به گزارش ایرنا، حساب امانی اغلب در مواردی که خریدار و فروشنده یکدیگر را نمیبینند همچون خرید و فروشهای آنلاین مصداق پیدا میکند. البته مواردی همچون خرید ملک یا خودرو که مبالغ بالایی رد و بدل میشوند و طرفین همدیگر را میبینند نیز کاربرد دارد. در این ساز و کار، مبالغ به حساب سومی که همان حساب امانی است واریز و زمانی که معامله به اتمام رسید، مبلغ به حساب فروشنده منتقل میشود. با این روش میتوان از وقوع کلاهبرداری جلوگیری کرد.
خرید مطمئن با حساب امانی
حساب امانی به منزله یک شخص امین و مورد اعتماد در یک معامله است که وجه معامله را تا زمان انجام تعهدات طرفین نگاه میدارد.
این فرآیند از مرحله توافق طرفین معامله آغاز و تا تأیید اصالت کالا و خدمات توسط خریدار و پرداخت وجه به فروشنده ادامه دارد. به این شکل که خریدار وجه را به حساب امانی پرداخت میکند؛ پس از ارسال کالا و خدمات مورد نظر توسط فروشنده، خریدار کالا را بررسی و صحت آن و رضایت خود را اعلام میکند. در پایان و پس از اجرای تعهدات طرفین، حساب امانی وجه را آزاد و به حساب فروشنده انتقال میدهد.
بهرغم فرصتهای ایجاد شده به واسطه رشد تجارت الکترونیک، این حوزه از آغاز فعالیت با چالشهای متعددی روبهرو بوده است. اهم این چالشها را میتوان در چهار محور عدم شناخت طرفین معامله نسبت به یکدیگر، چالش تقلب و تخلف، نقل و انتقال، چالش تحویل و اصالت کالا و چالش امنیت در خدمات پرداخت خلاصه کرد.
حساب امانی قرار است از طریق اعتمادآفرینی برای ارائه دهندگان و دریافت کنندگان خدمات و کالاها در کشور به حل و فصل چالشهایی که به آنها اشاره شد، بپردازد.
بانک مرکزی نقش تنظیمگری دارد
بهزعم کارشناسان، مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حمایت از کسب و کارهای این حوزه، میتواند به توسعه سرویس حساب امانی کمک کند؛ اما لازم است ملاحظاتی را مدنظر داشته باشیم. مهمترین موضوع از نظر کارشناسان این است که بانک مرکزی باید به وظایف تنظیمگری و رگولاتوری خود پایبند باشد و به هیچ عنوان به عنوان یک ارائه دهنده سرویس حساب امانی ظاهر نشود.
«حسین ملازاده» دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال فناوری ریاستجمهوری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: بانک مرکزی قطعاً میتواند در گسترش سازوکار حساب امانی موثر باشد، اما باید این نهاد به انجام فعالیتهای تنظیمگری بپردازد و از ورود به عرصه اجرای این سرویس و ارائه آن خودداری کند. بانک مرکزی باید اجازه دهد بخش خصوصی اجرای این سرویس را پیش ببرد و همان طور که الان به ارائه آن میپردازد، این روند را ادامه دهد.
عدم اعتماد؛ مشکل اصلی خریدهای اینترنتی
وی در ادامه افزود: سرویس امانی مزایای زیادی دارد و در کشورهای مختلف نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این سرویس میتواند مشکل اعتماد را در بین ارائه دهندگان خدمات و کالاها و دریافت کنندگان آنها حل کند. علت اصلی که بسیاری از مردم هنوز به انجام فعالیتهای اقتصادیشان به صورت آنلاین روی نیاوردهاند، عدم اعتماد به این بستر و طرف مقابل معامله است. در بسیاری از موارد صاحبان پلتفرمها مطرح میکنند که خریداران بدون دلایل منطقی خریدشان را لغو میکنند؛ بنابراین، بزرگترین مشکلی که حساب امانی میتواند حل کند همین موضوع اعتماد است. سازوکار مورد بحث از این طریق میتواند به توسعه خریدهای آنلاین کمک کند.
ملازاده با اشاره به اینکه توسعه سرویس حساب امانی در کشور مورد غفلت واقع شده است، افزود: سرویس امانی یک ابزار مهم در زمینه اعتمادآفرینی به شمار میرود که به دلایل نامعلومی مورد توجه قرار نگرفته است. چالشی که وجود دارد مربوط به صحت سنجی است، بسیاری از ما وقتی خریدی انجام میدهیم ممکن است به دلایل مختلف آن را لغو کنیم و احتمالاً دارد این دلایل خیلی منطقی نباشند. ممکن است کالایی را مطابق با مشخصات مطرح شده در پلتفرم تحویل گرفته باشیم و سالم هم باشد، اما به هر دلیلی از خرید خود پشیمان شده باشیم. در اینجا ممکن است در بحث حساب امانی عملکرد ضد اعتماد به وجود بیاید و طرف ارائه دهنده متضرر شود.
وی ادامه داد: حساب امانی اغلب در مواردی که خریدار و فروشنده یکدیگر را نمیبینند همچون خرید و فروشهای آنلاین مصداق پیدا میکند. اما در مواردی همچون خرید ملک یا خودرو که مبالغ بالایی رد و بدل میشوند و طرفین همدیگر را میبینند نیز کاربرد دارد. در این سازوکار، مبالغ به حساب سومی که همان حساب امانی است واریز میشود و زمانی که معامله به اتمام رسید، مبلغ به حساب فروشنده منتقل میشود. با این روش میتوان جلوی بسیاری از کلاهبرداریها را گرفت.
نظر شما