پیامد تغییر اقلیم: تغییر رنگ آبی دریاچه‌ها به سبز مایل به قهوه‌ای

تهران- ایرنا- پژوهشگران می‌گویند افزایش گرمایش جهانی باعث می‌شود رنگ آبی دریاچه‌ها در آمریکای شمالی و اروپا به سبز مایل به قهوه‌ای تغییر یابد که پیامدهای بوم‌شناختی در پی خواهد داشت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)، متخصصان آمریکایی، به‌تازگی پژوهشی انجام داده‌اند که اولین فهرست جهانی رنگ دریاچه‌ها را ارائه می‌دهد. براساس این پژوهش، در صورت ادامه گرمایش جهانی، دریاچه‌های سراسر جهان در معرض تغییر رنگ از آبی به سبز مایل به قهوه‌ای هستند. تغییر در رنگ آب دریاچه ممکن است نشانه کاهش سلامت بوم‌شناختی (اکولوژیک) باشد.

براساس این پژوهش، علاوه بر عواملی مانند جلبک‌ها و رسوبات، دمای هوا، بارش‌ها، عمق دریاچه و ارتفاع همگی نقش مهمی در تعیین متداول‌ترین رنگ دریاچه دارند. کمتر از یک سوم دریاچه‌های جهان، آبی هستند، اغلب عمیق‌تر هستند و در مناطق خنک و با عرض جغرافیایی زیاد با بارش فراوان و پوشش یخی زمستانی قرار دارند. بر اساس این پژوهش، دریاچه‌های سبز مایل به قهوه‌ای که ۶۹ درصد کل دریاچه‌ها را تشکیل می‌دهند، در مناطق خشک‌تر، داخل قاره‌ها و در امتداد سواحل یافت می‌شوند.

پژوهشگران برای شناسایی رایج‌ترین رنگ ۸۵۳۶۰ دریاچه و مخزن در سراسر جهان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، از ۵.۱۴ میلیون تصویر ماهواره‌ای استفاده کردند.

رنگ دریاچه به دلیل تغییرات در رشد جلبک‌ها به صورت فصلی تا حدودی تغییر می‌کند؛ بنابراین پژوهشگران رنگ دریاچه را با ارزیابی رایج‌ترین رنگ دریاچه در طول هفت سال مشخص کردند.

پیامد تغییر اقلیم: تغییر رنگ آبی دریاچه‌ها به سبز مایل به قهوه‌ای
گسترده‌ترین نقشه رنگ دریاچه‌ها، حاصل پژوهش جدید است و نشان می‌دهد که بیشتر دریاچه‌های جهان در حال حاضر به جای آبی، سبز مایل به قهوه‌ای هستند.

علاوه بر این، آن‌ها این موضوع را بررسی کردند که در صورت تداوم تغییرات اقلیمی درجات مختلف گرمایش چگونه بر رنگ آب تأثیر می‌گذارد. حاصل این پژوهش نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی ممکن است درصد دریاچه‌های آبی‌رنگ را کاهش دهد، که بسیاری از آنها در کوه‌های راکی، شمال شرقی کانادا، شمال اروپا و نیوزیلند واقع شده‌اند.

به گفته پژوهشگران، آب گرم‌تر که شکوفه‌های جلبکی بیشتری تولید می‌کند، رنگ دریاچه‌ها را به سمت طیف‌ رنگ سبز تغییر می‌دهد. دریاچه‌های بزرگ آمریکای شمالی در حال تجربه شکوفه‌های جلبکی هستند و در شمار دریاچه‌هایی هستند که سریع‌تر گرم می‌شوند.

رنگ آب دریاچه‌ها، معیاری ساده برای سنجش کیفیت آب است که می‌توان آن را در مقیاس جهانی از طریق ماهواره‌ها مشاهده کرد. این روش راهی برای مطالعه چگونگی تغییر دریاچه‌های دوردست با تغییر اقلیم است.

پژوهشگران می‌گویند: تغییرات در کیفیت آب که با سبزترشدن دریاچه‌ها روی می‌دهد، به این معنی است که تصفیه آن آب گران‌تر خواهد بود. ممکن است دوره‌هایی وجود داشته باشد که آب مصرف‌کردنی نباشد و برخی از گونه‌های ماهی‌ها دیگر وجود نداشته باشند؛ بنابراین زمانی که دریاچه‌ها از آبی به سبز تغییر رنگ می‌دهند، از نظر بوم‌سازگانی (اکوسیستمی) مانند قبل نخواهند بود.

تغییرات در رنگ دریاچه‌ها در مکان‌هایی مانند سوئد و فنلاند که دریاچه‌ها از نظر فرهنگی اهمیت دارند، ممکن است پیامدهای تفریحی و فرهنگی داشته باشد. با ادامه گرمایش، دریاچه‌های شمال اروپا احتمالاً پوشش یخی زمستانی خود را از دست خواهند داد و این رویداد، در صورت وقوع، بر فعالیت‌های زمستانی تأثیر خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha