بیانیه سران شورای همکاری خلیج فارس و ادعاهای واهی و تکراری علیه ایران

تهران- ایرنا- سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی خود ادعاهای تکراری بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از الجزیره، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی چهل و سومین نشست سران خود که در ریاض برگزار شد، تاکید کردند که از دو نشست عربی- چینی و کشورهای عضو شورای همکاری با چین استقبال می کنیم.

در این بیانیه آمده است: امیدواریم که این دو نشست همکاری های راهبردی با چین را تقویت کند.

عربستان سعودی و چین در بیانیه خود درباره ایران «بر ضرورت تقویت همکاری‌ها برای اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌امیز برنامه هسته‌ای» این کشور تاکید کردند.

آنها همچنین از ایران خواستند تا با همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی « رژیم عدم اشاعه (هسته‌ای) را حفظ کرده و به اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها» احترام بگذارد.

هر دو کشور همچنین با اشاره به بحران یمن بر اهمیت حمایت از شورای ریاست جمهوری این کشور تاکید و توافق خود را درباره «اهمیت تعهدات حوثی‌های مورد حمایت ایران از آتش بس، همکاری با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن و تعامل با ابتکارات و تلاش‌ها برای دستیابی به صلح پایدار و راه حل جامع سیاسی برای حل بحران این کشور» را اعلام کردند.

همچنین در بند دوازدهم از بیانیه مشترک چین و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص ادعای امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه آمده است: رهبران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) از طریق مذاکرات دوجانبه با رعایت موازین حقوق بین الملل و حل این موضوع با رعایت مشروعیت بین المللی تأکید کردند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواستار اتحاد و همبستگی اعضای این شورا شدند.

آن ها ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در استانبول خواستار احترام به حاکمیت دیگر کشورها وعدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها شدند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کردند که این کشورها آماده تعامل جدی با پرونده هسته ای ایران در راستای اهداف و منافع مشترک هستند.

در این بیانیه ادعاهای بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و آمده است که تداوم حمایت های ایران از مجموعه های تروریستی و شبه نظامیان فرقه ای در عراق، لبنان، سوریه و یمن را محکوم می کنیم.

در بخشی از این بیانیه همچنین آمده است که کشورهای عضو شورای همکاری از حاکمیت فلسطین بر تمام سرزمین های اشغالی از سال ۱۹۶۷ حمایت می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha