«کوهستان بی‌صدا»؛ قصه پیرمردی که هرگز به سینما نرفته بود

تهران- ایرنا- کارگردان مستند «کوهستان بی‌صدا» گفت: این مستند قصه پیرمرد ناشنوایی‌ست که سال‌هاست در منطقه ای کوهستانی زندگی می‌کند؛ او هرگز به سینما نرفته اما حضور و همراهی‌اش در ساخت این اثر غافلگیرکننده بود.

فرود عوض‌پور که امسال با فیلم کوهستان بی‌صدا در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند در شانزدهمین جشنواره بین الملللی سینما حقیقت حضور داشت، در مورد مضمون قصه این اثر به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: کوهستان بی‌صدا قصه پیرمرد ناشنوایی ست که سالهاست در منطقه ای کوهستانی زندگی می کند و روش های متفاوتی را برای ارتباط برقرار کردن با محیط اطرافش انتخاب کرده و به کار گرفته است.

وی توضیح داد: آدمی که نمی شنود و نمی تواند صحبت کند و نزدیک هشتاد سال در چنین محیطی زندگی می کند باید شخصیت خاصی باشد که بتواند در چنین جایی دوام بیاورد، چرا که اساسا هیچ خانه دیگر و روستایی در آن اطراف نیست و این محل برای زندگی محلی بسیار سخت و مملو از خطرات فراوان است.

عوض‌پور اظهار داشت: پاییز سال ۹۸ تصویربرداری این مستند در لرستان حوالی خرم‌آباد و الشتر آغاز شد. متاسفانه شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های رفت و آمد و سفر و شرایط دشوار اقلیمی باعث شد، کار بسیار سخت پیش برود. ما نیاز به چهار فصل تصویربرداری و همراهی با شخصیت اصلی فیلم، آقای حجت داشتیم.آن سال زمستان، برف نبارید و به همین دلیل تصویربرداری زمستان را به سال بعد موکول کردیم.

«کوهستان بی‌صدا»؛ قصه پیرمردی که هرگز به سینما نرفته بود

وی افزود: به دلیل شرایط خاص طبیعت، صعب العبور بودن منطقه و دور بودن از نقاط شهری، تصویربرداری و همراهی با آقای حجت دشوار بود. ما مقاطعی مثل برداشت محصول یا سفرهای کوتاه و بلند او به کوهستان یا مناطق مختلف را تصویربرداری می کردیم و در کنارش بودیم. این جریان باعث طولانی شدن فیلم شد و بالاخره در سال ۱۴۰۰ تصویربرداری به پایان رسید.

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که این مکان در کجای جغرافیای ایران قرار دارد گفت: این کوهستان که این پیرمرد در آن اقامت دارد نزدیک خرم آباد لرستان است. در این مستند تلاش کردم این شخصیت و جهان اطرافش را آنگونه که هست به تصویر بکشم.

این کارگردان گفت: این شخصیت به سینما نرفته بود اما بسیار باهوش بود. زمانی که می خواستیم فیلم را شروع کنیم، با او ارتباط گرفتیم و درباره آن توضیح دادیم. حضور و همراهی‌اش غافلگیرکننده بود. او اگرچه فکر نمی‌کرد پروسه تولید این قدر طولانی شود، چند سال در کنار ما بود و خوشبختانه جز شرایط اقلیمی سخت و کرونا، مشکلی بر سر راه تولید فیلم نداشتیم.

وی در توضیح چرایی ساخت این فیلم و پرداخت این سوژه تاکید کرد: از قبل در مورد این فرد شنیده بودم و داستان زندگی اش را می دانستم؛ قرار بود مستندی را در نزدیکی همین محل بسازیم و زمانی که درگیر پیش تولید آن کار بودیم به این شخص برخوردیم. خواست خدا بود یا قسمت را نمی دانم اما در برنامه هایم بود که روزی به این محل بروم و این شخص را ببینم و داستان زندگی اش برای من جذاب بود.

«کوهستان بی‌صدا»؛ قصه پیرمردی که هرگز به سینما نرفته بود

این کارگردان مستند در مورد شرایط زندگی این پیرمرد گفت: محل زندگی او یک تک خانه است؛ این فرد زن و فرزند دارد؛ پسرانش ازدواج کرده اند و دخترش هم دانشجو است اما این زن و فرزندان به دلیل مسائلی چون بهداشت، مسافت، آموزش و ... سالهاست که در شهر زندگی می کنند.

عوض‌پور توضیح داد: این فرد در حقیقت در خانه پدری اش زندگی می کند؛ خواهران و برادرانش به مرور زمان از این خانه رفته اند و این فرد تنها بازمانده است.

این مستندساز در توضیح این موضوع که اقبال مخاطب از این مستند را چطور می بیند، بیان کرد: چون اولین نمایش عمومی این مستند است هنوز از بازخوردها مطمئن نیستم؛ باید صبر کرد و دید که مخاطبان چگونه با این اثر ارتباط می گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که ژانر این فیلم چیست، گفت: کوهستان بی‌صدا دارای موضوعی اجتماعی است؛ البته که پرتره هم هست اما به دلیل موضوعاتی که مطرح می کند و قصه ای که به آن می پردازد قسمت اجتماعی بودن آن برجسته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha