۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84967839
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

انحلال در کمین ورزش همدان، این بار هندبال بانوان ملایر

همدان- ایرنا- ورزش همدان که طی سالیان گذشته تجربه تلخ انحلال و حذف تیم های ورزشی قَدَرو حتی تاریخ سازی را تجربه کرده به نظر می رسد این نوار ناکامی ها از این حوزه ادامه دارد و این بار خبر از منحل شدن تیم ورزشی و با سابقه هندبال بانوان ملایر به گوش می رسد.

به گزارش ایرنا، تاریخ ورزش همدان با وجود همه ظرفیت ها و داشته ها و سابقه درخشانش اما سرشار از انحلال تیم‌هایی است که روزگاری در صف اول لیگ‌های کشوری "آقایی" می‌کردند، بسکتبال پگاه، والیبال شهرداری، والیبال مخابرات، کشتی صنایع و معادن، کشتی تله کابین گنجنامه و فوتسال علیصدر جزو تیم‌هایی بودند که در لیگ‌های مطرح کشور حضوری درخشان داشتند اما در اوج کم لطفی و برخی مشکلات مالی و بی تدبیر ها منحل شدند.

هر گاه از استان همدان سر آغازی از فعالیت یک تیم ورزشی به گوش می‌رسد و برای شکل گیری آن هم تبلیغات گسترده ای صورت می گیرد و اما در کمتر زمانی لبخندی تلخ برچهره ها نقش می‌بندد و آن تیم یا دچار انبوهی از مشکلات و نارسایی ها می شود و یا در نهایت تیغ حذف و انحلال به سراغش آمده است.

چه بسیار تیم‌های ورزشی در سطح استان همدان که آمال و آرزوهای رنگارنگ را در همان شروع به کار خود جستجو کرده بودند و عاقبت آن انحلال، بدهی و از همه مهمتر شکستن قلب ورزشکارانی بود که حضور در این تیم‌ها را سکوی پرتاب خود به قله‌های موفقیت تصور می‌کردند.

انگار راه علاجی وجود ندارد، تیم داری در ورزش این استان هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند؛ هربار ورزشکاران نا امیدتر از دیروز و بغض‌هایی که در گلو حبس می‌شود.

تاریخ ورزش همدان سرشار از انحلال تیم‌هایی است که روزگاری در صف اول لیگ‌های کشوری "آقایی" می‌کردند، بسکتبال پگاه، والیبال شهرداری، والیبال مخابرات، کشتی صنایع و معادن، کشتی تله کابین گنجنامه و فوتسال علیصدر جزو تیم‌هایی بودند که در لیگ‌های مطرح کشور حضوری درخشان داشتند اما در اوج کم لطفی مسوولان اجرایی منحل شدند.

هم اینک این قصه پرغصه به هندبال بانوان ملایر در آستانه حضوری دوباره در لیگ برتر کشور رسیده؛ تیمی که دست پرورده تلاش و زحمات ۱۰ ساله مژگان ملکی مربی هندبال این شهرستان است.

این تیم حاصل دسترنج مربیانی است که برای پرورش و شکوفایی دخترانش شبانه روز عمرشان را وقف شکوفایی استعدادها کرد و البته این تلاش ها ثمر داد و حتی سال گذشته هندبال بانوان ملایر شگفتی ساز لیگ برتر شد و در میان بزرگان کشور خوش درخشید.

مائده شهبازی، النازیارمحمدتوسکی، سبا زنگنه، بهاره زنگنه، محنامومنی، نازنین محمدحسینی، فاطمه نصیری، نرگس صادقی فر، بیتاروستایی، مهشیدبادمهر، نسیمارضایی، فاطمه ترک، هانیه عبدالمالکی، هدیه کارگر، ساراسهرابی، عاطفه شاهسوند، غزل محمدی راد، الهام روشن، زهرا حبیبیان، مهدیه پیرحیاتی، فاطمه پیریایی و زهرا رضایی ستاره‌های هندبال ملایر در این سال‌ها بوده‌اند.
دختران هندبال ملایر ثابت کردند که جهانی شدن این شهر را نباید فقط به پای مدال‌های المپیکی مسعود مصطفی جوکار و صادق گودرزی در کشتی یا صنعت مبل و منبت نوشت بلکه هم اینک آن‌ها هستند که با حضور در مسابقات جهانی و آسیایی، درخشیده‌اند.

دخترانی همچون الناز یارمحمدتوسکی که توانست در جمع چهار دروازه بان برتر جوانان جهان قرار گیرد و رکورد تاریخی را برای ورزش کشور و استان همدان ثبت کند.

انحلال در کمین ورزش همدان، این بار هندبال بانوان ملایر

یک مربی سازنده وتاریخ ساز هندبال ملایر می‌گوید: پس از ۱۰ سال زحمت و تلاش فراوان با کمترین امکانات برای پرورش ستاره‌های هندبال بانوان در سطح میادین جهانی و آسیایی اما هم اینک این تیم پرستاره و مستعد به دلیل وجود برخی مشکلات مالی و کم مهری مسئولان و متولیان ورزش در خطر حذف و بحران قرار گرفته است.

مژگان ملکی مربی سازنده هندبال ملایر در گفت وگو باخبرنگار ایرنا پیرامون آخرین وضعیت این تیم برای حضور دوباره در لیگ برتر توضیح می‌دهد.

ایرنا: قرعه کشی لیگ برتر هندبال بانوان را چطور می‌بینید؟
ملکی: هجدهمین دوره لیگ برتر هندبال بانوان کشور با حضور تیم‌های فولاد هرمزگان، شیشه قزوین، سنگ آهن بافق، شهید شاملی کازرون، شهید چمران لارستان، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، شهرداری ماهان کرمان و غدیر ملایر از اوایل دی ماه شروع می‌شود و همه تیم‌ها با دست پر به این مسابقات می‌آیند.

ایرنا: چطور شد به نام غدیر در این مسابقات شرکت دارید؟
ملکی: این نام از سال قبل روی تیم ما بود و اکنون که فاقد حامی مالی مشخص هستیم، با همین نام لیگ را شروع خواهیم کرد.

ایرنا: سال قبل چقدر برای تیم هزینه شد و بدهی هم دارید؟
ملکی: نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان هزینه تیم شد و توانستیم در میان تیم‌های مدعی مقام سوم را کسب کنیم. کمک آنچنانی به تیم نشد و از حقوق و هزینه شخصی خودم بدهی‌ها را تسویه کردم و حتی تا همین الان هم ادامه دارد.

ایرنا: امسال چه میزان بودجه نیاز دارید؟
ملکی: امسال هم با همان ۶۰۰ میلیون بودجه سال قبل می‌توانیم در جمع مدعیان باشیم. البته تاکنون این بودجه تامین نشده و نتوانسته‌ایم مشکلات را حل کنیم.

امسال با همان ۶۰۰ میلیون بودجه سال قبل می‌توانیم در جمع مدعیان باشیم. البته تاکنون این بودجه تامین نشده و نتوانسته‌ایم مشکلات را حل کنیم.

ایرنا: پس چطور شد در لیگ شرکت کردید؟
ملکی: اصرار مسوولان بود که حتما ثبت نام کنیم. آن‌ها قول حمایت دادند منتهی تا به امروز مشکلات حل نشده است. با این شرایط حضورمان در لیگ سخت است.

ایرنا: چه مشکلاتی در پیش دارید؟
ملکی: قرارداد بازیکنان را باید تا ۲۴ آذرماه جاری در سامانه فدراسیون ثبت کنیم که باید رقم قراردادها مشخص باشد. ۹۰ میلیون نیز ورودی فدراسیون است که با مساعدت رییس فدراسیون هندبال کشور توانستیم بدون پرداخت آن در قرعه کشی لیگ شرکت کنیم اما تا پایان آذرماه جاری باید واریز کنیم. مشکل دیگر ما نداشتن خوابگاه مناسب برای بازیکنان غیر بومی است. چند بازیکن برای تقویت تیم باید جذب کنیم که نیاز به خوابگاه داریم تا اینکه بخواهیم با هزینه بالا هتل تامین کنیم.

ایرنا: مسیرهای طولانی در لیگ امسال با قوانین جدید دارید؟
ملکی: بله امسال دیگر مسابقات به صورت متمرکز در یک شهر برگزار نمی‌شود چرا که سال قبل به جهت شیوع کرونا این قانون اجرایی شد. اما حالا مسابقات به صورت رفت و برگشت است و سفرهای طولانی در پیش داریم. البته دغدغه ما این سفرها نیست بلکه تامین بودجه مورد نیاز برای خرید البسه، مایحتاج ضروری و قراردادمالی اعضای تیم است.

ایرنا: در چند ماه اخیر دختران ملایر افتخارات ارزنده در هندبال داشتند؟
ملکی: دلیل اینکه می‌خواهیم امسال در لیگ برتر باشیم، همین بازیکنان نخبه و مستعد است. ما در مسابقات جهانی و آسیایی دارای نماینده بودیم که حاصل بیش از ۱۰ سال برنامه ریزی و تلاش در استعدادیابی و پرورش نخبه‌ها بود. نفراتی که اکنون جزو بازیکنان اصلی تیم ملی هستند و آینده درخشانی در پیش دارند. شهریورماه امسال نیز در مسابقات امیدهای کشور به میزبانی شهرکرد توانستیم مقام نایب قهرمانی را کسب کنیم. آن‌ها با وجود پیشنهادهای مالی بالا از سایر باشگاه‌ها، ترجیح می‌دهند در تیم ملایر باشند.

ایرنا: چرا این پیشنهادها را قبول نمی‌کنند؟
ملکی: آن‌ها دوست دارند برای تیم ملایر بازی کنند. حتی خودم پیشنهاد چند صد میلیونی از تیم‌های لیگ برتری داشتم که همراه با بازیکنانم نقل مکان کنیم و در شهری دیگر بازی کنیم. اما همه ما تعلق به استان همدان و تیم ملایر داریم. انتظار آنچنانی هم نداریم و با بودجه‌ای پایین‌تر از سایر تیم‌ها می‌توانیم امسال هم شگفتی ساز باشیم.

ایرنا: بنابراین مشکل اصلی تیم مالی است؟
ملکی: دقیقا. خیلی جاها پول دارند اما نیروی انسانی توانمند ندارند. اینجا در استان همدان ورزش ما استعدادهای نخبه بسیاری دارد اما پول ندارد. انتظار داریم مسوولان تا دیر نشده چاره اندیشی کنند چرا که زمینه مهاجرت آن‌ها به دیگر استان‌ها فراهم است. استان‌هایی که به واسطه برخورداری از کارخانجات و شرکت‌های دولتی و خصوصی سرمایه دار، دنبال جذب این استعدادهای نخبه هستند.

خیلی جاها پول دارند اما نیروی انسانی توانمند ندارند. اینجا در استان همدان ورزش ما استعدادهای نخبه بسیاری دارد اما پول ندارد.

ایرنا: وضعیت امسال تیم شما چطور است؟
ملکی: تیم فصل گذشته را که بیشتر آن‌ها بومی هستند را حفظ کرده‌ایم؛ بیشتر بازیکنان ما در رده سنی جوانان و حتی نوجوانان هستند و سال قبل شگفتی ساز شدند. هدف آن‌ها اثبات توانایی خود در لیگ برتر برای راه یابی به تیم‌های ملی است.

ما تیم خوبی را داریم اما با مشکل مالی مواجه هستیم و در نخستین بازی باید به مصاف فولاد هرمزگان برویم که تیمی متمول است و نمی‌دانیم با چه شرایطی قرار است مقابل این تیم به میدان برویم چون هنوز مشکلات پابرجا است و منتظر اقدام مسوولان هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha