علت نبود تعادل میان عرضه و تقاضای تسهیلات بانکی

مراغه- ایرنا- وقتی پول بیش از اندازه به جامعه تزریق شود، تقاضا نیز به دنبال آن روند صعودی می‌گیرد و تولید داخلی جوابگو نخواهد بود؛ بر همین اساس همان مقدار کالا با پول بیشتری خریداری می‌شود و این موضوع با افزایش قیمت‌ها و تورم همراه می‌شود.

به گزارش ایرنا برای جلوگیری از این تورم، کارشناسان معتقدند که عرضه پول در جامعه باید با یک رویه یا سیاست درست انجام گیرد و رئیس اداره امور شعب بانک ملی آذربایجان‌شرقی نیز روز چهارشنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، سیاست انقباظی دولت را در ردیف همین سیاست‌های درست پولی و آن را صدی در برابر تورم عنوان کرد.

به گفته «عادل غلامی» سیاست انقباظی به طور طبیعی محدودیتی را در پرداخت تسهیلات به وجود آورده و از آبان سال گذشته تاکنون این سیاست انقباظی ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز به نمایندگان مجلس دستور داده‌اند که از پول‌پاشی جلوگیری کنند، اضافه کرد: این سیاست پولی دولت از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها تحمیل شده و به طور طبیعی عرضه تسهیلات را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها دارایی و بدهی دارند، اضافه کرد: دارایی‌ها پرداخت تسهیلات و بدهی‌هایمان سپرده‌های مردم است و اکنون مکلف هستیم دارایی‌هایمان را بیش از ۲ درصد افزایش ندهیم.

وی تصریح کرد: سیاست‌های پولی و مالی دولت از جمله حذف ارز چهار و ۲۰۰ تومانی برای آنکه به درستی اجرا شود، باید از تورم جلوگیری می‌شد و بر همین اساس نیز تقاضا برای تسهیلات بیشتر از عرضه است.

۵۴ همت تسهیلات تا پایان مهر سال جاری در آذربایجان‌شرقی پرداخت شد

رئیس اداره امور شعب بانک ملی آذربایجان‌شرقی گفت: از اول سال جاری تا پایان مهرماه ۵۴ همت تسهیلات در سطح استان پرداخت شد که ۱۲۰ درصد تسهیلات سال گذشته است.

«غلامی» با تاکید بر اینکه ۲۶ همت از این تعداد فقط در بخش صنعت پرداخت شد، اضافه کرد: محدودیت در پرداخت تسهیلات زیاد و تقاضا بسیار بیشتر است اما پرداخت به نحو احسن انجام شده است.

به گزارش ایرنا بانک مرکزی طی روز جاری اعلام کرد که «با هماهنگی کامل سیاست‌گذاری مالی و سیاستگذاری پولی و اتخاذ تصمیات مهم در بانک مرکزی در راستای اصلاح نظام بانکی و روابط آن، زمینه برای کاهش تورم و همچنین کنترل رشد ۱۲ماهه نقدینگی فراهم شده است».

بررسی رشد نقدینگی در مهرماه ۱۴۰۱ حاکی از تداوم روند کاهشی این متغیر همچون ماه‌های گذشته بوده است؛ حجم نقدینگی در پایان مهرماه ۱۴۰۱ به رقم ۵۶۷۶۹.۷ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۴.۳ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است. رشد نقدینگی در حالی در مهرماه به سطح ۳۴.۳ درصد رسید که این رقم نسبت به ماه شهریور ۳.۲ واحد درصد کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha