به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرداریها ارگانی هستند که در نزدیکترین فاصله با عموم شهروندان ارائه خدمت میکنند و همه مردم شهرنشین از هر قشر، گروه و سنی به طور مستقیم با خدمات این دستگاه در ارتباط هستند.
هنگامی که سخن از یک دوره تاریخی و تمدنی خاص سخن به میان میآید، فضای کالبدی شهرهای آباد یا غیر آباد آن به ذهن متبادر میشود، همان خدماتی که در شاکله امروز جامعه، بخش بزرگی از آن باید از سوی شهرداری رقم بخورد؛ حال آنکه ساختار و عملکرد فعالان حوزههای شهری در جهت جلب رضایتمندی مردم نیازمند تحول برای اعتمادآفرینی است.
سال ۱۴۰۰ و همزمان با انتخاب و استقرار شورای اسلامی ششم، باشگاهی در سطح کشور با عنوان شهرها در مسیر بیشرفت یا "باشگاه شهر و پیشرفت" با یک هسته فکری ۱۰ نفره شکل گرفت، باشگاهی که محمد صادق اویسی دبیر این باشگاه امروز در بوشهر اعلام کرد: ۱۳۰ شهرداری عضو این باشگاه هستند تا ایدههایی برای تحول شهرداریها مطرح و شهرها در مسیر پیشرفت قرار گیرد.
آنطور که حجت الاسلام محمد رسول علی بابایی دبیر محتوایی این باشگاه به خبرنگار ایرنا در بوشهر گفت: باشگاه شهرها و پیشرفت به صورت خودجوش و با استفاده از فضای تحول آفرینی از سال ۱۴۰۰ شکل گرفت. به اعتقاد او حوزه مدیریت شهری یکی از مهمترین نقاطی بود که میتوانست بستر این تحول باشد.
او اظهار کرد: هدف محوری این باشگاه، متاسی از منویات رهبر معظم انقلاب، حرکت شهرها در مسیر پیشرفت به جای توسعه بود و سعی کرده است تا فعالان حوزه شهری هم نظر از اعضای شورای شهر، شهرداری و کنشگران مردمی را منسجم دور هم جمع کند تا مسائل به اشتراک گذاشته شود و جایی که تجربه مشترکی وجود ندارد نیز طرح دغدغهها و همفکری منتج به راهکار شود.
آنطور که علی بابایی توضیح داد: "اتم" یکی از هستههای فکری باشگاه شهر و پیشرفت بوده است که از همان ابتدا به شورای مرکزی آن پیوسته است؛ مجموعه ای که با عنوان ایدهها و تجربههای موفق پیشتر شکل گرفته و بانکی از سه هزار ایده و تجربه را جمعآوری کرده بود.
به گفته دبیر محتوایی باشگاه شهر و پیشرفت، از این شمار ۳۰۰ ایده به حوزه مدیریت شهری مربوط میشود و این ایدهها و تجربههای موفق در خلال نشستهای استانی، منطقهای و ملی به اشتراک و بررسی گذاشته میشود تا زمینه توسعه و تکثیر آنها فراهم شود.
او یادآور شد: نخستین نشست ملی این باشگاه بهمن گذشته برگزار شده و دومین نشست نیز بهمن امسال به میزبانی تهران یا مشهد برگزار میشود.
شهرداری بوشهر امروز میزبان همایشی با عنوان " شهرها در مسیر پیشرفت" بود تا درباره ایدههایی برای قرار گرفتن شهرداریها در مسیر پیشرفت و تحول و افزایش سطح رضایتمندی مردم از این دستگاه خدمترسان با حضور شهرداران و برخی اعضای شورای شهر مراکز شهرستانهای استان و فعالان کشوری این حوزه بحث و تبادل نظر شود.
وحید نیک روش رئیس شورای شهر بوشهر گردهمایی یک روزه شهرداران مراکز شهرستانهای استان بوشهر را فرصتی برای هم افزایی بین شهرداریها و شوراهای اسلامی برای فایق آمدن بر چالشهای پیش روی مدیریت شهری عنوان کرد.
او با بیان اینکه این نشستها در سطح استان با میزبانی بوشهر کلید خورده است، گفت: نگاهها و ایدههای نو برای اداره شهرها لازم است و در این نشست ظرفیتها معرفی و نیازمندیها بیان و شهرداریها به یکدیگر کمک و همفکری میکنند.
چرا مردم از شهرداریها ناراضی میشوند؟
نخستین سخنران این همایش که بر روی آبهای نیلگون خلیج فارس و طی یک گشت دریایی انجام شد، رئیس شورای شهر کلان شهر اراک و پژوهشگر حوزه مدیریت شهری بود تا این سوال را پاسخ دهد که "چرا با همه خدماتی که شهرداریها ارائه میکنند اما رضایتمندی مردم مطلوب نیست؟"
پیمان عین القضاتی اذعان کرد: شهرداری اراک ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه سالانه دارد اما هنوز موفق نشده رضایتمندی شهروندان را از خدمترسانی خود ایجاد کند.
پژوهشگر حوزه مدیریت شهری عامل نارضایتی شهرورندان از شهرداریها را پیروی آنها از مدل مدیریت از بالا به پایین دانست.او عامل وجود این چالش برای اراک و بیشتر شهرداریهای کشور را در پیروی از مدل مدیریتی بالا به پایین و غفلت از مدل محلی و مشارکتی دانست و گفت: تا کنون فعالیت شهرداریها بیشتر پیرامون فضای کالبدی شهرها، پلها و زیرگذر و روگذرها بوده اند، مخاطبان اصلی که مردم اند کمتر دیده شدهاند و نگاه مدیریت شهری از کل نگری به جزئی نگری تغییر کرده است.
عین القضاتی افزود: شهر هم روح دارد و هم جسم اما اکنون تنها جسم مورد توجه قرار گرفته و روح شهرها یعنی فرهنگ مغفول مانده است.
مردم؛ نقطه اتکای مدیریت شهری جامعه محور
عین القضانی راه برون رفت از وضعیت فعلی و ایجاد رضایتمندی مردم و پیشرفت شهرها را "جامعه محور" شدن شهرها و ریشه یابی و حل مشکلات با این سبک دانست و اصول این نوع شهرداری را برشمرد.
او عنوان کرد: در این سبک از مدیریت شهری مردم شنیده میشوند و قانون و ظوابط با احصا خواست مردم به دست میآید؛ حال آنکه در بسیاری از تصمیمات شهری شهرداریهای کشور (مانند اولویت بندی خدمات عمرانی و قیمت گذاریها ناوگان حمل و نقل عمومی) این مهم ندید گرفته میشود.
رئیس شورای شهر اراک افزود: در شهرداری جامعه محور رویکرد برای حل مسائل شهری مبتنی بر خلاقیت است و در این مسیر باید از گروههای مردمی و ان جی او ها استفاده شود چرا که کارکنان شهرداری گاهی امکان تفکر خلاق را ندارند.
به اعتقاد او شهرداری جامعه محور بر افزایش اعتماد عمومی متکی است، اکنون سرمایه اجتماعی ( ضرب مشاکت اجتماعی و اعتماد مردم) پایین است و باید آن را با گفتوگو و مشارکت دادن دادن آنها افزایش داد.
"علاج واقعه قبل از وقوع" از دیگر مولفههای این سبک بود که عین القضاتی آن را برای افزایش اعتماد و رضایتمندی مردم ضروری دانست؛ به عنوان نمونه پیش از آبگرفتگی خیابانها، شهرداری لایروبی مسیلها را انجام دهد.
از نظر این پژوهشگر حوزه مدیریت شهری حفظ حمایت مردم برای پشتیبانی از تصمیمات شهری از دیگر مولفههای اساسی شهرداری جامعه محور عنوان و تاکید کرد: باید اعتماد در مردم ایجاد شود تا این تعامل و همراهی شکل گیرد.
به گفته او با تحقق این مدل مردم مسائل زیست محیطی را به شهرداری منعکس میکنند و نظارت همگانی بالا است و تخلفها را گزارش میکنند تا نیروها برای تخریب پس از وقوع تخلف به کار گرفته نشود.
او در پایان گفت: " شهرداری جامعه محور ثمر بخش خواهد بود اما سخت است چرا که شهرداریها تمایل دارند به تنظیمات کارخانه بازگردند" و به شیوه سنتی خود عمل کنند.
اعتمادسازی؛ کلید پیشرفت شهر
در ادامه این نشست شهردار بوشهر برخی تجربهها و اقدامات یکساله مدیریت شهری بوشهر را معرفی کرد و تاکید کرد در این مدت دریافته است که پیشرفت شهر در گرو اعتمادسازی برای مردم است؛ اکنون مردم به شهرداریها اعتماد ندارند و "همیشه منتقدند".
حسین حیدری یکی از عرصههای موثر در اعتمادسازی را حضور میدانی و اطلاع رسانی اقدامات انجام شده به مردم دانست؛ همان جهاد تبیین مورد نظر رهبر معظم انقلاب که در شرایط فعلی ضرور است.
او توضیح داد: شهرداری بوشهر با همکاری شورای اسلامی این شهر طرح "۴۸ ماه خدمت، ۴۸ ماه مسجد" را کلید زده و ماهانه در مسجد یکی از محلههای شهری مدیران شهری و اعضای شورا با مردم نشستی برگزار میکنند، سخنان آنها را میشنوند و اقدامات انجام شده را تشریح میکنند.شهردار بوشهر گفت: در یکسال فعالیت خود در این سمت، دریافتهام که اعتمادسازی برای مردم در پیشرفت شهر بسیار مهم است، امروز مردم به شهرداریها اعتماد ندارند.
آنطور که او گفت: اولویت گذاریها برای اقدامات آینده هم از دل همین گفت و شنودها برگزیده میشوند.
شهردار بوشهر تحقق نظام یکپارچه شهری با مدیریت شهرداری را دیگر ضرورت برای پیشرفت شهر و حل بسیاری از مشکلات عنوان کرد.
او در پایان " صداقت در گفتار و کردار " را از ضرورتهایی دانست که امروز مدیریت شهری نمیتواند از آن چشم بپوشد چرا که وعدهها و عملکردها زیر نظر مردم است؛ پس نمیتوان شعار و وعده داد اما عمل نکرد.
این نشست استانی مقدمه و تلنگری برای هم افزایی و احصا ایدههای نو در تحول آفرینی در شهرها و شهرداریها بود تا شهرهای بوشهر مسیر شکوفایی در پیش گیرند و نتیجه رضایتمندی شایسته شهروندان باشد.
نظر شما