اقدام موثر دولت؛ تامین ۵۰ هزار قطعه زمین برای مردم هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - دولت سیزدهم برای خانه‌دار کردن مردم در استان هرمزگان اقدام به تامین ۵۰ هزار قطعه زمین کرده است که این اتفاق، نقطه عطفی در بحث کاهش قیمت مسکن بوده و از همه مهم‌تر نور امیدی برای مستاجران رقم زده و این استان را در رتبه نخست تامین و تخصیص زمین قرار داده است.

با توجه به ترک فعل‌هایی که در بحث ساخت مسکن طی ادوار گذشته رقم خورد به قوت می‌توان گفت که خانه‌دار شدن، در شرایطی که قیمت‌ مسکن به حدی رسیده است که بسیاری از مردم، صاحب‌خانه شدن را یک رویای دست‌نیافتنی می‌پندارند، چراکه امروز قیمت اجاره بهای مسکن برای همگان روشن بوده و رهن و اجاره یک واحد مسکونی آپارتمانی با درآمد مردم همخوانی ندارد و اگر در دولت گذشته نیز طبق سیاست‌های ساخت مسکن، اقدام شده بود امروز مردم با این حجم از گرانی در حوزه مسکن مواجه نبودند.

اما با همه مشکلاتی که به دولت مردمی به ارث رسیده است باید ببینیم این دولت در راستای حل این مشکل کهنه، چه اقدامات امیدآفرینی در استان هرمزگان انجام داده است تا مردم پس از سال‌ها طعم شیرین خانه‌دار شدن را بچشند، آنهم با واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی نه آپارتمانی، که امروز این نوع واگذاری زمین در کشور بسیار مورد توجه و پسند مردم است.

اقدام موثر دولت؛ تامین ۵۰ هزار قطعه زمین برای مردم هرمزگان

۲۰ شهریورماه امسال بود که عملیات اجرایی ساخت پنج هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در حوزه غرب و شرق هرمزگان به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان آغاز شد.

دوستی در آن آیین با اشاره به واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین در این استان اظهار کرد: با این اقدام دوراقع بیش از ۶۰ درصد تعهد چهار ساله دولت درخصوص طرح نهضت ملی مسکن در استان هرمزگان انجام شده است داشت: قریب ۱۳ هزار قطعه از این ۳۰ هزار قطعه زمین مربوط به زمین های به شرط ساخت است؛ به این صورت که زمین‌ها بیشتر ویلایی تحویل مردم می‌شود و هرچند که طرح های ۲ و چهار طبقه نیز لحاظ شده است.

باید یادآور شویم که «متراژ زمین های واگذار شده از ۲۲۰ مترمربع تا ۳۰۰ مترمربع متغیر است» تصور کنید قیمت یک قطعه زمین با همین متراژ در بازار امروز بر اساس موقعیت مکانی، بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان و بعضا بیشتر متغیر است و این زمین‌ها با توجه به اصل مردم‌محور بودنِ دولت سیزدهم به صورت رایگان و با سند مالکیت در اختیار مردم گذاشته می‌شود، البته حمایت‌های بعدی دولت برای ساخت و تکمیل این خانه ها به قوت خود باقی است.

استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به دستور صریح رییس جمهور مبنی بر تحویل زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی به مردم، تصریح کرد: همکاری، مانع زدایی، ترغیب و تشویق مردم در راستای ساخت زمین های تحویل شده در بازه زمانی مشخص از محورهای اصلی دست اندرکاران این حوزه باشد.

گذری به بخش مسکن روستایی در هرمزگان

اقدام موثر دولت؛ تامین ۵۰ هزار قطعه زمین برای مردم هرمزگان

۲۳ شهریورماه نیز مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان بیان کرد: مطالعات طرح هادی یکهزار و ۳۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان انجام شده که از این تعداد ۵۲۰ روستا در طرح هادی روستایی نیاز به بازنگری دارد.

شهریار نوری‌زاده ادامه داد:‌ بازنگری و مطالعات طرح هادی ۱۵۵ روستا از ۵۲۰ روستا انجام و تامین اعتبار شده است و باید در افق ۱۴۰۴ به اتمام برسد.

وی در بحث واگذاری زمین به روستاییان نیز گفت: واگذاری زمین به روستاییان یکی از دغدغه‌های مهم مردم و دولت است و طی یک سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین تفکیکی به روستاییان واگذار و وام بانکی مورد نیاز هم از محل اعتبارهای بانک مسکن پرداخت شده است.

به گفته مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان: در بخش مسکن محرومان نیز ساخت سه هزار واحد شروع شده که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و سه هزار و ۶۰۰ واحد دیگر با پیشرفت فیزیکی ۴۰درصدی در حال اجرا است.به گفته مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان: در بخش مسکن محرومان نیز ساخت سه هزار واحد شروع شده که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و سه هزار و ۶۰۰ واحد دیگر با پیشرفت فیزیکی ۴۰درصدی در حال اجرا است.

نوری‌زاده با اشاره به بهره‌برداری ۱۴ هزار واحد مسکونیِ بنیادساخت با قرارداد سه جانبه، اظهار کرد: همچنین پنج هزار واحد بنیادساخت در دست اقدام است که بین پنج تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

اولویت دولت سیزدهم؛ برقراری ارتباط متوازن بین پیشرفت و مردم

استاندار هرمزگان همچنین ۲۸ مهرماه امسال در سفر به جزیره قشم و حضور در آیین کلنگ‌زنی طرح مسکن جوانان با بیان اینکه ترکیب و برقراری ارتباط متوازن بین پیشرفت و مردم جزو اصلی‌ترین اهداف دولت سیزدهم است، گفت: نمی‌شود مردم کنار صنعت و همجوار دریای پرخیر و برکت خلیج‌فارس باشند اما خانه و زمین نداشته باشند و در همین راستا "دولت سیزدهم تحت عنوان دولت مردمی ایران قوی" کار خود را آغاز کرده و زمانی هم تلاش‌های او معنا پیدا خواهد کرد که هم پیشرفت در کشور دنبال شود و هم مسائل مردم حل شود.

«بنابراین مرحله نخست طرح مسکن جوانان جزیره قشم در زیربنایی با ۳۹۷ هزار متر مربع، و ۸۵۷ واحد مسکونی به صورت رسمی از روستای مسن به نمایندگی از سایر روستاها آغاز شد»

یک خبر خوب؛

زمین‌ احداث ۵۰ هزار واحد مسکن در هرمزگان تامین شد

اقدام موثر دولت؛ تامین ۵۰ هزار قطعه زمین برای مردم هرمزگان

انتشار این خبر، باعث امیدواری بیشتر مردم خصوصا زوج‌های جوان و مستاجران شد و اینک باید ببینیم روند پیگیری مدیران استانی برای خانه‌دار کردن مردم چگونه پیش می‌رود «ناگفته طبق بررسی میدانی و گفت و گو با مشاوران املاک مشخص شد که انتشار همین خبر در هرمزگان باعث کاهش قیمت مسکن شده است و کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی واحدهای مسکونی محرز بود »

مهدی دوستی ۲۲ آبان‌ماه در حاشیه آغاز عملیات ۷۷۶ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان سیریک گفت: زمین‌های مورد نیاز برای احداث سهمیه ۵۰ هزار واحدی مسکن در استان تامین شده است.

وی با بیان اینکه یکی از قول‌های دولت سیزدهم برای مردم احداث مسکن جوانان است، افزود: از حیث تامین و تخصیص زمین طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور، هرمزگان در رتبه نخست استوی با بیان اینکه یکی از قول‌های دولت سیزدهم برای مردم احداث مسکن جوانان است، افزود: از حیث تامین و تخصیص زمین طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور، هرمزگان در رتبه نخست است.

دوستی همچنین تصریح کرد: بهمن ماه امسال نیز فرصت مجددی برای افراد متقاضی و جامانده از ثبت نام در سایت طرح نهضت ملی مسکن آغاز می‌شود.

در آن آیین، عباس کمالی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان هم گفت: در راستای قانونِ جهش مسکن در هرمزگان، تمامی تعهدات چهار ساله برای احداث ۵۰ هزار مسکن طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

بیشتر بخوانید؛

https://irna.ir/xjKZjJ

https://irna.ir/xjKdKZ

https://irna.ir/xjKXmK

واجدان شرایط طرح نهضت ملی مسکن در هرمزگان

مدیرکل راه وشهرسازی هرمزگان ۲۳ آبان‌ماه با اشاره به ثبت نام ۱۰۶ هزار و ۱۵ نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان گفت: طبق پالایش‌ها تاکنون ۲۷ هزار و ۴۵۹ نفر واجد شرایط دریافت مسکن شناخته شدند.

« اگر توجه کنیم مشخص می‌شود که همین ابتدای کار در استان هرمزگان، برای حدود ۲ برابر واجدان شرایط، زمین مهیا شده است»

عباس کمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد واجد شرایط مسکن در هرمزگان تاکنون ۱۵ هزار و ۸۲۳ نفر تایید نهایی شدند و پنج هزار و ۶۶۱ نفر نیز سهم آورده بالای ۴۰۰ میلیون ریال خود را واریز کرده‌اند.

وی بیان کرد: سهم استان هرمزگان از طرح ملی نهضت مسکن در تعهدات چهارساله ۵۰ هزار واحد بوده که براساس میانگین جمعیتی سالیانه ۱۲ هزار و ۴۸۸ واحد مسکونی درنظر گرفته شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی هرمزگان با اشاره به اینکه زمین‌های مورد نیاز برای احداث سهمیه ۵۰ هزار واحد مسکن در استان تامین شده است، یادآور شد: با احداث این واحدها هم از افزایش قیمت مسکن جلوگیری خواهد شد و هم قیمت تمام شده مسکن را کاهش خواهد داد.

۱۰ آذرماه و یک خبر امیدوارکننده دیگر؛

آغاز صدور سند مالکیت زمین‌های متصرفه دولتی به نفع مردم هرمزگان

استاندار هرمزگان با بیان اینکه روند صدور سند مالکیت زمین‌های متصرفه دولتی به نفع مردم هرمزگان آغاز شده است گفت: ساخت و سازهای قبل از سال ۱۳۹۴، مردم برروی زمین‌های دولتی سنددار می‌شود.

دوستی در حوزه مسکن از امکان جدیدی برای آسایش خاطر مردم خبر داد و اظهار کرد: کسانی که قبل از سال ۱۳۹۴ برروی زمین‌های دولتی بنایی ساخته اند می توانند برای دریافت سند اقدام کنند.

وی با اشاره به برنامه دولت مردمی برای صدور اسناد مالکیت منازل فاقد سند در استان بیان کرد: پیرو ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند "ک" تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ موضوع واگذاری زمین‌های متصرفه دولتی به مردم، این امکان با تلاش دولت مهیا شده تا زمین‌هایی که بنایی در آن‌ها ساخته شده به صورت رسمی به مردم واگذار شوند.

«مهلت دریافت سندهای این خانه‌ها تا پایان امسال اعلام شده است»

استاندار هرمزگان با تاکید به عینیت بخشی شعار دولت مردمی افزود: طبق این تصمیم دولت چنانچه مردم در عرصه‌هایی که در اختیار دارند قبل از ۱/۱/ ۱۳۹۴ بنایی احداث کرده باشند می‌توانند نسبت به دریافت سند مالکیت اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان و ۹ دفتر پیشخوان دولتی آموزش‌ دیده در انجام امور صدور اسناد مالکیت مردم، آماده رسیدگی به این موضوع هستند و مردم می‌توانند برای انجام فرآیند قانونی به آن‌ها مراجعه کنند.

در جلسات اخیر شورای مسکن هرمزگان چه گذشت؟

اقدام موثر دولت؛ تامین ۵۰ هزار قطعه زمین برای مردم هرمزگان

استاندار هرمزگان در جلسه شورای مسکن استان گفت: ۶ ماهه دوم سال فصل طلایی ساخت مسکن در استان هرمزگان است که با توجه به شرایط ویژه و مناسب آب و هوایی استان و افت ساخت و ساز در سایر مناطق، افزایش نیروی کار و کاهش قیمت مصالح باید از این فرصت استفاده و روند ساخت منازل مردم تسریع شود.

جلسه شورای مسکن استان به منظور پایش آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن برگزار شد و فرمانداران و مدیرکل راه و شهرسازی استان گزارشی از روند اجرای این طرح ملی ارائه دادند.

دوستی در این جلسه نیز با تاکید بر اینکه سیاست مهم دولت مسئله خانه‌دار کردن مردم است و تمامی دستگاه‌های ذیربط در استان بایستی وظایف خود در حوزه مسکن را دقیق و شفاف انجام دهند گفت: برنامه ریزی و برآورد دقیق هزینه‌ها به ویژه در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله آب و برق باید انجام شود تا مردم در آینده دچار مشکل نشوند.

وی افزود: فرآیند تخصیص زمین به متقاضیان باید شتاب بگیرد تا مردم بتوانند به سرعت روند ساخت منازل خود را آغاز کنند به همین منظور هم مراحل گام به گام تولید مسکن باید در قالب طرح‌های اینفوگرافیک و حتی موشن گرافی و کلیپ تهیه شود تا مردم بدانند فعالیت حوزه مسکن خود را در مراحل مختلف از چه ارگان و دستگاه‌های پیگیری کنند.

استاندار هرمزگان گفت: برای تسریع در امر ساخت مسکن، ادارات و نهادهای مختلف هم برای کارکنان خود تعاونی تشکیل دهند و ساخت مسکن برای کارمندان را آغاز کنند.

دوستی تصریح کرد: فرمانداران بایستی برای تهیه نهاده‌های تولید مسکن و مصالح برنامه ریزی کنند تا بتوان با مناسب‌ترین قیمت مصالح ساخت منازل در اختیار مردم قرار گیرد و هر جا مصالح کمبود بود سازمان صنعت و معدن موظف به تامین خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای اساسی ما در استان ساخت تدریجی منازل است، ادامه داد: مطابق این راهبرد که تایید کشور را نیز گرفته پس از پیشرفت حدود ۳۰ درصدی می‌توان سند منزل را صادر و برای تکمیل ساختمان از این سند استفاده کرد.وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای اساسی ما در استان ساخت تدریجی منازل است، ادامه داد: مطابق این راهبرد که تایید کشور را نیز گرفته پس از پیشرفت حدود ۳۰ درصدی می‌توان سند منزل را صادر و برای تکمیل ساختمان از این سند استفاده کرد.

استاندار هرمزگان بیان کرد: با این کار می‌توان خانه‌دار کردن مردم را آسان کرد و از سوی دیگر قیمت خانه در شهرها هم شکسته خواهد شد و بازار مسکن به ثبات لازم خواهد رسید.

استاندار هرمزگان با اشاره به اهمیت اجرای طرح ملی نهضت مسکن در جهت رفع مشکل مسکن جامعه، اظهار کرد: فرآیند واگذاری زمین به مردم و احداث منازل مسکونی این طرح در استان تداوم خواهد داشت.

دوستی در شورای مسکن هرمزگان، عمل به وعده واگذاری زمین مطابق آنچه در سفر به شهرهای مختلف و مراسم کلنگ‌زنی اعلام شده را الزامی برشمرد و گفت: تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به جز در ۲ شهرستان، مشکلی وجود ندارد اما مهم توجه به ایجاد زیرساخت ها و زمان واگذاری زمین است.

وی با تاکید بر آینده نگری در بحث تخصیص زمین افزود: قطعه‌بندی زمین‌ها دارای اهمیت است و بر همین اساس در شهرهایی که محدودیت زمین نداریم تاکید بر ساخت منازل مسکونی به صورت یک یا ۲ طبقه است.

استاندار هرمزگان به فرمانداران دستور داد: تشکیل پرونده‌های فیزیکی مسکن در سراسر استان در دستور کار قرار گیرد.

با این اوصاف می‌توان گفت مسیر تامین زمین و ساخت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن در هرمزگان مسیر پرشتابی را در پیش گرفته است و انتظار می‌رود متولیان طرح‌های عمرانی و اقتصادیی این استان با اطلاع‌رسانی و تبیین به موقع و گسترده اقدامات، مردم را از روند پیشرفت طرح‌ها آگاه کنند تا شاهد ایجاد یک فضای امیدبخش در بخش مسکن، محرومیت‌زدایی و سایر حوزه‌ها باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha