هواشناسی قشم: شرایط رفت و آمد در تنگه هرمز و دریای عمان مساعد است

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم با بیان اینکه شرایط رفت و آمد دریایی در محدوده تنگه هرمز و دریای عمان مساعد است گفت که برای ساعت های بعدازظهر (جمعه ۲۵ آذر) افزایش سرعت وزش بادهای شمال غربی بر روی خلیج فارس و جزایر غربی استان هرمزگان (کیش و لاوان) پیش بینی شده است.

محمد کاملی دیرستانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: در روز جاری شرایط جوی آرام و پایدار بر روی استان هرمزگان حاکم خواهد بود.

وی ادامه داد: از ساعت های بعدازظهر افزایش و گذر ابر در مناطق شمالی استان پیش بینی می شود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: فردا شنبه (۲۶ آذر ۱۴۰۱) با وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی، محدوده خلیج فارس و غرب تنگه هرمز تا اندازه ای مواج خواهد شد که توصیه می شود تمهیدات لازم برای رفت و آمد ایمن شناورها در این مناطق صورت پذیرد.

کاملی دیرستانی با آینده نگری وضعیت جوی و دریایی استان هرمزگان اضافه کرد: برای روزهای یکشنبه (۲۷ آذر) تا سه شنبه (۲۹ آذر) در مناطق شرقی، مرکزی، تنگه هرمز و نقاطی از دریای عمان افزایش باد شمال شرقی با احتمال گردوخاک پیش بینی می شود و وضعیت دریا در تنگه هرمز و دریای عمان کم و بیش مواج خواهد شد. بنابراین توصیه می شود تمهیدات لازم صورت پذیرد.

وی گفت: از لحاظ دمایی، تا اوایل هفته آینده نوسانات دمایی تغییرات یک تا ۲ درجه ای خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس در ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد.

مساحت خلیج فارس ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع است. طول آن حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۵۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.

خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند ۲ رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.

عمق خلیج فارس در بیشترین حالت، حدودا ۹۰ متر است.

طول مرز آبی کشور ایران با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود ۱۴۰۰کیلومتر است.

عریض‌ ترین بخش خلیج فارس ۱۸۰ مایل (۲۹۰ کیلومتر) است. عمیق‌ ترین نقطه خلیج فارس با عمق ۹۳ متر در ۱۵ کیلومتری تنب بزرگ و کم عمق‌ ترین نقطه آن با عمقی بین ۱۰ تا ۳۰ متر در سمت غرب است. همچنین جزایر متعددی در خلیج فارس وجود دارند.

جزیره قشم که در منابع تاریخی از آن به نام های کوان، ابرکافان، ابرکمان، برخت، طویله، بنی، لافت، کشم و سرانجام قشم یادشده، بزرگترین جزیره خلیج فارس است.

تنگه هرمز، نیز آبراهی است بین استان هرمزگان در ایران و استان مسندم در کشور عمان که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می‌ دهد.

این گذرگاه یکی از راهبردی‌ ترین مسیرهای بین‌ المللی کشتیرانی در جهان به شمار می‌ آید.

طول این آبراه ۱۵۸ تا ۱۶۷ کیلومتر و عرض آن از بندرعباس تا راس شوریطه در عمان بین ۳۹ تا ۹۶ کیلومتر است.

ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که در نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه جزیره مسندم در کشور عمان به بیش از ۱۰۰ متر می‌ رسد.

در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است. قوس آن، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانه‌ های ایران قرار گرفته‌ است.

تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی شلوغ دنیاست. هر روز حدود ۱۶٫۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خام (برآورد ۲۰۰۶) که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتی‌ های نفت‌ کش و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است.

حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌ شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد.

باریک‌ ترین بخش تنگه هرمز ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) عرض دارد. این بخش به ۲ قسمت تقسیم می‌ شود که از ساحل ایران تا ۱۰٫۵ مایل جز آب‌ های سرزمینی ایران بوده و ۱۰٫۵ مایل باقی‌ مانده جز آب‌ های سرزمینی عمان محسوب می‌ شود. تمام کشتی‌ های عبوری باید از آب‌ های سرزمینی ایران یا عمان عبور کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha