۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84965820
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دِرو کردن محرومیت در قطب کشاورزی خراسان‌شمالی

۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبر: 84965820
سعید وحیدی
دِرو کردن محرومیت در قطب کشاورزی خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- احداث مجتمع های آبرسانی، بهره برداری از پروژه های بهداشتی و درمانی، اقدام به ساخت ۵۰۳ واحد مسکونی برای محرومان، پرداخت تسهیلات آبیاری نوین در هزار و ۴۰۰ هکتار و اجرای ۶۸۰ طرح اشتغالزایی بخشی از اقدامات جهادی بنیاد علوی برای دِرو کردن محرومیت در مانه و سملقان خراسان شمالی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی پس از شهرستان‌های "قلعه گنج" در کرمان، "لنده" در کهگیلویه و بویراحمد و "چالداران" در آذربایجان غربی، چهارمین شهرستانی است که در ۲ سال اخیر عرصه حضور فعالیت های جهادی بنیاد علوی شده است.

منطقه ای بکر که با تولید انواع محصولات عنوان دار قطب کشاورزی است اما هنوز با پستی و بلندی راه‌های دسترسی، کمبود آب، خانه‌های قدیمی و کاهگلی، نبود مراکز درمانی و مهاجرت جوانان جویای کار به کلان شهرها دست و پنجه نرم می کند به گونه ای که این وضعیت بهانه ای برای حضور جهادی بنیاد علوی در این شهرستان محروم شد.

با استقرار بنیاد علوی از ۲ سال گذشته اقدامات جهادی زیادی در این شهرستان برای جدال با محرومیت در حوزه های مختلف آبرسانی، پروژه های بهداشتی و درمانی، مسکن برای محرومان، آبیاری نوین و اشتغالزایی انجام شده است تا نور امید بر دل محرومان تابیده و شور زندگی دوباره در آنها زنده شود.

هنوز هم در هنگام عبور از مناطق مختلف این شهرستان شاهد ترددهای ماشین‌آلات سبک و سنگین در بیشتر روستاها هستیم و همچنان صدای توسعه و آبادانی در این منطقه محروم شنیده می‌شود که در این میان بیان ماحصل برخی از این فعالیت های جهادی خالی از لطف نیست.

دِرو کردن محرومیت در قطب کشاورزی خراسان‌شمالی

هزینه ۶۰ میلیارد ریال برای رفع کم آبی

نماینده بنیاد علوی در خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: این نهاد در راستای مقابله با کم آبی اقدام به احداث چهار مجتمع آبرسانی با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در روستاهای این شهرستان کرد.

غلامرضا رمضانیان می افراید: با احداث مجتمع های آبرسانی در روستاهای " چوبلی تپه"، " شیرین دره"، " خرتوت" و " بیار" آشخانه مشکل آب شرب ۱۱ روستای این شهرستان رفع شد و اینک نیز مجتمع آبرسانی دیگری در روستای اینچه در حال احداث است.

وی یادآور می شود: همچنین اقداماتی برای تعویض لوله های چهار روستای دیگر شهرستان انجام شده است.

پیش از این فرماندار شهرستان مانه و سملقان گفته بود، با توجه به کاهش بارندگی ها در سال جاری، به ۲۰ روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می شود.

مشارکت بنیاد علوی در ساخت نخستین بند لاستیکی

نماینده بنیاد علوی در خراسان شمالی تصریح می کند: نخستین بند لاستیکی خراسان شمالی برای تامین آب هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان مانه و سملقان در سالجاری با مشارکت بنیاد علوی به بهره برداری رسید.

رمضانیان می افزاید: برای این طرح ١٨۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که بیش از ۳۴ میلیارد ریال آن با مشارکت بنیاد علوی تامین شد.

دِرو کردن محرومیت در قطب کشاورزی خراسان‌شمالی

بهره برداری از ۲ پروژه درمانی با ۷۰ میلیارد ریال

وی می گوید: این نهاد در سالجاری برای ساخت درمانگاه و مرکز جامع سلامت در روستاهای "خرتوت" و "زرد" این شهرستان ۱۱۰ هزار نفری ۷۰ میلیارد هزینه کرد.

رمضانیان می افزاید: ساخت درمانگاه روستای خرتوت با متراژ ۵۲۴ متر از سال گذشته آغاز شده بود که چند ماه پیش مورد بهره برداری قرار گرفت و چهار هزار و ۷۷ نفر از روستاییان این منطقه از خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند شدند.

نماینده بنیاد علوی در خراسان شمالی اضافه می کند: مرکز جامع سلامت روستای زرد این شهرستان نیز با هزینه کرد ۳۰ میلیارد ریال اعتبار هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال مورد بهره برداری قرار خواهد کرفت.

رمضانیان می گوید: همچنین این نهاد سال گذشته بیش از پنج میلیارد ریال در قالب تجهیزات پزشکی به مراکز بهداشت جامع سلامت شهری و روستایی مانه و سملقان اهدا کرده است.

وی یادآور می شود: این کمک ها در راستای رسالت بنیاد علوی مبنی بر محرومیت زدایی با همکاری مسوولان حوزه بهداشت و سلامت شهرستان احصا و اهدا می شود.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

دِرو کردن محرومیت در قطب کشاورزی خراسان‌شمالی

۵۰۳ واحد مسکونی در دست ساخت

وی بیان می کند: این نهاد ۵۰۳ واحد مسکونی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) ٰ، اداره کل بهزیستی و بنیاد مسکن استان در دست ساخت دارد که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رمضانیان خاطرنشان می کند: این تعداد مسکن براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین بنیاد علوی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره کل بهزیستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در حال ساخت است.

وی می گوید: از این تعداد، ۳۳۳ واحد مسکونی با همکاری اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی و ۱۷۰ واحد نیز با همکاری اداره کل بهزیستی استان در حال احداث است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

رمضانیان ادامه می دهد: متراژ هر یک از واحدهای مسکونی در حال ساخت محرومان ۵۰ متری است که جدای از وام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد علوی نیز برای هر یک از واحدها ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می کند.

دِرو کردن محرومیت در قطب کشاورزی خراسان‌شمالی

پرداخت ۶۵ میلیارد ریال تسهیلات آبیاری نوین

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات آبیاری نوین در مانه و سملقان می گوید: بنیاد علوی در سالجاری ۶۵ تسهیلات آبیاری نوین در یکهزار و ۴۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان پرداخت کرد.

نماینده بنیاد علوی در خراسان شمالی ادامه می دهد: این اراضی بیشتر شامل زمین های "اسلام‌آباد، "ملاحسن"، "قره‌مصلی" و "انصار" است که در قالب تسهیلات بلاعوض آبیاری نوین پرداخت شده است.

وی می گوید: اجرای سیستم آبیاری نوین در این مناطق موجب کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد تا ۲.۵ برابر شده است.

براساس آخرین آمارها سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مانه و سملقان مجهز به آبیاری نوین است.

دِرو کردن محرومیت در قطب کشاورزی خراسان‌شمالی

اجرای ۶۸۰ طرح اشتغالزایی در خراسان شمالی

نماینده بنیاد علوی در خراسان شمالی با اشاره به اجرای ۶۸۰ طرح اشتغالزایی در استان، تصریح می کند: این طرح های اشتغالزایی با اعتبار ۴۸۰ میلیارد ریال در قالب پرداخت تسهیلات کم‌بهره در مناطق شهری و روستایی اجرا شد.

رمضانیان می گوید: تسهیلات اشتغالزایی در حوزه خدمات، کشاورزی، صنعت و صنایع تبدیلی توزیع شد و زمینه اشتغال حدود سه هزار نفر را فراهم کرد.

وی یادآور می شود: این تسهیلات با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج تا هفت سال در حوزه دامداری، خرید علوفه، سرمایه در گردش دام، تولید پوشاک، گلخانه، زنبور عسل و دام سبک پرداخت شد.

نماینده بنیاد علوی در خراسان شمالی افزود: مانه و سملقان در این استان بعنوان شهر پایلوت توانمندسازی بنیاد مستضعفان معرفی شده است و بسیاری از این طرح های اشتغالزایی در این شهرستان اجرا می شود، ضمن اینکه طرح های مهم و درآمدزا از سایر نقاط استان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با هدف توانمندسازی در بخش های اقتصادی، فرهنگی، سلامت، عمران و اشتغال فعال است، بیان می کند: بنیاد علوی اکنون در حوزه های عمرانی و زیرساختی مانند احداث جاده، آبیاری نوین، بند پلاستیکی و درمانگاه در شهرستان پایلوت مانه و سملقان فعالیت می کند.

رمضانیان عنوان می کند: بنیاد مستضضعفان در حوزه های فرهنگی با برگزاری کلاس های مشاوره خانواده، مراسم مذهبی و اهدای جهیزیه و در حوزه سلامت نیز تجهیز بیمارستان و ارائه بسته های معیشتی به مادران باردار و شیرده در شهرستان مانه و سملقان نقش ایفا می کند.

دِرو کردن محرومیت در قطب کشاورزی خراسان‌شمالی

نقش بنیاد بنیاد علوی در توسعه تعاونی‌های مانه و سملقان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در خصوص فعالیت های بنیاد علوی در این شهرستان می گوید: تفاهم نامه همکاری بین بنیاد علوی و معاون امور تعاون وزارت تعاون برای مشارکت در توسعه و حمایت از تعاونی‌های شهرستان مانه و سملقان در این استان امضاء شد.

مهدی اسلام خواه می افزاید: شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی به عنوان منطقه هدف محرومیت زدایی انتخاب شده و این بنیاد در توسعه تعاونی های این شهرستان مشارکت می کند.

وی ادامه می دهد: در قالب این تفاهم نامه تعاونی های موجود در روستاها مورد حمایت قرار می گیرد و تعاونی های جدید هم تشکیل خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی بدون اشاره به نحوه مشارکت این ۲ نهاد می گوید: با اجرای این تفاهم نامه زمینه گسترش فعالیت تعاونی های روستایی شهرستان کمترتوسعه یافته مانه و سملقان فراهم می شود.

وی تصریح می کند: ۱۲۸ روستای مانه و سملقان مورد هدف این طرح هستند و بر این اساس پتانسیل و ظرفیت های ۳۵ روستای این شهرستان احصا شده و شناسایی مابقی در دست اقدام است.

اسلام خواه بیان می کند: تعاونی ها نقش مهم و اثرگذار در توسعه و پیشرفت روستاها و رونق اقتصاد و اشتغال این مناطق دارند و امید می رود با ورود بنیاد علوی محرومیت از این مناطق رخت بندد.

دِرو کردن محرومیت در قطب کشاورزی خراسان‌شمالی

شهرستان مانه و سملقان پس از شهرستان‌های قلعه گنج در استان کرمان، لنده در کهگیلویه و بویراحمد و چالداران در آذربایجان غربی، چهارمین شهرستانی است که عرصه حضور فعالیت های بنیاد علوی شده است.

مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه وسملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.

این شهرستان ۱۳۴ روستا و آبادی دارد.

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد مرکز استان خراسان شمالی واقع است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha