به گزارش ایرنا بسیاری از مدیران استانی در این کارگروه حضور داشتند و در مورد هریک از مسایل و مصوبه‌ها نیز اظهارنظر کردند؛ جلسه‌ای که در آن نگاه مثبت اعضا نسبت به رفع موانع به صورت واضح مشخص بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha