رونمایی از جدیدترین دستاوردهای پژوهشی و نوآورانه دانشگاه آزاد اسلامی

تهران- ایرنا- قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: چهار محصول فناورانه شرکت‌های دانش بنیان به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در واحد علوم و تحقیقات مشتمل بر سیستم کنترل ۶ محور، روغن موتور توربین جت، سیال هیدرولیکی و کیت همزمان سوء مصرف دارو و مواد مخدر رونمایی شد.

دکتر جمشید صباغ زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جدیدترین دستاوردهای علمی، فناوری، پژوهشی و نوآورانه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در هفته پژوهش و فناوری با هدف توسعه فرهنگ کارآفرینی، ایده‌پردازی و خلق آثار جدید از فعالان این حوزه ها تقدیر شد.

وی با بیان این مطلب که یکی از مهمترین ماموریت‌ها و دستاوردهای این هفته، کسب تجربه ایده‌پردازی دانشجویان، آشنایی با فضای کسب و کارهای ایده محور و کسب تجربه از کارآفرینان برتر کشور است، افزود: در واحد علوم و تحقیقات از این فرصت برای محک زدن فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، استفاده می‌کنیم تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف فعالیتهای عملیاتی، بتوانیم در مسیر ارتقاء کیفی و کمی این فعالیت‌ها و در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گام برداریم. همچنین در این راستا شاخص‌ها و ظرفیت های جدید تعریف و جهت بهره برداری در دانشگاه، تبیین شود.

صباغ زاده، معاونت‌های پژوهشی و فن‌آوری و نوآوری را به عنوان دو بال علمی و تحقیقاتی دانشگاه برشمرد و گفت: راه اندازی آزمایشگاه‌های منطبق بر تکنولوژی کوآنتوم، هوش مصنوعی، رمز نگاری و ایجاد سراهای نوآوری و فناورانه از تحولات ماهوی در فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه بوده است. معاونت فناوری و نوآوری در کنار معاونت پژوهشی مسیرهای جدیدی در فعالیت‌های علمی و عملیاتی دانشگاه تعریف کرده است. 

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: چهار محصول فناورانه شرکت‌های دانش بنیان در واحد علوم و تحقیقات مشتمل بر سیستم کنترل ۶ محور، روغن موتور توربین جت برای موتورهای مورد استفاده در خطوط انتقال نفت و گاز، سیال هیدرولیکی جهت استفاده در ابزار دقیق ماشین آلات حفاری نفت و گاز و کیت همزمان سوء مصرف دارو و مواد مخدر در هفته پژوهش و فناوری رونمایی می‌شود.

وی از فعالیت غرفه‌های این واحد در دو بخش داخلی دانشگاه و نمایشگاه بین المللی اشاره کرد و گفت: برگزاری این برنامه ها و جشنواره‌های علمی و تحقیقاتی راهی برای ارتباط مستقیم صنعتگران با فعالیت‌های تخصصی در دانشگاه است تا ضمن آشنایی نزدیک با این فعالیت‌ها و دستاوردها، بتوان بسترهای مناسبی جهت مشارکت فعال دانشگاهیان در انعقاد قراردادهای همکاری و تولید محصول فراهم کرد.

صباغ زاده تصریح کرد: پژوهشی که در جامعه طالب نداشته باشد، بی‌فایده است. در همین راستا، تفاهم نامه‌های همکاری که در دانشگاه منعقد می‌شود در حقیقت معرف دستاوردهای علمی و تحقیقاتی دانشگاه به صنعت و بازار است. در بسیاری از رشته های موجود در دانشگاه، تحقیقات بنیادین و منحصر به فردی صورت می‌گیرد که بازخوردهای آن، مجموعه دانشگاهی کشور را در مسیر پیشرفت و ترقی سوق می‌دهد و نباید از آن غافل شد.

مرکز رشد این واحد دانشگاهی، به دلیل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حاضر و وجود ۵۱ واحد فناور، ۴۰ هسته، ۱۴ شرکت دانش بنیان، ۵ فضای کارگاهی، شتابدهنده با ۹۰۰ متر فضای کار اشتراکی، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، وبینار و غیره برای جذب ایده‌های نو و فناورانه موفق به کسب رتبه سطح یک مراکز رشد و نوآوری شده است.

سید بابک مظفری، معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هفته پژوهش و فناوری در واحد علوم و تحقیقات،  هر روز یک رویداد فناورانه، شامل ایده شو، ایده بازار، استارت آپ و گردهمایی فناورانه در سطح واحد برگزار می‌شود و  برنامه‌های مختلف و متنوعی از جمله برگزاری سمینار و کارگاه‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای پژوهشی و فناورانه (شامل ارائه آخرین یافته ها و ایده های پژوهشی در تالار ایده ها انجام می شود.

این برنامه‌ها با هدف توسعه فرهنگ کارآفرینی، دانشجویان را در مسیر کسب و کارهای موفق، ایده‌پردازی و خلق آثار جدید سوق می‌دهد، تصریح کرد: یکی از مهمترین ماموریت‌ها و دستاوردهای ممکن در هفته پژوهش و فناوری، کسب تجربه ایده پردازی دانشجویان، آشنایی با فضای کسب و کارهای ایده محور و کسب تجربه از کارآفرینان برتر کشور است.

مظفری در تشریح برنامه های این هفته افزود: حضور دستاوردها و محصولات شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در مرکز رشد و غیره) همچنین برگزاری رویدادهای فناورانه در موضوعات مختلف از جمله، رویداد ایده شو در موضوع مهندسی سیستم‌ها و صنایع، رویداد ایده بازار و گردهمایی فناورانه در موضوع مهندسی انرژی و محیط زیست، رویداد ایده بازار و برگزاری TEDx Azad  با محوریت "کارآفرین دانشجو" در زمینه مهندسی صنایع غذایی، کشاورزی و امنیت غذایی از تاریخ ۱۹ تا ۲۵ آذرماه در واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود.

داود ثمری معاون فناوری و نوآوری و دبیر ستاد گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در این دانشگاه، در رابطه با اهم برنامه‌های واحد علوم و تحقیقات به خبرنگار ایرنا گفت: در گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در جلسات ستاد برگزاری مقرر شد؛ از منتخبین مشتمل بر پژوهشگر برتر واحد، فناور برتر، شرکت دانش بنیان برتر، هسته فناور و شرکت فناور برتر، آزمایشگاه برتر و فعال در شبکه‌های آزمایشگاهی کشور، انجمن برتر و پویای دانشجویی، مجلات برگزیده واحد، مراکز تحقیقاتی برجسته در حوزه پژوهش‌های کاربردی، مجریان طرح‌های پژوهشی شاخص، کارفرمایان، مجریان و حامیان پروژه‌های پژوهشی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برتر در تاریخ ۲۶ آذرماه ماه جاری تقدیربه عمل آید.

به گفته دبیر ستاد گرامیداشت ارتباط با صنعت و امور دانش بنیان، پروژه‌های کوچک و بزرگ درون و برون دانشگاهی در حال انجام و پیگیری است. از جمله این فعالیت‌ها می توان به انعقاد قراردادهای حاصل از تفاهم‌نامه همکاری با شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو)، تفاهم نامه همکاری با قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قرارداد  همکاری  با  سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، همچنین آماده سازی بستر ایجاد و راه‌اندازی واحدهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی از جمله تولید و بسته بندی آب آشامیدنی، خدمات مهندسی، بهینه سازی و مدیریت منابع آب و پساب، گلخانه هوشمند و مرکز فناوری خودرو اشاره کرد.

معاون فناوری و نوآوری واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان ساخت: تنها در ۳ ماه گذشته، تعداد ۶ شرکت دانش بنیان در مرکز رشد مستقر شده است. همچنین شتاب دهنده کاوش به عنوان اولین شرکت شتاب دهنده در حوزه زیست فناوری (با تایید معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری) در مرکز رشد واحد علوم و تحقیقات استقرار یافته است.

دکتر افسانه مظفری مدیرگروه علوم ارتباطات واحد و رابط اطلاع رسانی و پوشش اخبار درهفته پژوهش و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: واحد علوم و  تحقیقات به ریاست دکتر جمشید صباغ زاده و با همت و تلاش های اساتید و فعالان صاحبنام حوزه پژوهشی همچون دکتر سید بابک مظفری، دکتر داود ثمری ، دکتر مجید سروری، دکتر محمد قهدریجانی، حسین محمد نژاد شورکاء و دکتر رضا کاظم پور برگزار شد.

مدیر گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: هفته پژوهش و فناوری از ۱۹ تا ۲۶ آذر با برنامه‌های مختلف و متنوعی از جمله سمینار و کارگاه‌های تخصصی، نمایشگاهها و رویدادهای پژوهشی، ۵ رویداد فناورانه و نوآورانه از جمله رویداد ایده شو، رویداد ایده بازار و گردهمایی فناورانه در واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود و به موازات غرفه دستاوردهای واحد علوم و تحقیقات در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در محل نمایشگاه‌های بین المللی از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ آذرماه فعالیت خواهد داشت.

وی افزود: در مراسم اختتامیه هفته پژوهش در روز شنبه ۲۶ آذرماه از پژوهشگران و فناوران برتر تجلیل به عمل خواهد آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha