کارگردان «شهر گمشده»: مستندسازی در ایران پشتوانه تحقیقی ندارد

تهران- ایرنا- کارگردان مستند نیمه بلند «شهر گمشده» معتقد است مستندسازی در ایران خیلی پشتوانه تحقیقی ندارد و در این زمینه بسیار ضعیف هستیم.

مهدی افشارنیک که در شانزدهمین دوره از برگزاری جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با مستند ۵۶ دقیقه ای شهر گمشده در بخش مسابقه نیمه بلند ملی حضور دارد در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا فاصله سینمای مستند ایران و جهان را بسیار دانست و افزود: بخش مهم این مسأله آن است که سرمایه‌گذار برای پروژه‌های بزرگ مستند نداریم و اگر هم هست گرایش‌های خاص و ایدئولوژی خاص دارند.

وی تصریح کرد: نکته مهمتر این که مستند در حوصله بسیار زیاد ساخته می‌شود. مستندهای بزرگی که در دنیا ساخته می‌شود سه سال زمان می‌برد و تحقیق و گردآوری آن‌ها خیلی قوی است و ما در ایران در این زمینه خیلی ضعیف و معطوف به نتیجه هستیم و این ضعف مستندسازی ماست و من بیش از همه این ضعف را بر گردنم دارم.

افشارنیک که برای دومین بار است در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد و نخستین بار حضور او به سال ۹۷ برمی گردد در ارزیابی کیفی از روند برگزاری این رویداد بین‌المللی در ۱۵ دوره گذشته گفت: در سال ۹۷ آثاری که ارائه شده بود بسیاری قوی بودند که یکی از آن‌ها را عباس کیارستمی کارگردانی کرده بود.

کارگردان «شهر گمشده»: مستندسازی در ایران پشتوانه تحقیقی ندارد
نمایی از پشت صحنه «شهر گمشده»

فیلمسازهای خوبی در سینما حقیقت رشد کرده‌اند

وی اظهار داشت: در دوره‌هایی که این جشنواره طی کرده، سینما حقیقت سینمایی است که فضای مستقل‌تری از دیگر جشنواره‌هایی که در کشور برگزار می‌شود دارد و این استقلال به مشام می‌رسد و بوی خیلی خوبی می‌دهد و به همین خاطر فیلمسازهای خوبی در آن رشد کرده‌اند.

این کارگردان مستندساز می‌گوید امیدوارم امسال این استقلال فیلمسازان مستقل در دور جدید سینما حقیقت برجسته شود و این سینما حقیقت خود را حفظ کند.

وی درباره مضمون مستند شهر گمشده گفت: ماجرای فیلم در آبادان اتفاق می‌افتد و نخستین اعتصابات کارگری هم در این شهر شکل گرفته است.

افشارنیک گفت: آبادان شهری است که در تاریخ مدرن صنعتی ایران شکل گرفته و شکل‌گیری خیلی باشکوهی هم داشته است. بسیاری از پدیده‌های مدرن در ایران اولین بار در آبادان ایجاد شدند؛ از جمله صنعت مدرن که با نفت شروع شد و دیگر صنایع را هم با خود به همراه داشت از آبادان شکل گرفت.

وی اظهار کرد: چیزی که امروز ما از آبادان می‌شناسیم این است که هویتی مدرن دارد و این در ذهن مردم این شهر و در مجموع افکار عمومی ایران وجود دارد که آبادان سابقه خیلی باشکوهی داشته است.

افشارنیک گفت: در مقاطع مهم تاریخی ایران مانند ملی شدن صنعت نفت و مبارزات کارگری و انقلاب اسلامی، آبادان نقش بی‌بدیلی داشته است. با توجه به این تاریخچه، آبادان در کنش اقتصادی و اجتماعی خود وضعیتی پیدا کرده که شکوه آن از بین رفته و اگر این شکوه را از این شهر بگیریم به مثابه آتلانتیس گم شده است.

کارگردان شهر گمشده گفت: دوربین ما و تکاپویی که در این فیلم داشتیم دنبال این شکوه و سؤال بود که چرا آبادان به وضعیت امروز دچار شده و تعلق مردم این شهر یک حس تعلق تاریخی است.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از ۲۰ آذرماه شروع به کار کرد، ۶۳ فیلم ایرانی و ۲۲ فیلم بین‌الملل در این دوره از جشنواره به نمایش درمی‌آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha