۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84967779
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰ درصد مراتع خراسان شمالی دچار فقر ناشی از خشکسالی است

بجنورد- ایرنا- رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مساحت کل مراتع این استان یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار است که ۴۰ درصد از این میزان به دلیل کاهش بارندگی در سال های اخیر دچار فقر ناشی از خشکسالی شد.

مهرداد فلاحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خشکسالی های چند ساله و کاهش بارندگی ها منجر به فقیرتر شدن مراتع و کاهش علوفه مرتعی در سطح حوزه منابع طبیعی استان شده است که دامداران در سال های اخیر با مشکلات تامین علوفه دستی مواجه شده اند که بعضا به اجبار حتی دام های مولد خود را به فروش می رسانند.

وی با بیان این که در شرایط ترسالی در استان ۲۴۰ هزار تن علوفه تولید می شد افزود: این میزان در سال‌های اخیر به تولید ۷۰ هزار تن رسیده است در حالی که از مجموع علوفه تولیدی استان در دوره ترسالی ۱۲۰ هزار تن قابلیت چرای دام داشت.

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: ۷۱ درصد منابع طبیعی تجدید شونده این استان را مرتع تشکیل می دهد و معیشت ۳۲ هزار خانواده دامدار و عشایر به عرصه های مرتعی وابسته است و از این مراتع بهره برداری می کنند.

فلاحی عنوان کرد: مدیریت چرای دام در این شرایط مهمترین راهکار مقابله با خشکسالی است باید نگهداری دام مجاز در مراتع بر اساس ظرفیت منطقه انجام شود چرا که تولید دام بیش از حد نیاز موجب لگدکوبی عرصه، نفوذ آب به خاک کمتر، تجمع دام غیرمجاز و گونه های خوش خوراک می شود.

وی گفت: مراتع خراسان شمالی ظرفیت نگهداری از یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد دامی را دارد بنابراین رعایت زمان و ورود دام مجاز به عرصه باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه تهیه طرح های مرتع‌داری کمک شایانی به اینگونه مشکلات می کند افزود: با اصلاح منابع آبی در عرصه ها، احداث، مرمت و بازسازی آبشخورهای بهداشتی در مراتع، پیمایش و تجمع دام در یک نقطه کمتر می شود.

وی ادامه داد: تمدید پروانه چرای دامداران و تهیه طرح مرتعداری جزو الزامات قانونی است که دامداران باید تا مردادماه سال آینده اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند و عوارض سالانه خود را پرداخت کنند.

بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی دارندگان پروانه چرا باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند زیرا پروانه های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط، مجوز موقت استفاده از مراتع است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۰۶ هزار و ۱۹ هکتار از مراتع خراسان شمالی متراکم و ۶۱۹ هزار و ۷۸۸ هزار هکتار نیمه متراکم است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha