۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۷:۲۰
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 84970626
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روابط حزب الله با جریان آزاد ملی، ریشه دار و عمیق 

دمشق – ایرنا – کشور لبنان این روزها و از زمان تحویل کاخ بعبدا از سوی "میشل عون" در تاریخ هشتم آبانماه در پیچ نبود رییس جمهور گیر کرده و پارلمان این کشور نیز با برگزاری نهمین نشست خود نتوانسته از این مساله به سلامت گذر کند.

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا از دمشق، قبل از موضوع نامشخص بودن انتخاب رییس جمهور لبنان، نبود دولت منتخب در این کشور نیز به مشکلات این کشور افزوده است و طرح شدن اختلاف میان دو جریان مطرح و متحد یعنی حزب الله و جریان آزاد ملی لبنان هم شبهاتی در جامعه این کشور ایجاد کرده است.
موضوع مطرح شدن اختلاف میان جریان آزاد ملی لبنان که هم اکنون "جبران باسیل" داماد میشل عون ریاست آن را بر عهده دارد به برگزاری نشست اخیر دولت موقت لبنان در حدود ۱۰ روز پیش باز می گردد، نشستی که وزرای وابسته به جریان آزاد ملی در آن شرکت نکردند، ولی وزرای وابسته به حزب الله در آن حضور یافتند.
جلسه اخیر هیات دولت لبنان که با درخواست "نجیب میقاتی" نخست وزیر موقت این کشور برگزار شد، موجب گردید تا جبران باسیل ضمن متهم کردن میقاتی به نقض قانون اساسی، از حضور نمایندگان حزب‌الله در جلسه شورای وزیران نیز انتقاد کند.
برخی رسانه های لبنانی و منطقه به گونه ای با قضیه انتقاد جبران باسیل در خصوص انتقاد از حزب الله برخورد کردند که گویی وی مخالف حزب الله است و این در حالی می باشد که اختلاف عمده وی با "نجیب میقاتی" نخست وزیر دولت موقت می باشد نه حزب الله.
باسیل که از ابتدا با نخست‌وزیری میقاتی مخالف بود بعد از انتصاب دوباره او به عنوان مامور تشکیل کابینه در چند ماه گذشته، اختلافات بیشتری با وی پیدا کرد؛ اختلافاتی که بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون و ورود لبنان به خلأ ریاست‌جمهوری، به اوج رسید. جبران باسیل با استناد به اینکه طبق قانون اساسی لبنان، دولت موقت نمی‌تواند اختیارات رئیس جمهور را بر عهده بگیرد، به اقداماتی که دولت پیشبرد امور میقاتی انجام می‌دهد، معترض است.

واکنش حزب‌الله به انتقاد جبران باسیل
اظهارات باسیل درباره اعتراض به مشارکت حزب‌الله در جلسه اخیر شورای وزیران لبنان که برای تصمیم‌گیری درباره پرونده‌های فوری مربوط به بیمارستان‌ها و تهیه دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج برگزار شده بود، پاسخ حزب‌الله را به دنبال داشت و این حزب با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر تعهد به توافقات با دوستان و هم‌پیمانان دلایل خود برای حضور در این نشست را شرح داد.
در بیانیه حزب‌الله در این خصوص قید شده که، «ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم با هیچ یک از دوستانمان وارد مناقشه شویم؛ مواضعی که اخیرا جبران باسیل اتخاذ کرده نیاز به بحث دارد، اما ما خود را ملزم به اظهار نظر درباره دو مسئله جهت شفاف‌سازی آن برای افکار عمومی می‌دانیم. مسئله اول آن است که حزب‌الله هرگز اعلام نکرده تا زمانی که همه مولفه‌های دولت موافق نباشند دولت پیشبرد امور نمی‌تواند تشکیل جلسه دهد. آنچه که ما قبلا به صراحت گفته‌ایم و بعد از مشورت با نبیه بری و نجیب میقاتی بر سر آن توافق کردیم این است که دولت پیشبرد امور جز در موارد ضروری و فوری تشکیل جلسه نخواهد داد، اما ما نگفتیم که دولت تا بعد از اجماع همه اعضا نمی‌تواند تشکیل جلسه دهد».
حزب‌الله در ادامه بیانیه خود تاکید کرده، «اما مسئله دوم این است که ما برای شرکت در جلسه دولت دعوت شدیم و شرط ما این بود که دستور کار این نشست صرفا محدود به مسائل ضروری و فوری باشد که تاخیر در آنها جایز نیست و همچنین شورای وزیران قادر به حل آنهاست. ما بعد از بررسی موضوعات و اطمینان از اینکه مسائل مطرح شده در جلسه شورای وزیران مطابق با نیازهای مردم است، تصمیم به شرکت در جلسه گرفتیم».
همانگونه که مشخص است، حزب الله در بیانیه خود به صراحت به انتقاد جبران باسیل پاسخ داده و شبه ای باقی نگذاشته است و نکته مهم این که نباید از یک انتقاد معمولی و پاسخ متقابل در یک موضوع سیاسی نتیجه گیری اختلاف اساسی بگیریم، چرا که در انتلاف های سیاسی اینگونه اختلاف نظرها طبیعی می باشد و پیش از این نیز در مواردی این دو حزب مطرح شیعی و مسیحی در عین توافق راهبردی با هم اختلاف نظرهایی در برخی مسایل داشته اند.

ائتلاف حزب الله با جریان آزاد ملی لبنان چه زمانی آغاز شد؟
ششم فوریه سال ۲۰۰۶ آغاز تحولی مهم در عرصه سیاسی لبنان بود؛ روزی که روابط جریان آزاد ملی به ریاست وقت "میشل عون" در آن زمان با حزب‌الله پایه ریزی شد. در این تاریخ میشل عون و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در کلیسای "مار میخائیل" توافقی را امضا کردند که موجب ایجاد اتحاد و اجماع بین دو طرف بر سر مبانی اساسی سیاست داخلی و خارجی شد. جریان آزاد ملی و حزب‌الله همواره تاکید کرده‌اند که روابط آنها بر پایه احترام متقابل و اعتماد و دوستی بنا شده است.
در سال ۲۰۰۶ به دنبال تحولات سیاسی مختلف لبنان و بعد از تنش‌هایی که در پی ترور "رفیق حریری" نخست‌وزیر فقید این کشور (در سال ۲۰۰۵) به وجود آمده بود، حزب‌الله و جریان آزاد ملی که یک حزب معروف و موثر مسیحی در عرصه لبنان است برای هماهنگی و همکاری در پرونده‌های مختلف توافقی را امضا کردند و از آن پس این دو حزب مطرح لبنان در بسیاری موارد همکاری های خوب و نزدیکی در جهت منافع ملی لبنان با هم داشته اند.
هدف از این توافق، اجرای گفت ‌وگوی ملی برای حل بحران‌ها و حمایت و صیانت از حاکمیت و استقلال لبنان بود. البته جریان آزاد ملی مهمترین ضلع مسیحی ائتلاف ۸ مارس به رهبری حزب‌الله نیز محسوب می‌گردد، اما بعد از توافق مار میخائیل اتحاد و همکاری دو حزب در چارچوب ابعاد گسترده‌تری قرار گرفت.
براساس قرارداد "مار میخائیل"، حزب‌الله و جریان آزاد ملی به عنوان دو متحد راهبردی در زمینه‌های مختلف از جمله پرونده سیاسی لبنان تاکنون با هماهنگی و همکاری عمل کرده‌اند و ائتلاف این دو حزب شیعی و مسیحی نقش مهمی در حفظ انسجام و ثبات داخلی لبنان ایفا کرده است.
این دو جریان در همه دوره‌های انتخابات پارلمانی لبنان بر اساس ائتلاف و اتحاد قبلی خود عمل کرده‌اند؛ همانند اتفاقی که در انتخابات می گذشته رخ داد و با وجود اختلاف نظرهای باسیل و "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان و رهبر جنبش امل که در ائتلاف حزب‌الله است، اما آسیبی به همکاری جریان آزاد ملی و حزب‌الله نرسید؛ در پرونده‌های داخلی همچون مبارزه با فساد نیز همکاری موثری میان دو طرف وجود دارد.
در عرصه مقاومت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان نیز جریان آزاد ملی نقش موثری در حمایت از حزب الله داشته و این جریان با حمایت از رویکرد نظامی و مقاومتی حزب‌الله برابر رژیم صهیونیستی، سلاح مقاومت را از عناصر حیاتی برای محافظت از حاکمیت و ملت لبنان می‌داند که اوج این همکاری ها در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ نمود پیدا کرد.
در موضوع پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی نیز جبران باسیل بارها با اشاره به نقش سلاح حزب‌الله در مجبور کردن صهیونیست‌ها به عقب‌نشینی از منطقه دریایی لبنان تاکید کرده که، مقاومت قدرت مذاکراتی لبنان را افزایش داد.
اما در قضیه انتخاب رییس جمهور جدید لبنان با توجه به تلاش های حزب الله، هنوز جریان آزاد ملی بر سر گزینه واحد با حزب الله توافق نکرده و حتی گزینه خود را نیز معرفی نکرده است و فقط به مخالفت با گزینه های موجود پرداخته و این در حالی است که در حال حاضر به غیر از گزینه های مطرح شده فعلی که هیچ یک نخواهند توانست رای قاطع پارلمان لبنان را کسب کنند، گزینه خوبی برای به عهده گرفتن سکان هدایت بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) وجود دارد.
هم اکنون حزب الله گزینه خود را طبق توافق طائف از میان مسیحیان مارونی برای ریاست جمهوری لبنان انتخاب کرده ولی به طور علنی نام آن را مطرح نکرده است، ولی جبران باسیل هنوز تلاشی برای همفکری در این باره نکرده است.
میشل عون به عنوان رهبر اصلی جریان آزاد ملی لبنان همواره تاکید ‌کرده که «توافق مارمیخائیل یک تفاهم بین دو جریان آزاد ملی و حزب‌الله است نه صرفا توافق میان دو رهبر و این توافق برخلاف آنچه که برخی تصور می‌کنند، مسیر خود را تا انتها طی خواهد کرد و سیاستی که ما با حزب‌الله روی آن تفاهم داریم مربوط به گزینه‌های سیاسی راهبردی است».
بر همین اساس، کارشناسان مسایل منطقه معتقد هستند که با ادامه روند بلاتکلیفی موضوع انتخاب رییس جمهور لبنان، احتمالا حزب الله از وجود میشل عون کمک خواهد گرفت تا جبران باسیل را به تحرک بیشتری در این زمینه وادار کند تا لبنان بیش از این از نبود سکان دار بعبدا آسیب نبیند و ائتلاف راهبردی دو طرف همچنان ادامه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha