رئیس دانشگاه شیراز: موضوعات خمس و زکات و پژوهش‌های اقتصاد اسلامی نیازمند توجه بیشتر است

شیراز- ایرنا- رئیس دانشگاه شیراز گفت: ضرورت دارد که در هفته پژوهش به پژوهش‌های حوزه علوم انسانی بیشتر توجه کنیم چرا که نخستین نیاز جدی و ضروری جامعه ما است.باید در حوزه علوم انسانی به بحث اقتصاد اسلامی، خمس، زکات و کسب حلال توجه جدی تر شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمد موذنی روز سه شنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان فارس در شیراز افزود: شاید یکی از دلایل بحران هایی که امروز در جهان می بینیم کم توجهی به همین مباحث باشد و بنابراین جا دارد که محققان علوم انسانی روی این موضوع کار دقیق علمی انجام دهند و آثار و تبعات کسب نامشروع در نسل فعلی و نسل های بعد را به دقت مورد بررسی قرار دهند.
او اظهار داشت: ما در استفاده از آن گنجینه با ارزش و گران سنگ فرهنگ دینی که در اختیار داریم خوب عمل نکردیم و نتیجه آن نیز وجود برخی مشکلاتی است که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم.

رییس دانشگاه شیراز : موضوعات خمس و زکات و پژوهش های اقتصاد اسلامی نیازمند توجه بیشتر است
باید به جامعه نخبگان نگاه ویژه داشته باشیم

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس هم گفت: همه معتقدیم که یکی از سرمایه های اصلی کشور، نخبگان و مشاهیر حوزه های مختلف هستند و چون به پیشرفت کشور می اندیشیم باید به این جامعه نگاه ویژه داشته باشیم.
دکتر حبیب شریف افزود: هدف بنیاد ملی نخبگان نیز شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در زمینه نخبه پروری، نخبه گزینی و نخبه شناسی است.
وی ادامه داد: البته در تکریم و الگوسازی از نخبگان و توجه به آنها همه دستگاه های اجرایی وظیفه دارند و ماموریت تمام دستگاه ها است.

استفاده از ظرفیت خیرین با ایجاد مجمع خیرین نخبه پرور
رئیس بنیاد نخبگان فارس، در خصوص شکل گیری مجمع خیرین نخبه پرور استان نیز گفت: در سال ۹۳ پیشنهاد شکل گیری یک سازمان مردم نهاد به نام مجمع خیرین نخبه پرور با هدف استفاده از ظرفیت خیرین از سوی دکتر ایمانیه استاندار فارس که در آن سال رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود مطرح شد.
شریف افزود: این مهم از سال ۹۵ محقق شد و آنقدر حوزه های مختلف مخاطبان توسعه پیدا کرده که این مجمع به یک بازوی قدرتمند نه تنها برای بنیاد نخبگان فارس بلکه برای بنیاد ملی نخبگان تبدیل شد.
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه چند قرارداد و تفاهم نامه نیز بین مجمع و بنیاد ملی منعقد شده و همچنین مجمع از تابستان امسال موظف شده که در تمام استان ها این سمن شکل گیرد و ما نیز امیدواریم که شبکه ملی مجمع خیرین نخبه پرور کشور که تاکنون در پنج استان کشور به ثبت رسیده، شکل گیرد.

رییس دانشگاه شیراز : موضوعات خمس و زکات و پژوهش های اقتصاد اسلامی نیازمند توجه بیشتر است
تجلیل از ۶۰ پژوهشگر و فناور برتر فارس

مدیر اجرایی ستاد هفته پژوهش و فناوری در استان فارس هم گفت: در مراسم امروز و به مناسبت هفته پژوهش و فناوری از حدود ۶۰ نفر از پژوهشگران و فناوران برتر استان از دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان تجلیل خواهیم کرد.
دکتر سید آیت الله رزمجو افزود: همچنین شعار هفته پژوهش امسال با توجه به شعار سال «پژوهش و فناوری، پیشران تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» انتخاب شده است.
وی، در خصوص برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان فارس هم گفت: هدف از برپایی این نمایشگاه که تا ۲۳ آذرماه جاری دایر است، معرفی جدیدترین دستاوردهای پژوهش و فناوری به عموم مردم و جذب سرمایه‌گذاران است.
او افزود: از دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه می توان به آشنایی دانش‌آموزان با فن‌بازار و تجاری‌سازی دانش اشاره کرد تا از این طریق افراد را از سنین پایین با فعالیت در حوزه پژوهش و فناوری آشنا کنیم.
رزمجو گفت: بر همین اساس امسال سعی کردیم، حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه پژوهش و فناوری پررنگ‌تر باشد و امکان بازدید دانش‌آموزان از نمایشگاه‌ را نیز فراهم کرده‌ایم.

پژوهش و نیازهای جامعه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست گفت: موتور محرکه آموزش، پژوهش است اما ما موفق نشدیم نیازهای جامعه را از طریق پژوهش‌ها رفع کنیم و وضعیت در این خصوص مطلوب نیست.

دکتر سید وحید حسینی در آیین تجلیل از ۶۰ پژوهشگر و فناور برتر فارس در شیراز بیان کرد: در یکسال گذشته زیر ساخت‌ها را برای امر پژوهش و توسعه فضای فیزیکی ایجاد کرده‌ایم و ارائه طرح های یک هزار و ۹۳۶ طرح پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصویب شده است.

او با بیان اینکه علوم پزشکی شیراز طی یکسال گذشته ۲ هزار و ۷۷۲ مقاله در مجلات معتبر منتشر کرده است، افزود: پارک علم و فناوری با ۳۲ شرکت راه‌اندازی شده است. ۷۸قلم محصولات فناورانه توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده، ۸۰ طرح و انعقاد ۱۸ قرارداد در دانشگاه با صنعت از دیگر فعالیت‌ها است.

حسینی با بیان اینکه هدف ما اینست که به انجام تحقیقات کاربردی کمک کنیم زیرا چاپ مقاله صرف کافی نیست، افزود: طی یکسال گذشته موفق به تخصیص ۱۵ میلیارد تومان برای طرح‌های تحقیقاتی شده‌ایم و تا پایان مهر ۱۴۰۱ به تعهداتمان در این حوزه عمل کرده‌ایم؛ اما بودجه‌ها کفایت نمی کند و امیدواریم بتوانیم وضعیت بهتری در این خصوص فراهم کنیم.

حسینی همچنین با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه سوم کشور را در حوزه فناوری دارد، گفت: طی یکسال اخیر توانستیم ۱۳ شرکت را ارتقا داده و از مراکز رشد به پارک علم و فناوری ارسال کنیم. اما رسالت ما خیلی بیشتر از اینها است و از پژوهشگران خواستارم مشکلات مردم را مشکلات خودشان بدانند و در این باره بیش از پیش فعالیت کنند.

در این مراسم ضمن تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان فارس، از جایزه زنده یاد دکتر فرح پیرویان که در زمینه قلب اطفال فعالیت داشته و همچینن از کتاب زنده یاد دکتر لطف الله یارمحمدی از استادان برجسته و برگزیده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha