۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۴۴
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84967373
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس چهارمحال و بختیاری گرفتار آفت است

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۳۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در این استان، گفت: از این میزان در حدود ۳۰ هزار هکتار درگیر آلودگی و آفت شده است.

به گزارش ایرنا، علی احمدی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی خاک در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر آخرین وضعیت جنگل‌های زاگرس واقع در این استان، اظهار داشت:علاوه‌بر خشکیدگی، آفت کرم جوانه‌خوار مهمترین تهدید برای جنگل‌های بلوط استان به شمار می‌رود که در فصل تابستان چالش آفرین می‌شود و یکی از کانون‌های این آلودگی جنگلهای واقع در منطقه هلن است.

وی ادامه داد: از سال گذشته برای مبارزه با این آفت اعتباری اختصاص داده شده است که در همین راستا با صرف ۵۰۰ میلیون تومان، موفق شدیم ۳۰ هکتار از این جنگلها را محلول‌پاشی کنیم هر چند هنوز متولی خاص و مشخصی برای تدوین راهکارهای مقابله با افت جنگل‌ها تعریف نشده و محیط‌زیست نسبت به انجام محلول‌پاشی جنگل‌ها ایراداتی وارد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۸۲ درصد از مساحت این استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده است، تصریح کرد: بر این اساس ۲۰ درصد مساحت استان جنگل و ۶۲ درصد آن مراتع است و ۸۴ درصد مساحت استان در حوضه آبریز کارون بزرگ، ۱۳ درصد آن در حوضه زاینده‌رود و سه درصد آن در حوضه دز قرار دارد.

احمدی با اشاره به وجود ۳۲۰ هزار هکتار جنگل در استان، اظهار داشت: گونه غالب این جنگل‌ها، بلوط است که وظیفه این اداره‌کل در قابل جنگلها رویکرد حفاظتی و زیست‌محیطی است و حفظ این ذخایر به سلامت و زندگی انسان‌ها کمک می‌کند.

وی همچنین از وجود یک میلیون هکتار گون‌زار و گونه مرتعی در استان خبر داد و گفت: این مراتع ارزش غذایی دارند و موجب رونق دامپروری در استان شده است اما باید توجه داشت که این منابع به نحوی بهره‌برداری شود که تنها مختص به یک نسل نباشد و نسل‌های آینده نیز فرصت استفاده از آن را داشته باشند.

وی یکی از خدمات منابع طبیعی را کمک برای رفع اختلافات مرزی استان‌ها دانست و گفت:اگر چه مرجع رسیدگی و تعیین‌کننده مرز بین استانی، تقسیمات کشوری در استانداری است اما در برخی موارد که اختلاف مرزی بین استان‌ها رخ می‌دهد منابع طبیعی می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت بهره‌برداران و دامداران بومی در اثبات مرزهای بین استانی موثر واقع شود.

احمدی پیشگیری و مقابله با قاچاق چوب و زغال را از دیگر وظایف این اداره‌کل برشمرد و گفت: از تمام ظرفیت‌های موجود در این خصوص استفاده می‌شود اما برای افزایش عملکرد در این حوزه به نظر می‌رسد که باید این وظیفه برون‌سپاری شود و از سوی دیگر باید اقدامات ایجابی در این حوزه تقویت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد علت قاچاق چوب و زغال به سبب بیکاری و مشکلات معیشتی است در همین راستا تلاش می‌شود در عین حال که مردم را نسبت به منابع طبیعی بدبین نکنیم، با جلب مشارکت آنها در حفظ منابع طبیعی استان بکوشیم.

ابلاغ ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس‌جمهور

احمدی اعتبارات اختصاص یافته به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سفر رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت را ۳۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن ابلاغ و در حوزه آبخیزداری جذب شده است.

وی پارک آبخیزداری جهانبین واقع در هفشجان را از طرح‌های مهم این اداره‌کل برشمرد و گفت: این طرح در چهار فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن در سال گذشته اجرا شد، فاز دوم که شامل ایجاد بند خاکی و اقدامات سنگی ملاتی است در سالجاری در حال اجرا است و فاز سوم که شامل کاشت نهال و فضای سبز است و فاز چهارم که رویکرد گردشگری دارد در سال‌های آینده تکمیل می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم این اداره‌کل در سال گذشته، ساحل‌سازی در رودخانه دهنوی کوهرنگ است که نقش مهمی در مهار رواناب‌ها و حفظ مراتع در این منطقه داشته است.

به گزارش ایرنا، بخشی از جنگل‌های زاگرس در چهارمحال و بختیاری قرار دارد که طی سه دهه اخیر با تخریب ۳۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها، سطح جنکلهای زاگرس در این استان از ۳۴۰ هزار هکتار به ۳۱۵ هزار هکتار کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha