راهبرد معاونت علمی رییس جمهوری در دهه دوم فعالیت، راه‌اندازی شبکه ساخت و تامین اقلام است

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، گفت: راهبردهای این معاونت در دهه دوم فعالیت خود، راه‌اندازی شبکه راهبردی ساخت تجهیزات و شبکه راهبردی اقلام به شکل جدی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز (شنبه) در آیین افتتاح بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، دهمین نمایشگاه ایران‌ساخت و چهارمین نمایشگاه تستا در محل نمایشگاه بین المللی اظهار داشت: حضور ۳۰۰ شرکت با ۱۰ هزار محصول در دهمین نمایشگاه ایران‌ساخت نشان می‌دهد کشور به بلوغ خوبی در فناوری رسیده است.

وی در این مراسم با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس جهاد دانشگاهی تجهیزات آزمایشگاهی را سطح بالاتری از فناوری دانست و افزود: اینکه از ۱۲ کشور دنیا برای بازدید از این نمایشگاه مهمان داریم، نشان می دهد کشور به اقتدار رسیده است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به محدودیت های کشور در تامین تجهیزات گفت: با وجود محدویت ها، گزارش ها نشان می دهد تعداد تجهیزات آزمایشگاهی ما در بعضی حوزه ها بیشتر از برخی کشورهاست و باید دو راهبرد جدی را دنبال کنیم. راهبرد اول صادرات است و معاونت علمی برنامه جدی برای صادرات دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری افزود: توسعه بازار صادراتی برای تجهیزات و مواد آزمایشگاهی کشور برنامه جدی است و معاونت علمی می تواند برای سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات بانک مهر اقتصاد برای برنامه ریزی پلتفرم های صادرات سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناوری که توان و تولید تجهیزاد آزمایشگاهی را دارند، باید وارد عرصه نوسازی و بازسازی تجهیزات آزمایشگاهی در کشور و منطقه شوند.

فیروزآبادی تصریح کرد: دانش تولید تجهیزات آزمایشگاهی در کشور امروز به اندازه ای است که به صنعت بین المللی تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و همچنین حوزه صنعت، معدن و انرژی وارد شویم.

معاون رییس جمهور یادآور شد: اگر در کشور بخواهیم تولید ارزان و باکیفیت داشته باشیم، باید وارد صنعت معدن و انرژی شویم، ماشین سازی و اتوماسیون به عنوان صنعت مادر باید مورد توجه قرار گیرد.

فیروزآبادی گفت: در دهه دوم فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از این صنایع رویکرد معاونت خواهد بود تا بتوانیم وارد صنعت ماشین سازی مدرن و روز شویم.

فیروزآبادی تصریح کرد: شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی، راهبرد جدی برای کاهش هزینه های آزمایشگاهی تحقیقات است و باید یاد بگیریم ماشین و تجهیزاتی را اگر ۲۰ ساعت در روز کار نکند، نخریم. در این کشور لبریز از دستگاه هایی هستیم که در روز ۲ ساعت کار می کنند، در حالی که باید ۲۰ ساعت کار کنند.

وی از همه دعوت کرد در حوزه تشکیل شبکه ملی ساخت همکاری کنند و تاکید کرد: کشور پُر از تجهیزات ساخت ایران است که باید به یک شبکه تبدیل شوند، باید یک سکوی (پلتفرم) فناورانه برای کمک به ساخت ارزان و باکیفیت طراحی شود و معاونت علمی از این امر حمایت می کند.

فیروزآبادی ادامه داد: مساله آخر شبکه ملی راهبردی تامین است. امروز ۸ هزار شرکت دانش بنیان و واحدهای فناور و غیره برای تامین اقلام خود مسیرهای بازرگانی مختلفی را طی می کنند، این مسیرها باید به شبکه تبدیل شود تا همه زودتر، سریع تر و ارزان تر به اقلام مد نظر برسند.

معاون‌ علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: توسعه شبکه آزمایشگاهی تجهیزات ساخت داخل، ارتقای توان شرکت ها و واحدهای فناور به حوزه ماشین سازی و اتوماسیون، راه اندازی شبکه راهبردی ساخت و شبکه راهبردی اقلام برنامه جدی معاونت علمی در دهه دوم فعالیت خود است. هفته پژوهش و فناوری از سال ٧٩ مرتب برگزار شده، البته تا سال ٨۴ اسمش هفته پژوهش بوده و بعد تغییر کرده است.

به گزارش ایرنا، امسال این هفته از ١٢ تا ١٧ آذر در سطح استانی برگزار شده و در هر استان یک دانشگاه با همکاری استانداری و بقیه نهادها مسئول برگزاری بوده است و در سطح ملی هم از ١٩ تا ٢۵ آذر برگزار می شود. روز ٢۵ آذر روز ملی پژوهش‌ است.

همزمان با این هفته امسال سه نمایشگاه برگزار می شود؛ بیست‌وسومین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار (که همه دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و انجمن های علمی، دانشگاه آزاد و حتی معاونت های پژوهشی وزارت خانه ها در آن حضور دارند) دهمین دوره نمایشگاه ایران‌ساخت (که نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی است و معاونت علمی آن را برگزار می کند و برای هماهنگی بیشتر با وزارت علوم همزمان با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش برگزار شده است) و چهارمین دوره نمایشگاه تستا (که نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی و از نمایشگاه های reverse pitch است، از سال ٩٧ شروع شده و دستگاه ها نیازهای فناورانه خودشان را در نمایشگاه مطرح می کنند) نمایشگاه ها در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران و همزمان با چند روز در هفته پژوهش (۱۹ تا ۲۲ آذر) برپا هستند.

اسامی روزهای هفته پژوهش

شنبه ١٩ آذر؛ جهاد تبیین و دستاوردهای علمی و فناوری

۲۰ آذر؛ مدرسه و آینده‌سازان خلاق

۲۱ آذر؛ علوم انسانی و علوم پایه - ارکان اقتصاد دانش‌بنیان

۲۲ آذر؛ دانشگاه، مبدا تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین

۲۳ آذر؛ پژوهش و فناوری، بنیان مرجعیت و دیپلماسی علمی

۲۴ آذر؛ دانشمندان و سرآمدان علم؛ پیشران پژوهش و فناوری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha