قطر، اولین و آخرین بهشت تماشاگران؛ یک دل سیر فوتبال ببین

دوحه- ایرنا- تماشاگران برای اولین بار در تاریخ جام‌جهانی این فرصت را داشتند که با توجه به نزدیکی استادیوم‌ها در قطر، بازی‌های زیادی را تماشا کنند؛ فرصتی که دیگر تکرار نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به دوحه، جام‌جهانی قطر به روزهای پایانی رسیده و با شروع مرحله نیمه نهایی از امشب، شمارش معکوس برای رونمایی از قهرمان جام بیست و دوم در یک‌شنبه شب آینده در استادیوم لوسیل سریع‌تر می‌شود. علاوه بر کیفیت بالای بازی‌‎های جام که قطر ۲۰۲۲ را نامزد بهترین جام تاریخ کرده، برگزاری دیدارها در این کشور حاشیه جنوب غربی خلیج فارس برای تماشاگران و هوادارانی که تشنه دیدن فوتبال هستند هم یک فرصت استثنایی بوده است. با توجه به نزدیکی ورزشگاه‌ها که دورترین آن تنها ۶۰ کیلومتر با مرکز دوحه فاصله دارد، هواداران فرصت را این داشته و دارند که تا دل‌شان می‌خواهد بازی‌های بیشتری را از بین ۶۴ مسابقه جام برای تماشا انتخاب کنند و به استادیوم بروند.

ایده‌آل‌تر از این برای تماشاگران امکان نداشت

قطر با وسعت ۱۱ هزار و ۵۸۱ متر مربع مساحتی تقریبا معادل استان قم یکی از کوچکترین استان‌های ایران دارد، مسئله‌ای که باعث شده تا جام‌جهانی تنها در یک محدوده کوچک و با فاصله نزدیک در دوحه و اطراف آن برگزار شود. این فاصله کم باعث شده تا ۸ استادیومی که قطری‌ها برای بازی‌های جام‌جهانی انتخاب کرده‌اند، فاصله زیادی با هم نداشته باشند و با یک مترو یا تاکسی و اتوبوس در دسترس باشند.

ورزشگاه لوسیل میزبان فینال در حدود ۱۵ کیلومتری شمال دوحه قرار دارد، ورزشگاه البیت دیگر ورزشگاه مهم قطر که میزبان مسابقات مهمی مانند یکی از دیدارهای نیمه نهایی و بازی رده بندی است، در جنوب شرقی شهر کوچک الخور و چهل‌ کیلومتری شمال دوحه واقع شده‌ است. از مرکز شهر الخور تا این استادیوم حدود ۴ کیلومتر است و این ورزشگاه را می‌شود دورترین استادیوم میزبان جام‌جهانی قطر به حساب آورد.

قطر، اولین و آخرین بهشت تماشاگران؛ یک دل سیر فوتبال ببین

استادیوم احمد بن‌علی در حاشیه شهر الریان، در قسمت شرقی شهر دوحه قرار گرفته و تا مرکز شهر دوحه حدود ۲۰ کیلومتر فاصله وجود دارد،ورزشگاه الجنوب در شرق شهر الوکره و در ۱۰ کیلومتری جنوب دوحه قرار گرفته‌ است، استادیوم خلیفه در غرب شهر دوحه و حدود ۱۰ کیلومتر با مرکز این شهر فاصله دارد. استادیوم بنیاد قطر نیز در شمال غربی شهر دوحه قرار دارد و با مرکز این شهر حدود ۱۴ کیلومتر فاصله دارد.

استادیوم ۹۷۴ یا راس ابو عبود در شرق شهر دوحه قرار دارد، این استادیوم مرکزی‌ترین ورزشگاه جام‌جهانی است که چند کیلومتر با انتهای شرقی کورنیش و کمتر از دو کیلومتر با موزه ملی قطر فاصله دارد و در عرض ۳۰ تا ۴۰ دقیقه می‌توان از سمت شرقی مرکز دوحه به استادیوم رفت. ورزشگاه الثمامه هم در جنوب شهر دوحه قطر قرار دارد و حدود ۷ کیلومتر با مرکز شهر دوحه فاصله دارد.

قطر، اولین و آخرین بهشت تماشاگران؛ یک دل سیر فوتبال ببین

همان طور که خواندید نزدیک‌ترین استادیوم کمتر از ۲ کیلومتر و دورترین استادیوم نزدیک تنها ۴۰ کیلومتر با مرکز دوحه فاصله دارند، این فاصله کوتاه بهترین فرصت برای تماشاگرانی بود که به قطر آمده‌اند و آنها می‌توانستند به عنوان مثال در بازی‌های مرحله گروهی، هر ۴ مسابقه هر روز را از نزدیک تماشا کنند.

با توجه به فاصله نه چندان زیاد استادیوم‌ها، تماشاگران می‌توانستند بدون پرداخت هزینه‌ای با مترو به اکثر استادیوم‌ها بروند و یک جام‌جهانی لذت بخش را تجربه کنند.

روسیه، مشت نمونه خروار

تجمیع استادیوم‌های میزبان جام‌جهانی در یک محدوده که حداکثر۵۰ کیلومتر با مرکز دوحه فاصله دارند، فرصتی بود که برای اولین بار نصیب تماشاگران فوتبال شد تا آنها بتوانند هر چقدر می‌خواهند فوتبال ببینند، بدون اینکه بخواهند مانند دوره‌های گذشته فاصله چند صد یا حتی چند هزار کیلومتری را با قطار، هواپیما و اتوبوس برای تماشای تنها یک بازی طی کنند.

قطر، اولین و آخرین بهشت تماشاگران؛ یک دل سیر فوتبال ببین

فاصله استادیوم ها و شهرهای میزبان جام‌جهانی گذشته که سال ۲۰۱۸ در روسیه برگزار شد، گویای همه چیز است. مسکو، سن پترزبورگ، کالینینگارد، قازان، نیژنی نووگورود، سامارا، ولگاگراد، سارانسک، روستوف، سوچی و ایکاترینبورگ ۱۱ شهر میزبان جام‌جهانی گذشته بودند، تنها نگاهی به فاصله ۴ شهر میزبان با پایتخت روسیه یعنی مسکو اگر به عنوان مرکز در نظر گرفته شود، نشان می‌دهد که تماشاگران در دوره گذشته در بهترین حالت برای تماشای یک بازی باید با توجه به فاصله زیاد و حمل و نقل، حداقل ۲ روز زمان در نظر می‌گرفتند و این سبب می‌شد که بازی‌های خیلی کمتری را نسبت به این دوره جام‌جهانی تماشا کنند.

به عنوان نمونه فاصله ۴ شهر ایکاترینبورگ، سارانسک، سن پترزبورگ و کازان تا مسکو به ترتیب هزار و ۷۵۵ کیلومتر، ۶۵۰ کیلومتر، ۷۱۲ کیلومتر و ۸۱۵ کیلومتر بود که سبب شده بود تماشاگران مانند تمامی دوره‌های قبلی جام‌جهانی سفرهای سختی را برای تماشای یک بازی بر خلاف این دوره تجربه کنند.

قطر، اولین و آخرین جام رویایی تماشاگران

البته این فرصت برای آخرین بار در قطر برای تماشاگران وجود دارد تا با توجه به نزدیکی فوق‌العاده استادیوم‌ها تا جایی که دوست دارند فوتبال ببینند. با توجه به ۴۸ تیمی شدن جام‌جهانی از دوره آینده، قطر آخرین میزبان تک این رقابت‌ها بود و از دوره بعد این مسابقات با میزبانی حداقل ۳ کشور برگزار می‌شود تا دیگر هیچ وقت بهشت دوحه برای تماشاگران تکرار نشود.

جام‌جهانی ۲۰۲۶ طبق اعلام فیفا در سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار و ۱۱ ایالت آتلانتا، بوستون، هیوستون، دالاس، میامی، لس‌آنجلس، نیویورک، فیلادلفیا، سان‌فرانسیسکو، سیاتل و کانزاس در امریکا، شهرهای گوادالاخارا، مونتری و مکزیکوسیتی در مکزیک و شهرهای ونکوور و تورنتو در کانادا میزبان مسابقات خواهند بود.

قطر، اولین و آخرین بهشت تماشاگران؛ یک دل سیر فوتبال ببین

با توجه به فاصله زیاد بین شهرهای میزبان حتی در داخل یک کشور مانند آمریکا، باید گفت پرونده تماشای حداکثری بازی‌های جام‌جهانی برای هواداران که در قطر باز شده بود، در این کشور هم بسته می‌شود، تا جام بیست و دوم یک استثنای تاریخی برای تماشاگران باشد که برای تماشای دیدارها دیگر دردسر مسافت‌های طولانی، پرواز و قطار و اتوبوس را نداشتند.به طوری که اگر در این دوره یک تماشاگر در یک روز می‌توانست ۴ بازی را تماشا کند، در دوره بعدی باید برای تماشای یک بازی ۴ روز وقت بگذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha