کارگردان «در پس جنگ»: سینمای مستند نیازمند حمایت‌های دولتی و غیردولتی است

تهران- ایرنا- کارگردان مستند «در پس جنگ» می‌گوید سینمای مستند آنگونه که باید حمایت نمی‌شود و لازم است حمایت‌های دولتی و غیردولتی را به همراه داشته باشد.

محمدحسین محمودیان که در شانزدهمین دوره برگزاری جشنواره سینما حقیقت با مستند «در پس جنگ» در بخش جایزه شهید آوینی این رویداد حضور دارد در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: در حوزه مستند باید نهادهایی از آن حمایت کنند و بخش عمده اینها تلویزیون است که می‌خواهد از محصولات مستند استفاده و آن‌ها را پخش کند.

وی تصریح کرد: کسی که می‌خواهد مستند بسازد نیازمند حمایت است و این حمایت از جانب کسی که می‌خواهد از محصولات مستند استفاده کند اجتناب ناپذیر است.

سینمای مستند هیچ وقت مستقل به معنای تأمین‌کننده خود نبوده استمحمودیان که برای نخستین بار است در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد درباره چرایی نبود تنوع ژانر در سینمای مستند ایران گفت: شاید دلیل اصلی آن این است که سینمای مستند هیچ وقت مستقل به معنای تأمین‌کننده خود نبوده است یعنی نمی‌شود که فرض کرد بتوان تمامی مضامین موجود را کار کرد و این کار به گونه‌ای باشد که بتواند مانند فیلم‌های داستانی همه پشتیبانی لازم را داشته باشد.

وی اظهار داشت: حمایت از سینمای مستند باید به گونه‌ای باشد که فیلمساز مستند اقتصاد خود را هم تأمین کند و دائماً باید پشتیبانی‌کننده دولتی یا غیر دولتی داشته باشد که بتواند منابعی برای او متصور شود.

کارگردان در پس جنگ درباره داستان فیلم گفت: این فیلم نگاه اجمالی به تاریخ معاصر افغانستان دارد؛ سال‌هایی که کمونیست‌ها کودتا کردند تا بعد که مردم افغانستان در مقابل کم,نیست‌ها در درجه اول و بعد وقتی که حکومت شوروی وقت کشورشان را اشغال کرد در برابر این کشور ایستادگی کردند و حماسه‌ای را رقم زدند که خودشان به آن سال‌های جهاد می‌گویند.

وی افزود: سال‌های جهاد تقریباً از حدود زمستان ۱۳۶۷ و فاصله کوتاهی از انقلاب اسلامی ایران شروع می‌شود و تا انتهای سال ۱۳۷۰ که رژیم کمونیستی سقوط می‌کند ادامه دارد. البته اوج آن تا سال ۱۳۶۸ است که شوروی خاک افغانستان را ترک می‌کند و مردم افغانستان شوروی را مجبور به این کار می‌کنند اما حکومت دست نشانده در افغانستان تا سه سالی بعد از ترک آن‌ها دوام می‌آورد و بعد سقوط می‌کند.

محمودیان گفت: این فیلم مروری بر این سال‌ها دارد و از اینجا منشأ گرفته تا بدانیم که چرا عده زیادی از مردم افغانستان مهاجر شده‌اند. شاید یکی از کشورهایی که بیشترین مهاجر را پذیرفته ایران باشد.

وی افزود: به نظر می‌آمد که پاسخ این سؤال برای هر ایرانی که می پرسد چرا تعدد انواع مهاجران را می‌بیند و این که چرا افغان‌ها کشور خود را ترک کرده و چرا برنمی گردند لازم بود و در این فیلم به پاسخ این سوال ها می رسد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از ۲۰آذرماه شروع به کار کرد، ۶۳ فیلم ایرانی و ۲۲ فیلم بین‌الملل در این دوره از جشنواره به نمایش درمی‌آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha