سرمای شدید پاییزی موجب افزایش ۵۵ درصدی آمار گازگرفتگی در خراسان رضوی شد

مشهد- ایرنا- مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمار موارد احتمال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اعلامی به اورژانس ۱۱۵ در آذر ماه امسال به دلیل سرمای شدید هوا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی نسبت به آذر ماه سال گذشته ۵۵ درصد رشد یافته است.

محمد علیشاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمار موارد احتمال مسمومیت با گاز منوکسید کربن در آذر ماه سال گذشته ۴۰ مورد بوده که در آذر ماه امسال به ۶۲ مورد افزایش یافته است که این افزایش را فقط می‌توان با رعایت نکات ایمنی که از بروز مسمومیت جلوگیری می‌کند کاهش داد.

وی با بیان این که هم اکنون آمار دقیقی از میزان موارد احتمالی مسمومیت با گاز منوکسید کربن در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دسترس نیست ادامه داد: برخی افراد که دچار این حادثه شده‌اند با اورژانس تماس نمی‌گیرند و خودشان شخصا به بیمارستان مراجعه می‌کنند و آمار دقیق آن را بیمارستان امام رضا(ع) و پزشکی قانونی خراسان رضوی اعلام می‌کنند.

میزان گاز گرفتگی در پاییز امسال بیش از ۲۴ درصد کاهش یافته است

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان موارد احتمال اولیه مسمومیت با گاز منوکسید کربن در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی ۲۴.۳۵ درصد کاهش یافته است.

محمد علیشاهی افزود: سال گذشته از مهرماه تا ۲۰ آذرماه تعداد ۱۵۶مورد احتمال اولیه مسمومیت ثبت و گزارش شده بود که این عدد از مهرماه تا ۲۰ آذرماه امسال به ۱۱۸ مورد رسیده است.

وی شروع هشدارها و اطلاع‌رسانی مداوم اصحاب رسانه، آموزش در مدارس، پخش فیلم و مستند و افزایش سطح اطلاعات مردم را علت کاهش آمار گازگرفتی امسال دانست.

بروز اختلالات گوارشی از علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن است

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان این که علائم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌تواند به صورت بسیار متفاوت در افراد ظاهر شود گفت: در ‏برخی موارد علائم و نشانه‌های مسمومیت با این گاز به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و ‏استفراغ در فرد ظاهر می‌شود.

دکتر علی یزدانی افزود: منوکسید کربن، گازی بی‌رنگ و بی بو است و عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوخت ناقص نفت و گاز است، اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به ویژه در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

وی ادامه داد: بر اثر تنفس مقدار فراوان گاز مونوکسید یا جذب آن از راه پوست، این ماده وارد خون می‌شود و به جای اکسیژن وارد ارگان‌های حیاتی بدن، چون قلب و مغز و شُش‌ها می‌شود و به این ترتیب باعث مرگ افراد می‌شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه‌ها، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می‌‏دهد.

یزدانی با بیان این که علائم مسمومیت با منوکسیدکربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال است که با مقادیر پایین‌تری از ‏منوکسیدکربن بروز می‌کند افزود: همچنین تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن به ویژه در کودکان، می‌تواند با بروز ‏اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.

وی ادامه داد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال وی به هوای آزاد است و در ‏صورت قطع تنفس بیمار، باید احیای قلبی ریوی را آغاز کرد و ‏با مرکز اورژانس۱۱۵ تماس گرفت.‏

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که با وجود توصیه‌ها و هشدارها اما باز هم همه ساله با شروع فصل سرد، شاهد حوادث ناگوار در این زمینه هستیم تاکید کرد: برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن باید به نکات پیشگیرانه توجه کرد و در صورت بروز مسمومیت پس از انجام اقدامات اولیه، با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل شود.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۰ پایگاه عملیاتی شامل ۹۸ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha