دانشمندان موفق شدند یک واکنش همجوشی هسته‌ای تولید کنند

تهران - ایرنا - دانشمندان برای اولین‌بار توانستند با موفقیت یک واکنش همجوشی هسته‌ای را تولید کنند که منجر به بهره خالص انرژی می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه سی‌اِن‌اِن (CNN)، دانشمندان در تأسیسات ملی احتراق در آزمایشگاه ملی لارِنس لیوِرمور در کالیفرنیا در آمریکا، برای اولین‌بار توانستند با موفقیت یک واکنش همجوشی هسته‌ای را تولید کنند که منجر به بهره خالص انرژی شد.

نتیجه این آزمایش، گامی عظیم در راستای چند دهه تلاش برای آزادکردن منبع بی‌نهایت انرژی پاک است که احتمالاً پایانی برای وابستگی به سوخت‌های فسیلی خواهد بود. محققان به مدت چند دهه‌ تلاش کرده‌اند تا همجوشی هسته‌ای خورشید را بازآفرینی کنند.

دانشمندان موفق شدند یک واکنش همجوشی هسته‌ای تولید کنند

همجوشی هسته‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند اتم در یک اتم بزرگ‌تر ذوب می‌شوند. این فرایند انرژی زیادی به صورت گرما تولید می‌کند. همجوشی هسته‌ای برخلاف شکافت هسته‌ای که برق را در سراسر جهان تأمین می‌کند، زباله‌های رادیواکتیو با عمر طولانی تولید نمی‌کند.

دانشمندان در سراسر جهان با استفاده از روش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا با حرکتی خزنده پیشرفت کنند و به یک هدف مشترک دست یابند. پروژه تأسیسات ملی احتراق، انرژی را از همجوشی هسته‌ای با آنچه به‌عنوان همجوشی اینرسی گرماهسته‌ای شناخته می‌شود، ایجاد می‌کند. در عمل، دانشمندان آمریکایی گلوله‌های حاوی سوخت هیدروژنی را به آرایه‌ای متشکل از حدود ۲۰۰ لیزر شلیک می‌کنند و مجموعه‌ای از انفجارهای بسیار سریع و مکرر را با سرعت ۵۰ بار در ثانیه ایجاد می‌کنند.

دانشمندان موفق شدند یک واکنش همجوشی هسته‌ای تولید کنند

انرژی جمع آوری‌شده از نوترون‌ها و ذرات آلفا به صورت گرما استخراج می‌شود و کلید تولید انرژی در این گرما نهفته است. به‌دست آوردن انرژی خالص از همجوشی هسته‌ای کاری بزرگ است؛ اما در مقیاسی بسیار کوچک‌تر از آنچه برای برق‌رسانی به شبکه‌های برق و گرمایش ساختمان‌ها لازم است، اتفاق می‌افتد.

پژوهشگران معتقدند دانشمندان در سرتاسر جهان باید در جهت افزایش چشمگیر پروژه‌های همجوشی خود و همچنین کاهش هزینه‌ها تلاش کنند. آن‌ها می‌گویند: باید کارهای بیشتری باید انجام شود تا امکان تولید برق در مقیاس تجاری از طریق همجوشی حاصل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha