به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفیگل امروز (پنجشنبه) در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده اظهار داشت: وظیفه داریم نسل عاقلتر و تواناتر از خودمان تحویل جامعه دهیم و هر پژوهشگری و دانشمندی این کار را انجام دهد، برتری خود را به ثابت کرده است.
وی به همهگیری ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش در کشور اشاره کرد و افزود: با پشتکار و همت علمی دانشمندان واکسن ویروس کرونا ساخته شد و کادر درمان وزارت بهداشت ایثارگرانه سلامت هموطنان را تضمین کردند.
وزیر علوم یکی از مشکلات کنونی کشور را اشتغال دانست و خاطرنشان کرد: اگر هر مشکلی در جامعه داریم، راه حل نخبه پروری و هزینه کردن برای علم و دانش است.
زلفی گل تصریح کرد: اگر به دنبال رسیدن به مرجعیت و دیپلماسی علمی هستیم و میخواهیم آسایش و آرامش را برای هموطنان مهیا کنیم، باید به علم و دانش اعتماد کرده و بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.
وی به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: امیدوارم شرایطی را فراهم کنیم که مشابه کشورهای پیشرفته درصد بیشتری از درآمد ناخالص ملی هزینه کنیم و طبق قانون به این بخش اختصاص دهیم. اگرچه در برنامههای گذشته درصد خوبی در نظر گرفته شد بود، ولی این میزان اختصاص پیدا نکرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سرمایهگذاری نکردن برای علم و فناوری را ظلم به آیندگان دانست و گفت: وظیفه داریم سرمایه گذاری در این بخش داشته باشیم و این بهترین ارثیه برای آیندگان است.
زلفیگل اظهار امیدواری کرد با اجرایی شدن قانون، حلقههای مفقوده بین علوم بنیادی، کاربردی و فناوری پیدا و به یکدیگر متصل شوند.
وی افزود: این موضوع باید در سند نظام نوآوری و فناوری در نظر گرفته شود و شاهد باشیم در آینده دانشگاهها به عنوان دانشگاههای پیشرو از طریق اقتصاد پژوهش بخش عمدهای از درآمدها را تامین کنند.
وزیر علوم قانون جهش تولید دانش بنیان را قانونی مترقی دانست و اظهار داشت: این قانون میتواند منجر به تحول شود. ضروری است که نهادهای اجرایی وظایفی که برای آنها پیشبینی شده را به خوبی انجام دهد.
زلفی گل افزود: در راستای اقتصاد دانش بنیان باید به اقتصاد پژوهش نیز توجه داشتیم و از طریق پژوهش، اعتباراتی جذب کنیم.
وی تاکید کرد که صنایع و بخشهای مرتبط با آن باید دانشجویان ما را بپذیرند و بدانند آینده متعلق به دانشجویان است. دانشجویان باید با صنعت مرتبط با رشته خودشان مرتبط باشند و صنایع آنها را بپذیرند. انجام این کار نیاز به عزم فرابخشی دارد.
وی ادامه داد: انجام این کار نیاز به قوانین و تحول دارد. بدون عزم فرابخشی، یک وزارتخانه نمیتواند به تنهایی وظایف خود را انجام دهد.
زلفیگل گفت: نگاه شایستهای به وزراتخانههای مرتبط با آموزش و پژوهش و فناوری وجود ندارد، توجه به این وزارتخانهها تضمین آینده است؛ چون انسانهای دانا تربیت میکنند و دانایی بزرگ ترین سرمایه هر کشور و هزینهکرد برای این وزارتخانه.ها بهترین نوع سرمایه گذاری است.
وزیر علوم تاکید کرد که اموزش عالی فرهنگ خاص خود را دارد. در فرهنگ دانشگاهی پرسش و سوال یک ارزش است و پرسس و پرسشگری خلاقیت و نوآوری را به همراه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: در بحث نخبهگزینی و نخبه پروری باید نوع نگاه متفاوت باشد؛ چون شغل ایجاد کردن برای نخبگان متفاوت است.
وزیر علوم تصریح کرد: با اعتبارات اندکی که برای پارکها در نظر میگیریم، به اهداف نمیتوانیم دست پیدا کنیم.
زلفی گل به آمار دانشمندان یک درصد و دو درصد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۸۴۱ دانشمند یک درصد بینالمللی داریم؛ در صورتی کهدر سال ۸۳، چهار نفر دانشمند یک درصد برتر داشتیم. همچنین بیش از ۱۹۰۰ دانشمند دو درصد برتر در کشور داریم.
وی با یادآوری تعداد نشریات نمایه شده علمی و بینالمللی خاطرنشان کرد: نشریات بینالمللی زیادی داریم، ولی این تعداد کافی نیست. دانشگاهها همکاری لازم را داشته باشند که تعداد نشریات بین المللی افزایش یابد. در حال حاضر حمایتهای ویژهای انجام میشود و مجلاتی که نمایه بینالمللی بگیرند، جایزه ویژه دریافت میکنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اهمیت دیپلماسی علمی اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و نمایشگاه تستا از کشورهای خارجی هم حضور داشتند و تفاهم نامههایی امضا شد و کشورها با ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در بخش های علمی - آموزشی ، فناوری آشنا شدند.
زلفی گل تاکید کرد: میتوانیم از طریق محصولات دانشبنیان درآمدزایی و زمینههای خام فروشی را محدود کنیم. ایجاد زنجیرههای اشتغال میتواند موجب رونق اقتصادی شود، به شرطی که به جامعه دانشگاهی اعتماد کنیم.
وی به مشکلات قانونی در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: برای مثال بیمه پژوهش و فناوری نداریم و این یک ضرورت است. همچنین قانون مالکیتهای فکری موضوع جدی است و اگر توجه نکنیم نوآوری ذبح میشود.
وزیر علوم بر اهمیت نظام سنجش و نگرش تاکید کرد و گفت: بهرهوری و رتبه بندی دانشگاه ها را بر اساس شاخص های رتبه بندی جدید باید جدی بگیریم، نتایج رتبه بندی دانشگاهها به زودی منتشر می شود.
زلفی گل یادآور شد: رتبه بندی باید بر اساس سرانه، علم سنجی و معیارهای مشخص دانشگاهها مشخص شود تا دانشگاهها متوجه شوند بر اساس استعداد و میزان تلاش از مزایای مادی و معنوی برخوردار می شوند. عدالت هم به همین معناست.
وی افزود: افزایش جدید حقوق اعضای هیات علمی نیز بر مبنای عملکرد استادان و در نظر گرفتن این موارد بود و در مورد یاوران علمی (کارکنان غیر هیات علمی) نیز همینطور است.
تاسیس اولین مرکز رشد مشترک با روسیه
رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم امروز ر بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور گفت: این دانشگاه با سه پردیس و نزدیک به ۲۰۰ هکتار در صحنه افتخار آفرینی در کشور حضور دارد.
سیدمحمودرضا آقامیری با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی ۱۹ دانشکده و ۹ پژوهشکده دارد، ادامه داد: سعی می کنیم در کنار هر دانشکده یک پژوهشکده داشته باشیم تا در حل مشکلات کشور مشارکت کنیم.
وی به تعداد مقالههای نمایه شده در اسکوپوس اشاره کرد و اظهار داشت: هزار و ۷۰۰ مقاله از مقالات منتشرشده در نشریات علمی دانشگاه شهید یهشتی نمایه شده در اسکوپوس و ۱۶۸ کتاب منتشر شده است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی برنامههای مهمی را در دستور کار خود قرار داده است، همچنین ما اولین مجموعهای دانشگاهی هستیم که مرکز رشد مشترک با روسیه داریم.
آقامیری به ضرورت پیوند دانشگاه با صنعت تاکید کرد و گفت: به سمت صنعت حرکت می کنیم و به همین دلیل، بخش اصلی فعالیت های دانشگاه شهید بهشتی را به سمت حل مساله سوق دادیم.
وی از افزایش فعالیت های پژوهشی در سال جاری در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد.
به گزارش ایرنا، هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۱مانند سالهای گذشته ابتدا در سطح استانی از ۱۲ تا ۱۷ آذر برگزار شد و هفته ملی از ۱۹ تا ۲۵ آذر با برپایی نمایشگاه هایی همراه بوده است.
همزمان با این هفته سه نمایشگاه شامل بیستوسومین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فنبازار، دهمین دوره نمایشگاه ایرانساخت و چهارمین دوره نمایشگاه تستا در محل دائم نمایشگاه بینالمللی با حضور شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد وابسته به آموزش عالی و دیگر نهادها از جمله جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی برپا شد.
نظر شما