«خونه مامان شکوه»؛ قصه‌ای دخترانه از کمپ ترک اعتیاد

تهران- ایرنا- کارگردان مستند «خونه مامان شکوه» گفت: دختران جوان با آرزوها و رویاهایی وارد این خانه می‌شوند و با داستان‌های مختلف و امیدهایی از این خانه خارج می‌شوند.

مهدی بخشی مقدم در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح مضمون قصه مستند خونه مامان شکوه که امسال در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور دارد، گفت: خونه مامان شکوه خانه ای است که دخترانی برای ترک اعتیاد در آنجا حضور دارند یعنی حالت کمپ است. این مستند قصه زندگی این بچه هاست که هر کدام به شکلی به این خانه وارد و از آن خارج می شودند. هرکدام در سن پایین یعنی بین ۱۸ تا ۲۵ ساله هستند و با آرزوها و رویاهایی وارد این خانه و با داستان های مختلف و امیدهایی از این خانه خارج می شوند.

«خونه مامان شکوه»؛ قصه‌ای دخترانه از کمپ ترک اعتیاد

این مستندساز در توضیح علت نامگذاری این مستند تاکید کرد: اسم فیلم به دلیل حضور مدیر آن کمپ است؛ چون بچه ها به عنوان مادر خودشان، او را قبول دارند و او را «مامان شکوه» صدا می کنند.

بخشی مقدم با اشاره به محل ساخت این مستند، اظهار داشت: این کمپ در ابتدا در اسلام شهر بود ولی آنها به دلیل اتفاقاتی جابه جا شده و امروز سمت شاپور (خیابان وحدت اسلامی) ساکن شده اند.

«خونه مامان شکوه»؛ قصه‌ای دخترانه از کمپ ترک اعتیاد

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سراغ ساخت این فیلم و این سوژه رفته است، گفت: دغدغه مهمی که داشتم این بود که بسیاری از کسانی که به سمت کمپ های ترک اعتیاد می روند، قادر به ترک نیستند و دوباره بازمی گردند. برای من مهم بود که در کمپ چه اتفاقاتی برایشان می افتد تا این که با خونه مامان شکوه آشنا شدم و توانستم اعتمادشان را جلب کنم تا بتوانیم فیلمبرداری کنیم و خیلی راحت با دخترانی که در آنجا هستند، صحبت کنیم که زندگی هایشان را روایت کنند.

بخشی مقدم درباره نحوه جلب اعتماد افراد این خانه و ترغیب آنان به گفت وگو بیان کرد: کار بسیار سختی بود اما افرادی در انجام این کار به ما کمک کردند. مثلا خود مامان شکوه به ما کمک کرد و شهرزاد همتی به عنوان مددکار اجتماعی این طرح، بسیار یاری رساند و توانست ارتباط صمیمانه ما با دختران را رقم بزند. خودم نیز به دلیل تجاربی که داشتم، توانستم بسیار خوب با این بچه ها ارتباط بگیرم.

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که باتوجه به موفقیت آخرین فیلم مستند خود (خانه ای برای تو: ۱۳۹۷)، میزان اقبال از اثر جدیدش را چطور می بیند، گفت: حقیقتا نمی دانم. چرا که امروز شرایط عادی نیست؛ اگر سال های گذشته بود، می توانستم بگویم که اقبال خوبی از این فیلم خواهد شد اما امروز نمی توانم بگویم اقبال چگونه خواهد بود و آیا اساسا مخاطب زیادی به سینما حقیقت خواهد آمد.

«خونه مامان شکوه»؛ قصه‌ای دخترانه از کمپ ترک اعتیاد
مستند خانه‌ای برای تو (۱۳۹۷)

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پس از مستند خانه ای برای تو هیچ اثری در چند سال اخیر نساخته است، گفت چهار سال از آن فیلم گذشت و حدود یک سال و نیم، درگیر این فیلم بودم که به پایان رسید و توانستیم کارهای پس از تولید را انجام دهیم و چون فیلم برای مرکز گسترش سینمای مستند بود، دوستان علاقه داشتند که در جشنواره سینما حقیقت امسال باشد.

بخشی مقدم ادامه داد: امروز شرایط فیلم سازی مستند شرایط سختی است که عشقی را می خواهد و من نمی خواستم هرکاری را انجام بدهم. می خواستم کار خوبی را انجام بدهم که شرایطش مهیا شود و شرایط بودجه دهی به تولید آثار مستند بسیار سخت شده است و نمی شود هرسال فیلم خوب ساخت. ضمن این که خودم می خواستم از اتفاقات فیلم خانه ای برای تو بگذرد و با فضای متفاوتی مواجه شوم. این فیلم بسیار متفاوت با فیلم خانه ای برای تو است و امیدوارم مخاطبانی که فیلم را می بینند آن را دوست داشته باشند.

«خونه مامان شکوه»؛ قصه‌ای دخترانه از کمپ ترک اعتیاد
مهدی بخشی مقدم در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت

به گزارش ایرنا در سال ۱۳۹۷ در دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی سینما حقیقت، تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند همراه با دیپلم افتخار به مهدی بخشی مقدم برای مستند خانه ای برای تو رسید. همچنین مهدی شامحمدی تهیه کننده خانه ای برای تو نشان فیروزه بهترین فیلم مستند را دریافت کرد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha