۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۸:۴۱
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 84967469
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سایه روشن‌های  سی و چهارمین جشنواره تئاتر اصفهان

اصفهان - ایرنا - سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان که به تعبیر برخی از فعالان تئاتر به‌دلیل مشکلات مالی قرار بود مجازی برگزار شود، توانست خود را به اجرای صحنه ای برساند،اما شرکت‌کنندگان این دوره از چرایی نبود شور و حال جشنواره‌های سال‌های قبل می‌گویند.

به گزارش ایرنا، در حالی که قرار بود سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی به صورت مجازی و از ششم تا دهم آذر ماه برگزار شود، در واپسین لحظات ورق برگشت و با تغییر زمان برگزاری به هجدهم تا بیست و یکم آذر، آثار برگزیده توانستند به روی صحنه بروند.
نمایش «پیله ام در کرم های ابریشم» به نویسندگی و کارگردانی هادی عسگری، «میشیو سوزوکی» به نویسندگی اصغر گروسی و کارگردانی پویان عطایی ، نمایش «مرگ نابهنگام یک خیار» به نویسندگی و کارگردانی امید صالحی، «چاقوی دم کرده شب» به نویسندگی رضا گرشاسب و کارگردانی احمد شکرانه ،«بل و اختراع دردسرسازش» به نویسندگی و کارگردانی احمد دهقان،« خواب هایم سراغ تو را می گیرند» به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی،«قصه ظهر جمعه» به نویسندگی محمد مساوات و کارگردانی میلاد معینی ، «گالیله» به نویسندگی و کارگردانی محمد بزرگ زاد هشت اثر برگزیده این جشنواره بودند.
به گفته فعالان تئاتر اصفهان ۲ اثر «گالیله» و «قصه ظهر جمعه» به دلیل آنچه نبود بودجه و مسائل ناشی از رخدادهای اخیر دانسته اند انصراف دادند و یک نمایش تحت عنوان «قصه های قلعه قرمز» جایگزین شد.
بنابراین سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با هفت اثر نمایشی در حال گذراندن سومین روز خود است و باید دید کدام آثار می توانند به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شوند. رویدادی که قرار است توسط ۲ نفر از پیشکسوتان تئاتر اصفهان و یک نفر به نمایندگی از مرکز هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر داوری شود.
در همین پیوند مصطفی جعفری خوزانی کارگردان نمایش « قصه هایی از قلعه قرمز» به ایرنا گفت: امسال به دلایلی، خبری از آن شور و حرارت هر ساله در جشنواره تئاتر استانی نبود که یکی از آن دلایل، کم بودن بودجه برگزاری جشنواره بود.
از نگاه جعفری خوزانی، بودجه جشنواره ، مشوق بزرگی برای شرکت گروه های تئاتری در جشنواره بوده که با مشکلات مالی این رویداد هنری، موجب انصراف برخی از آنها شده است.
وی در این باره افزود: چند گروه نمایش به دلیل اینکه نمایش ها پُرپِرسوناژ بودند و کارشان هم دکور زیادی داشت و یا اینکه از زمان اجرایشان گذشته بود و از همه مهمتر به دلیل مشکل بودجه، انصراف دادند.
جعفری خوزانی گفت:بعضی از گروه ها سهمیه مستقیم برای رسیدن به جشنواره بین المللی فجر دارند و این موضوع هم یکی از دلایلی است که موجب شده است جشنواره امسال شور و حرارت سال‎‌های گذشته را نداشته باشد.
وی در توضیح بیشتر گفت: این یعنی اینکه برخی گروه ها بدون طی طریق، یعنی بدون گذر از مرحله استانی و منطقه ای به جشنواره بین المللی فجر برسند که این موضوع باعث شده است رقابت در بخش استانی کم رنگ شود.
کارگردان نمایش « قصه هایی از قلعه قرمز » افزود: یکسری از فعالان عرصه تئاتر معتقد بودند که امسال و در شرایط متاثر از مسائل اخیر نباید اجرا داشت که من با این عقیده مخالف هستم.
وی با بیان اینکه جدا از مساله بودجه امسالِ جشنواره استانی و سهمیه جشنواره تئاتر فجر، برخی گروه ها به همین دلیل از جشنواره انصراف داده اند، گفت: تئاتر، هنری است که روی صحنه خلق می شود و روی صحنه زنده است. تئاتر با زنده بودنش می تواند حرف بزند و چون تئاتر دعوت به گفت و گو است، می توانیم با آن جامعه را به گفت و گو دعوت کنیم.
به گفته جعفری خوزانی سطح کیفی آثاری که تا این لحظه روی صحنه های سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان دیده ، خوب بوده است و بعضی از هنرمندان از جمله احسان جانمی و پویان عطایی که هر سال در جشنواره تئاتر استانی حضور داشتند، امسال با قوی ترین کارهایشان به این رویداد هنری آمده اند.

همچنین هادی عسگری، کارگردان «پیله ام در کرم های ابریشم» معتقد است به دلیل مدت زمان زیادی که به واسطه شیوع کرونا در تئاتر وقفه انداخته شد، کیفیت آثار متاثر از این موضوع بوده است.
عسگری افزود: امسال تا لحظات آخر قرار بود جشنواره غیرحضوری باشد و آثار به صورت فیلم نمایش داده شود که با کمک مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان این رویداد هنری حضوری برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه تئاتر، زنده و با هم نفس شدن با تماشاگر معنی پیدا می کند، گفت: اگر قرار بر این بود که جشنواره به صورت فیلم برگزار شود، برگزار نشدنش بهتر بود که البته ورق برگشت و تئاترها به روی صحنه رفتند.
از نگاه عسگری همه آثاری که او تا این لحظه موفق به تماشای آنها شده است، از سطح خوبی برخوردار بوده اند.
وی افزود: جشنواره امسال ۲۱ متقاضی داشت که هشت اثر پذیرفته شد و در نهایت ۲ اثرهم انصراف دادند. دلیل آن هم شاید جوسازی های پیرامون بوده باشد.
کارگردان نمایش «پیله ام در کرم های ابریشم» معتقد است تعطیل شدن تئاتر، عواقب بیشتری دارد و اجرای تئاتر تحت هر شرایطی باید انجام شود چرا که زبان تئاتر صد در صد زبان گویاتری است.
وی افزود: مشکل مخاطب در اصفهان وجود ندارد، طبیعی است که این دوره از جشنواره به واسطه مسائل اخیر چندان انتظار تماشاگر نداشتیم اما من به شخصه برای تماشای آثار رفتم و دیدم که تماشاگرها هم بودند و حتی برخی اجراها مثل اجرای «خواب هایم سراغ تو را می گیرند» با وجود یک سانسه بودن، دو سئانس شدند.
عسگری با اشاره به استقبال قابل قبول مخاطبان جشنواره امسال افزود: با این وجود، آن شورو تپشی که سال‌های قبل می دیدیم، مشخص بود که امسال وجود نداشت. آن هیجانی که بین بچه ها در سال‎‌های قبل بود، کارها را نقد و داوری ها را پیش بینی می کردند، امسال خبری از آنها نبود. یک چیزی این وسط گم شده که آن هم شور و نشاط بود.
همچنین احسان جانمی کارگردان «خواب هایم سراغ تو را می گیرند» در گفت و گو با ایرنا استقبال از جشنواره امسال را کمتر از سال‌های گذشته دانست و تنها به این گفته بسنده کرد که باید فرای از یک یا دو اجرا، کل جشنواره را بررسی کنیم تا بتوانیم بگوییم استقبال از جشنواره امسال چگونه بوده است.
تلاش های خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا لحظه مخابره این گزارش بی نتیجه ماند.
سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان از ۱۸ آذر شروع شده و در حال برگزاری است؛ ساعت ۱۹ دوشنبه ۲۱ آذر اختتامیه این جشنواره در تالار هنر شهر اصفهان برگزار خواهد شد و آثار برگزیده به چهل و یکمین جشنواره بین المللی فجر معرفی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha