پنج هزار میلیارد تومان برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی اختصاص یافت

بیرجند - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی تخصیص یافته است که به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا ساداتی‌نژاد روز پنجشنبه در نشست کمیته برنامه‌ریزی کشاورزی شهرستان سرایان، اظهار داشت: اقدامات اساسی در حوزه کشاورزی دنبال می‌شود و حمایت از کشاورزان با انجام کشاورزی قراردادی در حال انجام است.

وی کشاورزی قراردادی را راه خروج از بحران دانست و گفت: در کشاورزی قراردادی کشاورز خرده مالک با داشتن قرارداد با یک صنعت تبدیلی شروع به کشت و کار می‌کند و بسیاری از دغدغه‌هایش کاهش می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین شرکت پشتیبان حمایت لازم را از وی از مرحله کاشت تا برداشت دارد.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: در نظام خرده مالکی کشاورز به تنهایی با توجه به شرایط موجود و حجم کم تولید گرفتار مشکلات بسیاری می‌شود و خرده مالکی در مجموع اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.

وی در بخش دیگری به موضوع الگوی کشت در کشور اشاره کرد و گفت: باید کشاورزی این منطقه به سمتی برود که اقتصادی باشد و با شرایط منطقه همخوانی داشته باشد.

ساداتی‌نژاد از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی و صندوق خرد زنان خبرداد و افزود: همچنین در زمینه پرورش شترمرغ بسته حمایتی در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: برای بحث زعفران هم جلساتی داشته‌ایم و حمایت‌ها در این زمینه نیز انجام خواهد شد و به زودی ساز و کار جدید خرید حمایتی اعلام می‌شود تا دغدغه کشاورزان کم شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یک استان فعال در بخش کشاوری است و نیروهای انسانی خوب و توانمند در بخش کشاورزی دارد، گفت: یکی از محصولات خراسان جنوبی زعفران است که تلاش وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید است که منافع حاصل از تولید این بخش به خود کشاورزان برسد و دست دلالان قطع و کوتاه شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به حمایت از صنایع تبدیلی بخش کشاورزی خراسان جنوبی در راستای تقویت ارزش افزوده این بخش افزود: برای مرمت قنوات خراسان جنوبی هم اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با کمک خود کشاورزان این اقدام صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه شهرستان سرایان تولید کننده زعفران، گندم، جو، پسته و انار است، اظهار داشت: ۹۵ درصد مردم این شهرستان در زمینه کشاورزی و دامداری فعالیت دارند.

مهدی جعفری گفت: گرانی نهاده‌ها، وجود دلالان و افت قیمت محصولات دامی و عدم تناسب بین هزینه‌های تولید و فروش محصولات دامی از دیگر مسائل است که خواستار تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای حمایت در این حوزه هستیم.

احیا قنوات، احداث گلخانه‌ها، تخصیص اعتبار و تسهیلات ارزان قیمت در این راستا، توجه ویژه به حوزه دامداری، رسیدگی مشکلات عشایر، تامین نهاده، سررسید تسهیلات کشاورزی و استمهال تسهیلات از جمله خواسته‌های دامداران، کشاورزان و عشایر این منطقه بود.

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت صبح پنجشنبه وارد بیرجند شد.

۱۵ عضو هیات دولت، رئیس جمهور را در اولین مقصد دور دوم سفرهای استانی همراهی می‌کنند و به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار رئیس جمهور در شهرستان‌های استان حضور می‌یابند.

دیدار مردمی رئیس جمهور در ورزشگاه آزادی بیرجند از برنامه‌های اولین روز این سفر بود و چند طرح بزرگ اقتصادی و عمرانی از جمله تصفیه خانه شهر بیرجند و پروژه فولاد قاینات با حضور آیت الله رئیسی در این استان افتتاح شد.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha