چگونه ضریب اشغال صندلی سینماهای کشور را افزایش دهیم؟

تهران- ایرنا- مدیریت سینمایی کشور این روزها درحالی درصدد افزایش ضریب اشغال صندلی‌ سینماها است که این مهم از مسیر تقویت ناوگان اکران می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، چند روز پیش بود که هاشم میرزاخانی؛ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه سینما شهر در مراسم رونمایی از سامانه آی‌تیکت، اعلام کرد که در حال حاضر، ضریب اشغال سینمای ایران ۲.۵ درصد است و این رقم برای کشوری فرهنگی چون ایران با هنرمندان متعدد و مردم هنردوست آن تاسف‌آور است.

میرزاخانی در مراسمی این صحبت را بر زبان آورد که طی آن، از چهارمین سامانه بلیت‌فروشی آنلاین با قابلیت‌هایی خوب رونمایی شد.

قطعا ضریب اشغال ۲.۵ درصدی برای سینمای ایران که یکی از سینماهای پیشرو در سطح جهان است، آماری فراتر از اعلام اظهار تاسف است. برای سینمایی که حالا دیگر هنرمندان شاخه‌های مختلف آن برای جامعه سینمایی جهان، تاحدودی شناخته‌شده هستند، بسیار غم‌بار است که ضریب اشغال صندلی‌های آن، به ۲.۵ درصد کاهش یابد. بنابراین لازم است اقداماتی عاجل در زمینه ارتقای این آمار و رساندن آن به وضعیت مطلوب اندیشیده شود.

نخستین اقدام مهم و حیاتی، نمایش فیلم‌های پرمخاطب است

طبیعی است که در چنین حالتی، نخستین اقدام مهم و حیاتی، نمایش فیلم‌های پرمخاطب است. طی ۲ ماه اخیر که اغتشاش‌گران، نهایت تلاش خود را به انجام رساندند تا کشور را با موجی از تعطیلی‌های اجباری مواجه سازند، متاسفانه اقدامات هوشمندانه‌ای در مقام پاتک این حرکت استعماری به کار گرفته نشد. سینماها خالی ماند تا به چنین وضع بغرنجی برسد. درنتیجه، نخستین اقدام عاجل برای فرار از این وضعیت، راضی کردن صاحبان آثار پرمخاطب به نمایش فیلمشان است.

جام جهانی نیز گزینه‌ای بود که متاسفانه سینمای ایران نتوانست بهره‌برداری چندانی از آن به عمل آورداین اقدام البته با فرمول و مشوق‌های همیشگی جواب نخواهد داد و لازم است تا بسته‌ای مهیج در جهت ترغیب صاحبان این آثار برای نمایش فی‌الفور اثرشان تدارک دیده شود.

جام جهانی نیز گزینه‌ای بود که متاسفانه سینمای ایران نتوانست بهره‌برداری چندانی از آن به عمل آورد. کما اینکه تردیدهایی برای نمایش مسابقات تیم ملی در اثر وضعیت نابسامان جامعه وجود داشت اما آیا نمایش بازی‌های مهمی چون آلمان و اسپانیا که می‌توانست مخاطبان بسیاری را به سمت سالن‌های تاریک رهنمون کند هم نگرانی داشت؟

گویا چند روزی است که انجمن سینماداران به همراه شورای صنفی نمایش در حال رایزنی با مقامات ذیربط هستند تا بتوانند بازی‌های نیمه‌نهایی و فینال را به سینما بیاورند. قطعا اقدام برازنده‌ای است که سبب تقویت ناوگان فروش سینمای ملی می‌شود، اما چقدر مناسب است که به جای این چند بازی، تمامی بازی‌های باقی‌مانده شامل یک‌چهارم نهایی، نیمه‌نهایی و نهایی، به روی پرده رفته تا در کنار عواید خوبی که نصیب سینماها می‌شود، موج ولو حداقلی نشاط اجتماعی نیز منشعب از این حرکت، به بخشی از جامعه تزریق شده و حال عمومی عده‌ای، بهتر شود.

هم‌اکنون بالغ بر دو هفته است که جلسات شورای صنفی نمایش، بدون خروجی خاصی است. اگر برای جلسه یکشنبه آتی نیز خروجی خاصی از این جلسه بیرون نیاید، گره کور رکود در سینمای ایران، کورتر می‌شود. در شرایطی که دو ماه مهر و آبان سینماهای کشور، به ناحق سوخت، برخی رسانه‌ها تلاش بسیاری کردند تا لااقل آذرماه که همواره یکی از ماه‌های خوب سینمایی بوده نیز سوخت نشود که متاسفانه این اتفاق افتاد و به این ترتیب، هر ۳ ماه پائیزی امسال به‌خاطر نداشتن خوراک مناسب برای سینماهای کشور، از بین رفت.

چگونه ضریب اشغال صندلی سینماهای کشور را افزایش دهیم؟

قطعا افزایش ضریب اشغال صندلی‌ سینماهای کشور در شرایط فعلی، تابع اجرایی کردن این دو پیش‌شرط است که اولا، هر چه سریع‌تر، چند فیلم پرمخاطب در گونه‌های مختلف به روی پرده برود و ثانیا، تمام بازی‌های باقی‌مانده جام جهانی نمایش داده شود تا به این ترتیب، مانور رسانه‌ای خوبی بر روی فعالیت سینماهای کشور صورت گرفته و این همه‌گیری به استقبال حداکثری مخاطب بیانجامد.

اجرایی شدن این دو پیش‌شرط سبب رونق سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت می‌شود و تازه در این زمان است که می‌توان بر روی امکانات سامانه‌هایی چون آی‌تیکت امیدوار بود تا از طریق اپلیکیشن‌های پرکاربر فارسی که با آنها قرارداد بسته، بتواند جمعیت بسیاری را به سینماها گسیل دارد.

این یک نقشه راه است که اجرایی نکردن آن، فصل زمستان سینماها را در مسیر پائیز غم‌انگیز آن قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha